Analyysi: Terroristien toinen kosto Pariisille

Matkailualalta ennakoidaan katoavan tämän vuoden aikana noin 30 000 työpaikkaa. Valon kaupunki tarvitsee nyt uuden tarinan, kirjoittaa Annastiina Heikkilä.

Pariisi
Tyhjillään oleva turistialus Seinellä.
Risteilymatkat Pariisin Seinellä eivät käy kaupaksi entiseen tapaan.Juha Nurminen / Yle

PARIISI Pariisilaisilla on ollut nyt syksyllä rattoisaa. Luxembourgin puistossa, Seinen varrella ja Montmartren kirkon portailla on saanut istuskella rauhassa. Taidemuseo Louvreen on päässyt jonottamatta ja keskustan terasseilla on riittänyt aurinkoisia pöytiä.

Kaikkia tilanne ei ole hymyilyttänyt. Hotellivirkailijat, ravintoloitsijat, taksikuskit, taidemuseot ja putiikkien pitäjät pelkäävät toimeentulonsa puolesta. Ennusteiden mukaan Ranskan matkailualalta katoaa tämän surkean vuoden seurauksena 30 000 työpaikkaa.

Panokset ovat valtavat, sillä Ranska on yhä maailman ykkösturistikohde. Maahan saapuu vuosittain lähes 85 miljoonaa turistia. Matkailuala edustaa seitsemää prosenttia bruttokansantuotteesta ja työllistää suorasti tai epäsuorasti kaksi miljoonaa ranskalaista.

Ongelmaa pahentaa se, että Pariisia ja Ranskan Rivieraa karttelevat etenkin varakkaat kaukomatkailijat.

Terroristit veivät 30 000 työpaikkaa

Terrori-iskujen lisäksi heitä ovat säikäyttäneet uutiset väkivaltaisista mielenosoituksista ja aasialaisiin turistiryhmiin kohdistuneista varkauksista.

Jossain muussa tilanteessa esimerkiksi tosi-tv- tähti Kim Kardashianin ryöstön tulkittaisiin kertovan varakkaan ja kuuluisan elämän kääntöpuolesta. Nyt sen ajateltiin kertovan myös Pariisista, vaarallisesta ja arvaamattomasta Pariisista.

Tulkaa ihmeessä tänne takaisin, tekee minunkin mieleni huikata. Pelot kun tuntuvat ymmärrettäviltä mutta kovin liioitelluilta. Itse viihdyn Pariisissa siksi, että täällä voi yhä kävellä turvallisin mielen melkein missä tahansa. Kokemukseni ei kuitenkaan sovi kaupungista tällä hetkellä toisteltavaan kertomukseen.

Ongelman summasi Pariisissa ensimmäistä kertaa vieraillut nuori amerikkalaisnainen, jonka kanssa juttelin Montmartren taiteilijakukkulalla.

– Kuulin Pariisista kotimaassani kaikenlaisia hurjia tarinoita, mutta todellisuus on ihan toisenlainen. Oloni on täällä yllättävän turvallinen ja aion ehdottomasti tulla takaisin, Lily totesi.

Pariisin imagoa yritetäänkin nyt kaikin keinoin muuttaa. Pormestari on käynnistänyt mittavan markkinointikampanjan, jolla se pyrkii vakuuttamaan matkailijat valon kaupungin vetovoimasta ja turvallisuudesta. Talkoisiin osallistuu myös Ranskan hallitus, joka on luvannut käyttää maan matkailumaineen elvyttämiseen kymmenen miljoonaa euroa.

Kaduilla partioivat sotilaat herättävät pelkoa

Toimilla alkaa olla kova kiire. Moni pienyrittäjä on kitkutellut tähän asti jotenkuten, mutta vuoden vaihtuessa tulojen on pakko nousta, muuten lappu on laitettava lopullisesti luukulle.

Lisäksi voi vain toivoa, ettei Ranskaan kohdistu uusia terrori-iskuja. Matkailualalla työskentelevät peräävät tehokkaita, mutta nykyistä huomaamattomampia turvatoimia.

– Pariisin kaduilla partioivat raskaasti aseistetut sotilaat herättävät ihmisissä pelkoa ja hämmentävät turisteja.

Heidän toivotaan viestivän turvallisuudesta, mutta vaikutus on mielestäni päinvastainen, sanoo turistikorttelissa ravintolaa pitävä nainen.

Hän muistuttaa, jälleen kerran, että pelko on voitto terroristeille. Tappiota se tarkoittaa ainakin 30 000 ranskalaiselle.