Koe uusi yle.fi

Vegaanivalmisruuista seuraava ilmiö – Ruokajätit taistelevat pahaa makua vastaan

Vegaaniset pizzat ja laatikot ilmestyvät pian ruokakauppoihin. Vegaanieineksiin on saatava mahtava maku, sillä harva ostaja on vegaani.

Kotimaa
lihaton maksalaatikko havainnekuva
Kuvan vegemaksalaatikkoa ilman maksaa ei tietenkään ole. Valmisruokavalmistajille lihattoman maksalaatikon oikean reseptin löytyminen olisi kuitenkin houkuttelevaa, sillä tavallinen maksalaatikko on Suomen myydyin laatikkovalmisruoka.Yle uutisgrafiikka / Eetu Pietarinen

Ruuanvalmistaja Saarioisilla mietitään parhaillaan, millainen myyntimenestys voisi olla spagettilihavuoka ilman lihaa. Yhtiön mielestä vegespagettilaatikossa olisi oltava oikeanlainen maku niin, että syöjä ei välttämättä edes tiedä syövänsä lihatonta spagettilihavuokaa.

Spagettilaatikon aika ei ole ihan vielä, mutta jo parin viikon sisään Saarioinen päästää kauppoihin vegaaneille sopivan vegepizzan. Kukkakaalipyreepohjalla varustettua pizzaa ovat tähän saakka testanneet Saarioisten omat vegaanityöntekijät.

– Vuosikausia on puhuttu, että kasvissyönti kasvaa, mutta kun on tuotu kasvistuotteita markkinoille, niin niiden myynti ei ollutkaan kovin hyvä. Mutta nyt uskon siihen. Kyllä vegaanisten valmisruokien trendi tulee ensi vuonna, tuoteryhmäpäällikkö Marja Joutsen sanoo.

Vegeruokaa valmistavat liharuokien valmistajat

Suurin osa vegaaneista syö kasvisruokaa eettisistä syistä. Kaikkein ehdottomimmille vegaaneille vegaanieinekset voivat kuitenkin olla vaikeita nieltäviä, sillä niitä valmistavat yleensä lihanmakuiset valmisruokajättiläiset.

– Arvelisin kuitenkin, että suurimmalle osalle se valmistaja eli yritys ja sen tausta, eivät ole niin tärkeitä kuin se, että myyntiin tulee hyvä valikoima vegaanisia tuotteita, sanoo Vegaaniliiton puheenjohtaja Sari Komulainen.

Kovassa liharuuanvalmistajan maineessa oleva Atria toivoisi vastakkainasettelun lihan- ja kasvisruokien välillä jo loppuvan. Atrialla tiedetään hyvin, että oli kasvis tai liha, niin kaupaksi käy vain ruoka joka maistuu. Atria on testannut esimerkiksi lihattomia frikadelleja, mutta ei ole tuomassa niitä myyntiin. Maku ei ollut kohdallaan.

– Vuodenvaihteessa meiltä tulee puhdas vegaanituote nopeaan valmisruokaan. En vielä voi paljastaa mikä se on, mutta se on tuote sipsikaljavegaaniporukoille, sanoo Atrian markkinoinnin– ja tuotekehityksen johtaja Pasi Luostarinen.

Atrialla on tällä hetkellä vajaat kymmenen vegaanituotetta. Yhtiö uskoo kuitenkin enemmän lakto-ovo-vegetarismituotteisiin eli sellaisiin, joissa saa olla myös kananmunaa. Parhaiten kaupaksi käyvä lakto-ovo-tuote on pinaattiohukainen. Munalla on taipumus tehdä ruuasta paremman makuista.

Myös HK Scanin markkinointijohtaja Mikko Järvinen tietää, kuinka kovan työn takana oikeiden reseptien löytyminen on. HK Scanilla vegaaniruuat ovat koko ajan mielessä, mutta eivät vielä tuotannossa.

– Meiltä tuli syyskuussa kasvispohjaiset lisukkeet, jotka eivät ole vegaanisia. Alkuvuonna kasvispohjaisia tuotteita tulee lisää, mutta en voi vielä luvata moniko niistä on vegaaninen, Järvinen sanoo.

Pieni ryhmä pitää suurta ääntä somessa

Vegaaneja Suomessa on vähän. Kuluttajaryhmänä he ovat kuitenkin ärhäköitä. Perinteinen television tai sanomalehtien ruokamainonta ei heitä yleensä tavoita eikä kiinnosta.

Vegaanit rummuttavat ja reagoivat uusiin tuotteisiin välittömästi sosiaalisessa mediassa. Siellä on myös kaikkien ruuanvalmistajien oltava näkyvillä ja kuulolla. Jos annos ei maistu, saa valmistaja taatusti tietää siitä jo tuotteen julkistamispäivänä lounasaikaan.

Myös kaupat odottavat valtavalla innolla uusia tuotteita hyllyyn. Kasvisten syönti on lisääntynyt vaikka kasvissyöjiä ei aiempaa enempää Suomessa olekaan. S-ryhmän tuoretuotteiden valikoimajohtaja Antti Oksa sanoo, että muutokset kysynnässä ovat olleet poikkeuksellisen nopeita.

– Pari vuotta sitten näkyivät vegetrendin ensimmäiset merkit. Alkoi tulla suoria asiakaspalautteita. Tänä vuonna tämä on ihan räjähtänyt. Näistä vegetuotteista on tullut todella muodikkaita. Kasvipohjaisiin tuotteisiin on tullut muutamia ennennäkemättömiä hittituotteita, joista yhtäkkiä puhuu koko Suomi. Vihis oli ensimmäinen, sitten keväällä tuli nyhtökaura ja elokuun lopulla Härkis.

Sekasyöjä se vasta trendikäs onkin

Meillä isoin ilmiö tällä hetkellä on sekasyöjien suuri innostus kokeilla välillä kasvispäiviä. Kasvispohjaisissa tuotteissa on tietysti huvittaviakin piirteitä. Fleksaajat eli osa-aikaiset kasvisyöjät arvostavat mahdollisimman tunnistettavaa ruuan makua ja ulkomuotoa. Niinpä lihattomien makkaroiden pitää olla kuin makkaroita tai se spagettilihavuoka ilman lihaa on oltava kuin esikuvansa.

Vegaaniliitolla on kovia toiveita kauppaketjujen suuntaan. Vegaanit haluavat, että heidän ruuista tulisi sen verran valtavirtaa, että vegaaniruokaa olisi tarjolla myös kauppaketjujen omien ja edullisempien brändien alla. Pirkat, Rainbowt ja Kotimaista-tuotteet ovat harkinnassa, luvataan Keskossa ja S-ryhmässä.

– Olemme kartoittamassa aktiivisesti omien merkkien valmisruokaan ja ruokapakasteisiin vegaanisia tuotteita, mutta mitään tuotepäätöksiä ei ole vielä tehty, vastaa Keskon päivittäistavaratoimialan omien merkkien brand manager Ulla Heikkilä kysymykseen sähköpostilla.

S-ryhmässä omien kaupanmerkkien alle on luvassa kaikenlaista muutakin kuin kasvissosekeittoa heti, kun kysyntä on sitä luokkaa, että edullisempia vaihtoehtoja kannattaa tarjota.