1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kainuu

Kun ongelmat painavat mieltä, voi verkossa pyytää apua – tavoitteena matalan kynnyksen palvelu

Kainuun sotessa on aloitettu matalan kynnyksen kokeilu. Netissä lomakkeen täyttämisen jälkeen avuntarvitsija saa puhelinsoiton, jossa ongelmaa lähdetään ratkaisemaan.

Kainuu
Äiti lapsi sylissä katselee ikkunasta ulos.
Jos jokin huolettaa omassa tai perheenjäsenen tilanteessa, Kainuun soten perhepalveluihin voi ottaa yhteyttä nyt myös netissä olevan lomakkeen kautta.Henrietta Hassinen / Yle

Kainuussa on aloitettu tänä syksynä Pyydä apua -kokeilu (siirryt toiseen palveluun). Kainuun soten kokeilun tarkoituksena on helpottaa ihmisten yhteydenottoa perhepalveluihin ongelmallisissa elämäntilanteissa. Matalan kynnyksen palvelu toimii siten, että avuntarvitsija lähettää internetin kautta perhepalveluihin yhteydenottolomakkeen, ja perhepalveluista soitetaan avuntarvitsijalle viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa.

– Muutamia pyyntöjä on tullut ympäri Kainuuta. Eräs hyvä asia tässä on se, että avunpyytäjä voi lähettää lomakkeen mihin kellonaikaan vain eli silloin kun tarvetta tulee. Ajatuksena on ollut, ettei aina tarvitse alkaa miettiä, että mihinkähän aikaan voin soittaa ja mistä löydän puhelinnumeron, kertoo perhetyön päällikkö Katja Seppänen.

– Joiltakin avunpyytäjiltä onkin tullut palautetta, että hyvä kun tällaista järjestetään ja että puhelusta on ollut apua.

Tähän mennessä avunpyytäjät ovat olleet perheellisiä. Heidän huolensa ovat liittyneet taloudellisiin asioihin, lapsen kasvuun ja kehitykseen sekä omaan ja perheen jaksamiseen.

Pyydä apua -lomake.
Pyydä apua -lomake on hyvin yksinkertainen. Lomake menee perhetyön sähköpostiin, ja avuntarvitsijaan otetaan yhteyttä puhelimitse kolmen arkipäivän kuluessa lomakkeen saapumisesta.Kuvakaappaus Kainuun soten internetsivulta

Vaikka palvelu löytyy perhepalveluiden alta, ei sitä ole tarkkaan rajattu vain perheellisille.

– Kuka tahansa, jolle tulee huoli omaan tilanteeseen tai perheenjäsenen tilanteeseen liittyen, voi ottaa meihin yhteyttä. Mietimme sitten yhdessä, että jos puhelimitse apua ei löydy, niin mikä olisi se oikea taho. Avunpyytäjän ei siis tarvitse esimerkiksi miettiä, että onko tämä sellainen asia, mihin voisin apua hakea tai onko tämä liian iso tai pieni asia, Seppänen sanoo.

Perhepalveluista avunpyytäjälle soittaa esimerkiksi lähihoitaja, sosionomi tai psykiatrinen sairaanhoitaja riippuen siitä, millainen huoli avunpyytäjällä on.

Muuallakin käytössä

Idea Pyydä apua -kokeiluun syntyi pari vuotta sitten, kun Kainuun sotessa huomattiin, että Raision kaupungilla on vastaavanlainen malli käytössään.

– Tässä välissä on ehtinyt sosiaalihuoltolaki tulla, missä painotetaan matalan kynnyksen palveluiden lisäämistä ja oikea-aikaisuutta. Perhekeskuksessa olemme miettineet, miten voisimme palvella entistä asiakaslähtöisemmin ja siellä missä asiakkaat ovat. Netissähän he ovat, joten sinne palveluita voisi viedä, mainitsee Seppänen.

Kuka tahansa, jolle tulee huoli omaan tilanteeseen tai perheenjäsenen tilanteeseen liittyen, voi ottaa meihin yhteyttä.

Katja Seppänen

Raision lisäksi viime vuoden aikana vastaavanlaisten palveluiden tarjoaminen eri paikkakunnilla on lisääntynyt, esimerkiksi Tampereella, Jyväskylässä, Porvoossa ja Nokialla on samantyyppinen palvelu olemassa.

Kainuun soten kokeilu kestää helmikuun 2017 loppuun saakka, jonka jälkeen arvioidaan onko kyseiselle palvelulle tarvetta jatkossa. Mikäli kysyntää on tasaisesti ja asiakkaat kokevat palvelun hyödylliseksi, niin tarkoituksena on jatkaa sitä. Seppänen toivookin, että ihmiset tulisivat rohkeasti kysymään ja pyytämään apua.

Lue seuraavaksi