Hurjapää Eemeli Lahti tähtää ratamoottoripyöräilyn huipulle

19-vuotias Eemeli Lahti on yksi lupaavista suomalaisista ratamoottoripyöräilijöistä. Tie huipulle on kuitenkin pitkä ja vaatii työtä, onnea ja rahaa.

urheilu
Ratamoottoripyöräilijä Eemeli Lahti.
Eemeli Lahti

Ratamoottoripyöräilijä Eemeli Lahti katselee tottuneesti Asikkalan Vesivehmaan motocross-radalle. 19-vuotias nuorukainen istahti jo neljävuotiaana kaksipyöräisen päälle ja ensimmäisinä vuosina hiekka sai kyytiä.

– Motocrossista kaikki alkoi ja jossain vaiheessa minusta piti tulla crossikuski, mutta kun myöhemmin pääsin kokeilemaan asvaltilla ajoa, se vei mukanaan.

Perheelle Eemelin valinta tiesi pitkiä harjoittelumatkoja, sillä Alastaron moottoriradalle on vajaa 200 kilometriä matkaa Lahdesta.

– Nyt, kun vanhemmat ovat jääneet taka-alalle, olen alkanut ymmärtää ja arvostaa sitä, kuinka paljon tämä on vaatinut omistautumista perheeltä, Eemeli myöntää.

MM-osakilpailu koettu

Eemeli Lahti aloitti kilpailemisen radalla vuonna 2007 MiniGP-luokassa, jonka jälkeen hän on edennyt pienin askelin eteenpäin urallaan. Tänä vuonna Eemeli ajoi sekä Saksan että Englannin Supersport-luokan avoimissa sarjoissa osakilpailuja ja esimerkiksi viimeisestä osakilpailusta Hollannin Assenista tuloksena oli ensimmäisen lähdön kolmas sija.

Lahti pääsi tällä kaudella myös ensimmäistä kertaa Supersport-luokan MM-starttiin, ajaessaan villillä kortilla Saksan Lausitzissa. Samaisessa kisassa imatralainen, suomalaista Kallio Racingia edustava Niki Tuuli ajoi sensaatiomaisesti toiseksi.

Kilpailu oli hieno kokemus ja äärimmäisen opettava. Valitettavasti sinä viikonloppuna en onnistunut parhaimmalla mahdollisella tavalla ja se myös palautti maanpinnalle.

– Kilpailu oli hieno kokemus ja äärimmäisen opettava. Valitettavasti sinä viikonloppuna en onnistunut parhaimmalla mahdollisella tavalla ja se myös palautti maanpinnalle. Paljon on vielä tehtävää, vaikka tiedän, että vauhdin puolesta ei ole hävettävää, silloin kun tulee nappisuoritus, lahtelainen pohtii.

Säikähdykset sallitaan, pelkoa ei

Ratamoottoripyöräilijältä vaaditaan hyvää fyysistä kuntoa, erityisesti ylävartalo on kovilla kun nopeudet yli 200km/h, isommissa luokissa mennään jo reippaasti yli 300km/h.

– Vaikka ajamani 600-kuutioinen pyörä ei paina kuin 160kg, g-voimat ovat suurissa nopeuksissa kovat ja pyörää on yllättävän raskasta taivuttaa puolelta toiselle mutkissa.

Motocross ja jäärata ovat harjoittelumuotoja silloin kun asvaltille ei ole asiaa, Eemelin arkityö lattia-asentajana tukee myös fysiikkaa.

– Lattiamiehen työ on raskasta, mutta samalla hyvää harjoitusta ylävartalon lihaksille, joita tarvitaan lajissa.

Radalla pelko on ollut lähinnä säikähtämistä kun jotain äkkinäistä on sattunut mutta ajaminen itsessään ei pelota.

Ratamoottoripyöräilyn riskit ovat tiedossa, tänäkin lajissa on kuollut ajajia. Eemeli Lahti tiedostaa riskit ja myöntää, että joskus myös pelko on piipahtanut mielessä, mutta ei ole jäänyt sinne asumaan.

– Radalla pelko on ollut lähinnä säikähtämistä kun jotain äkkinäistä on sattunut mutta ajaminen itsessään ei pelota.

Loukkaantumisiakin on tapahtunut. Vuonna 2013 katkesi jalka, sen lisäksi on ollut venähdyksiä, ruhjeita ja aivotärähdyksiä.

– Mutta pelolle ei saa antaa valtaa. Ei radalle lähdetä kaatumaan.

Adrenaliini koukuttaa

Vaarojen vastapainona on tarjolla vauhtia, jota harvassa lajissa saa kokea yhtä kouriintuntuvasti. Se viehätti myös Eemeliä kun laji vaihtui hiekalta asvaltille.

Ja onhan se upea tunne kun jalkojen välissä voimaa joka vie niin kovaa.

