Britit kauhistuivat: Voiko EU-ero nostaa suosikkilevite Marmiten hintaa?

Elintarvikejätti Unileverin suunnitelma nostaa brittien rakastaman Marmite-levitteen hintaa sai kansan raivoihinsa.

Marmite
Marmite-levitettä myynnissä Tescon supermarketissa Lontoossa.
Marmite-levitettä myynnissä Tescon supermarketissa Lontoossa. Hannah McKay / EPA

Tällä viikolla Britannian ykkösuutinen on ollut hiivapohjaisen suosikkilevitteen Marmiten kohtalo. Kun Marmite uhkasi loppua paikallisen kauppaketjun hyllyiltä, kansa havahtui siihen, että EU-ero eli Brexit saattaa tuntua kuluttajan kukkarossa.

Marmite-kiistan taustalla on Englannin punnan heikentyminen muihin suuriin valuuttoihin verrattuna. Britannian kesäkuisen kansanäänestyksen jälkeen punnan arvosta on kadonnut lähes viidesosa dollariin verrattuna.

Unileverin suunnitelmista iso poru

Punnan arvonlaskun takia elintarvikejätti Unilever halusi nostaa kauppaketju Tescolle myymiensä tuotteiden hintaa kymmenellä prosentilla. Tesco kieltäytyi maksamasta korotettua hintaa Unileverille, joten yhtiö lopetti tuotteidensa toimittamisen kauppaketjulle.

Vastaiskuna Tesco poisti Unileverin tuotteet nettikauppansa valikoimasta ja varoitti, että ne saattavat loppua myös supermarkettien hyllyiltä.

Unileverin tuottet ovat tunnettuja: Comfort-huuhteluaine, Hellmann's-majoneesi, Ben&Jerry's-jäätelö ja Dove-tuotteet. Näiden kohtalosta ei syntynyt kuitenkaan yhtä suurta porua kuin rakastetun Marmiten.

Marmite on peribrittiläinen tuote

Marmite on hiivapohjainen levite, jota britit levittävät paahtoleivilleen. Erikoisenmakuinen levite on peribrittiläinen tuote, joten Unilever joutui mediakohun pyörteisiin.

Ihmisiä suivaannutti se, että Unilever halusi nostaa Marmiten hintaa, vaikka levite valmistetaan Britanniassa. Yhtiön tehdas Burton-upon-Trentissä, Staffordshiressä, on ainoa laitos, joka tuottaa sitä. Tehdas suoltaa brittimarkkinoille 50 miljoonaa Marmite-purkkia vuodessa.

Yhtiötä syytettiin siitä, että se käyttää Brexitiä tekosyynä tuotteidensa hintojen nostamiseen. Lopulta Unilever joutui perääntymään: se sopi kiistansa Tescon kanssa eikä yhtiön tuotteiden hinta kauppaketjun hyllyillä noussut.

Punnan arvonlasku nostaa hintoja

Meuhkaaminen Marmiten ympärillä peittää sen, että tuontituotteiden hinnan kallistuminen näkyy ennemmin tai myöhemmin brittikuluttajien kukkarossa.

Tällä kertaa kiista päättyi kuluttajien kannalta hyvin, koska suosikkituotteiden hinnat eivät vielä nousseet. Kiista nosti kuitenkin julkisuuteen punnan arvonalenemisen aiheuttaman hinnannousupaineen.

Britannian elintarviketeollisuudessa arvioidaan, että seuraavan vuoden aikana ruoan hinta nousee jopa viidellä prosentilla. Unileverin lisäksi myös muiden isojen toimijoiden kerrotaan olleen yhteydessä kauppaketjuihin kustannusten nousun takia.

Britannian kauppaketjut tekevät kaikkensa, jotta nousevat kustannukset eivät näkyisi hinnoissa. Markkinat ovat erittäin kilpaillut, sillä suurten brittiketjujen Tescon, Asdan ja Sainsburyn niskaan hengittävät saksalaiset Aldi ja Lidl.

Brexit epävarmuus taustalla

Marmite-kohu myös paljasti, miten suuren epävarmuuden vallassa Britannia etenee kohti EU-eroaan. Punnan arvon putoaminen heijastaa sitä, että Britannian talouden näkymät heikkenevät.

Vaikka heikko valuutta auttaa vientiä, näkyy se kuluttajien kukkarossa kalliimpina hintoina. Brittejä kuohuttanut Marmite-jupakan jälkeen kuluttajien on jatkossa ehkä helpompi ymmärtää, miksi hinnat nousevat.

Lähteet: Guardian, Financial Times, BBC News