Mies vailla menneisyyttä on Kaurismäkeä myös Aku Ankka -seikkailuna

Aki Kaurismäen 2002 ensi-iltansa saanut menestyselokuva Mies vailla menneisyyttä on käännetty Aku Ankka -seikkailuksi. Julkistustilaisuus oli kaurismäkeläinen kokemus, kuten teoksenkin luvataan olevan.

kulttuuri
Ankka vailla menneisyyttä.
Ankan vailla menneisyyttä roolitus oli käsikirjoittaja Kari Korhosen mukaan helppoa.Yle

Aki Kaurismäki ei näytä vaikuttuneelta. Hän on valmis lähtemään sähkötupakoineen takavasemmalle.

Ohjaaja on mukana tiedotustilaisuudessa, jossa julkistetaan Mies vailla menneisyyttä -elokuvan pohjalta tehty Aku Ankka -sarjakuva. Erillisiä haastatteluja Kaurismäki ei tapansa mukaan anna, ja suurin osa yhteisesti lauotuista kommenteista osoittautuvat lakonisen sarkastisiksi.

– Eihän tässä voi kuin pillahtaa itkuun, mutta vasta myöhemmin, Kaurismäki murahtaa tunteistaan Ankka-projektin päätyttyä.

Pilkettä riittää silmäkulmassa. Aku Ankka -lehden päätoimittaja Aki Hyyppä kysyy Kaurismäeltä, josko Ankkaa vailla menneisyyttä tohtisi elokuvaohjaajakin muistella lämmöllä myös tulevaisuudessa.

– Kyllä minä uskoisin, että tämä on suomalaisen kirjallisuuden merkkiteos, joka tulee asettumaan kaanoniin hyvin korkealle, pysyväisesti. Teos kuuluu ilman muuta jokaisen kirjallisuutta, elokuvaa ja sarjakuvaa harrastavan ihmisen ensimmäisiin hankintoihin – näin joulua silmällä pitäen, tarkoituksellisen apaattinen Kaurismäki naurattaa yleisöä.

Eipä legendaarinen ohjaaja koko tilaisuutta lekkeriksi lyö. Aluksi hän kertoo oppineensa lukemaan neljävuotiaana monien suomalaisten tapaan Aku Ankasta.

– Yksinkertaisesti kyllästyin kinumaan ja odottamaan, että joku sisaruksistani lukisi lehden minulle.

Hahmot ovat piirtäjän näyttelijöitä

Ankka vailla menneisyyttä on Kari Korhosen (s. 1973) ja italialaisen Giorgio Cavazzanon (s. 1947) käsialaa. Tarinan käsikirjoittaja Korhonen on Suomen paras ja ainoa Ankka-taiteilija. Lopullisen teoksen piirsi Cavazzano, jota Korhonen kehuu mestariksi.

– On vaikea keksiä, kuka olisi Disney-maailmassa suurempi tähti kuin Giorgio. Hän on koko italialaisen koulukunnan isä, Korhonen ylistää kollegaansa.

Cavazzano on kääntänyt Ankka-tarinoiksi muun muassa Michael Curtizin Casablancan _(1942) ja Fellinin _La Stradan _(1954). Italialaispiirtäjän ehdotuksesta myös Aku Ankan päätoimittaja pani töpinäksi ja etsi sopivan suomalaiselokuvan. Aki Kaurismäki tuntui itsestään selvältä ohjaajavalinnalta, ja _Mies vailla menneisyyttä lähestulkoon valmiilta Ankka-tarinalta.

Cavazzano tutustui Kaurismäen elokuviin, joista löytyi tuttuja elementtejä.

– Henkilöt ovat aivan tavallisia kaduntallaajia kuten Fellinillä, Cavazzano pohtii.

Giorgio Cavazzano on suomalaisille tuttu Ankka-piirtäjä.
Giorgio Cavazzano on suomalaisille tuttu Ankka-piirtäjä.Nella Nuora / Yle

Arkistot notkuvat sarjakuviin pohjautuvia elokuvia, mutta elokuviin pohjautuvista sarjakuvista puhutaan vähemmän. Toki Tähtien sodat ja muut megasuosikit kääntyvät nopeasti ruuduiksi, mutta pienempien elokuvien käännökset ovat kiinnostavia kuriositeetteja.