– Adrenaaliryöppy, minkä ajamisesta saa on sanoinkuvaamaton. Ja onhan se upea tunne kun jalkojen välissä voimaa joka vie niin kovaa.

Menestyäkseen kuskilta vaaditaan myös nälkää ja periksiantamattomuutta. Lahtelainen vakuuttaa, että sitä löytyy.

– Minulla on aika aggressiivinen tyyli ajaa, pyrin ohituksiin, jarrutan mahdollisemman myöhään ja avaan kaasun nopeasti mahdollisimman täysille.

Kun mies laittaa kypärän päähän, kilpailuvietti laukeaa saman tien.

– Sen takia päätinkin, että en vielä 16-vuotiaana aja kevytmoottoripyöräkorttia, tiesin, että siitä voisi tulla ongelmia liikenteessä. Nyt kun ikää on vähän enemmän, saatan kortin ajaakin, mutta valitsen kuitenkin rauhallisen pyörän, Eemeli hymyilee.

Moto2 unelmissa

Ratamoottoripyöräily on nyt nosteessa Suomessa. Imatran ajot tekivät paluun ja kansainvälisillä areenoilla on tullut menestystä, etunenässä Niki Tuulen myötä. Lisäksi vasta 15-vuotias Patrik Pulkkinen on solminut sopimuksen Moto3-luokkaan ja sivuvaunuluokassa saatiin mestaruus Suomeen, sekä samalla lajin ensimmäinen naismestari, Kirsi Kainulainen.

Myös Eemeli Lahti on antanut hyviä näyttöjä tällä kaudella ja hän on luottavainen tulevaisuuden suhteen, vaikka samalla myöntääkin, että helppoa huipulle nousu ei tule olemaan. Tällä hetkellä Eemelin unelmana olisi päästä ajamaan lajin kuninkuussarja MotoGP:n niin sanottuun toiseksi korkeimpaan luokkaa, Moto2:een.

– Se kiinnostaa, koska siinäkin sarjassa ajetaan 600-kuutioisilla pyörillä, kuten ajan nyt. Sinne päästäkseen pitää olla kuitenkin paljon henkilökohtaisia sponsoreita tai todella kovat näytöt ajamisesta, joten ehkä se ole vielä realistista.

Sinne päästäkseen pitää olla kuitenkin paljon henkilökohtaisia sponsoreita tai todella kovat näytöt ajamisesta, joten ehkä se ole vielä realistista

Tällä hetkellä Eemelin ensikauden suunnitelmat ovat avoinna. Sen verran hän paljastaa, että joitain tarjouksia tallieista on tullut.

– Tämä vuosihan on ollut kokeiluja eri sarjoissa, katsotaan mitä ensi vuodelle on luvassa, joitakin tiimipaikkatarjouksia tullut ulkomailta, nyt täytyy miettiä vaihtoehtoja. MM-sarjaan olisi mukava päästä uudestaan, mutta katsotaan mitä tapahtuu.

Alemmissa sarjoissa ajettaessa tiimin valinnassa painaa kalusto, ei tilipussi.

– Palkkaa ei vielä ole paljon odotettavissa joten painoarvo on kalustolla, jolla olisi menestysmahdollisuuksia, pohtii Eemeli.

Kymi Ring kuin lottovoitto

Mahdollisesti suurin harppaus lajin parissa otetaan lähivuosina, kun kansainväliset vaatimukset täyttävä Kymi Ring on valmistumassa Iittiin, sekä Lahden kaupungin, että Eemeli Lahden naapuriin.

– Minulle se on uskomaton mahdollisuus, kun sellainen rata tulee muutaman kymmenen kilometrin päähän. Se muuttaa pelin suhteessa kilpakumppaneihin.

Suomalalaiset kuskit antavat silti aina tasoitusta etelä-eurooppalaisille kollegoilleen, joilla on mahdollisuus ympärivuotiseen harjoitteluun.

– Ainahan täältä tullaan niin sanotusti perämetsistä ja harjoittelu on iso kuluerä, kun rahdataan kalustoa Espanjaan talvella. Toisaalta sitten kun menestystä tulee niin se tuntuu sitäkin paremmalta kun tietää meidän suomalaisten lähtökohdat, Eemeli Lahti toteaa.

Talvella 19-vuotias rr-kuski aikoo treenata kovaa jääradoilla, heti kun talvi sen sallii.

Suunnittelen myös pitkän tauon jälkeen hiihtämistä. Ehkä sitä ei voi kutsua urheiluksi, kun siinä ei ole moottoria mukana, mutta liikunnaksi sitä varmaan voi sanoa.

– Suunnittelen myös pitkän tauon jälkeen hiihtämistä. Ehkä sitä ei voi kutsua urheiluksi, kun siinä ei ole moottoria mukana, mutta liikunnaksi sitä varmaan voi sanoa, Eemeli virnistää.