Disney-maailmassakin ilmiö on muutamien tekijöiden harteilla. Ankka vailla menneisyyttä -tarinan mukana tulevat John Hustonin Maltan haukka -elokuvaan (1941) pohjaava Kari Korhosen Maltan ankka sekä Fellinin Ihanaa elämää (1960) kunnioittava, Paolo Motturan piirtämä Mikki Hiiri -seikkailu.

Cavazzano odottaa jo uusia sovitusprojekteja edellisten jatkoksi, sillä häntä kiehtoo oman työn yhtäläisyydet elokuvaohjaajan työhön.

– Siinä missä elokuvaohjaaja toteuttaa käsikirjoituksesta elokuvan, piirtäjä toteuttaa käsikirjoituksesta sarjakuvan. Elokuvaohjaaja työskentelee kameralla, kun taas meikäläiset kynällä ja kumilla. Hahmot ovat näyttelijöitämme, Cavazzano vertasi.

Kaurismäkeläinen sarjakuva

Ankka vailla menneisyyttä pyrkii toistamaan Cannesissa Grand Prix'n voittaneen ja Oscar-ehdokkaaksi valitun alkuperäisteoksen tunnelmaa. Aku Ankan toilailu nopeine tilannekuvineen sai tällä kertaa väistyä syrjään.

– Vauhtia ja jännitystä syntyy joskus myös hitaista kuvista, Korhonen vakuutti.

Kaurismäkeläisyys huokuu sekä dialogista että kuvista, ja silloin tällöin sääntöä rikotaan taiten ja tarkoituksella. Elokuvan hahmot puhuvat vähän ja harkitusti, mutta kun Aku saa tarinan alussa kolauksen päähänsä, niin häntä ei tahdo saada edes hiljaiseksi.

– Näillä asioilla voi välillä myös leikitellä. Elokuvahan on minusta aivan uskomattoman kaunis runo, Korhonen toteaa.

Ankka-piirtäjä ja -käsikirjoittaja Kari Korhonen.
Kari Korhonen laati Mies vailla menneisyyttä -elokuvan pohjalta Aku Ankka -seikkailun kuvakäsikirjoituksen.Nella Nuora / Yle

Korhonen kertoo pyrkineensä tasapainoilemaan niin, että lopputulos miellyttäisi sekä elokuvan että Aku Ankan ystäviä.

– Tarkoitus on tehdä kunniaa molemmille ja olla suututtamatta ketään.

Hahmojen valitseminen oli Korhosen mukaan luontevaa ja yksinkertaista. Aku ja Iines pääosissa ovat ilmiselvä valinta. Sakari Kuosmasen Anttilana nähdään Musta Pekka.

– Vaikeinta oli saada sinne Mikki, jonka kuitenkin halusin mukaan. Lopulta Mikki ja Minnikin ovat todella pienessä cameossa. Onneksi Heluna ja Polle Koninkaulus, joita rakastan, ovat nyt isossa roolissa. Heitä ei näy koskaan tarpeeksi, Korhonen sanoi.

"Don Rosa on tuhertaja!"

Aki Kaurismäki sai etukäteen kommentoida työn jälkeä, mutta korjauksille ei löytynyt tarvetta.

– Sain tuleviin elokuviin liittyvien kiireideni vuoksi eteeni mustavalkoisen version repliikkeineen. Ei siinä ollut puolta sanaa sanottavana, Kaurismäki toteaa.

Elokuvaohjaajaa hämmästytti sarjakuvan uskollisuus alkuperäisteokselle.

– Siinä ei ole sanaleikkeijä eikä -ilotteluja enää lainkaan jäljellä. Pyrin aina kirjoittamaan pelkän asian, enkä harrasta minkäänmoista huumoria. Kiitos, että huomioitte tämän piirteen tuotannossani, Kaurismäki veistelee.

Yhtä kaikki Kaurismäki osasi odottaa hyvää jälkeä: Cavazzano piirtää perinteisellä tyylillä Kaurismäen kaikkien aikojen suosikin Carl Barksin jalanjäljissä.

Helsingin kirjamessuilla pian vieraileva Don Rosa on Kaurismäelle punainen vaate.

– En siedä Rosan viivaa. Se on kauheaa tuherrusta! elokuvaohjaaja lataa.

Kaurismäen kommentti antaa rohkeutta myös Cavazzanolle kertoa mielipiteensä yhdysvaltalaisesta taiteilijasta.

– Nyt minäkin uskallan sanoa, etten pidä hänen tyylistään, Cavazzano sanoo.