Kasvokkain: Kaikki räpläävät kännykkää, harva enää juttelee, sanoo kokenut konduktööri

Kaukojunien konduktöörin Kimmo Huuhtasen mielestä junamatkustajat ovat loma-aikoina rennompia.

ilmiöt
Kimmo Huuhtanen
56-vuotias tuusulalainen Kimmo Huuhtanen kokee olevansa oikeassa työssä.Antti Haanpää / Yle

Junamatkustajat muuttuvat lomaviikkoina tavallista rennommiksi ja sosiaalisemmiksi, mutta moni on myös eksyksissä.

– Ihmiset ovat lomafiiliksissä, ei ole kiire. Kaikkina sesonkiaikoina on myös hirvittävästi ihmisiä, jotka ovat ihan pallo hukassa, koska he eivät ole kulkeneet paljon junalla. Me konnarit sitten soittelemme vaihtoyhteyksistä ja muusta, kertoo 23 vuotta matkustajajunien konduktöörinä työskennellyt Kimmo Huuhtanen.

Näinä päivinä syyslomalaiset pakkautuvat juniin, ja suosituimpien vuorojen lisävaunutkin täyttyvät.

56-vuotias tuusulalainen Kimmo Huuhtanen kokee olevansa oikeassa työssä. Hän reissaa kaukojunien konduktöörinä ympäri Suomea sekä Allegrolla Helsingistä Pietariin. Yötöitä hän ei ole enää muutamaan vuoteen tehnyt, mutta on aiemmin kulkenut paljon myös yöjunissa.

Alkavia synnytyksiä, tunteikkaita kotiseutumatkoja

Kimmo Huuhtanen on nähnyt junissa monenlaisia tapahtumia melkeinpä syntymästä kuolemaan. Allegrolla matkustaa välillä Viipuriin vanhuksia, jotka käyvät katsomassa vanhoja kotiseutujaan. Näillä reissuilla tunteet voivat olla voimakkaita. Kimmo Huuhtanen on myös tyynnytellyt ja järjestellyt ambulanssikyytejä äideille, joiden synnytys on käynnistynyt junassa.

– Ei nyt ihan ole lapsia syntynyt, mutta ihan viimeisillään olevia äitejä on ollut. Joskus muistan yöjunassa lohdutelleeni, että jos lapsi nyt lähtee syntymään, niin kyllä minä olen viiden lapsen synnytyksessä ollut mukana. Ei oltu enää kaukana Tampereelta.

Konduktöörin pitää usein keksiä myös luovia ratkaisuja. Kerran kahdestaan matkustaneet alakouluikäiset pojat eivät huomanneet jäädä junasta pois Lahden asemalla, jossa isoäiti oli poikia vastassa.

– Soitimme heti mummulle ja sanoimme, että lähdepä ajamaan perässä. Järjestämme ylimääräisen pysähdyksen Mäntsälään, saat pojat sieltä. Oli 25 astetta pakkasta, joten varmistin vielä, etteivät pojat jää jäätymään. Mummu sanoi olevansa viiden minuutin päästä Mäntsälässä, ja pojilla oli kännykät.

Tämänkaltaista järjesteltävää kuuluu Huuhtasen mukaan usein konduktöörin työhön. Mikä sitten painuu erityisesti mieleen?

– Eniten konnarillekin tietysti jää mieleen, kun tapaa julkkiksia, jotka ovat tosi iloisia ja mukavia asiakkainakin.

Kimmo Huuhtanen
Kimmo Huuhtanen on nähnyt junissa monenlaisia tapahtumia.Antti Haanpää / Yle

Aiemmin junissa syntyi tuttavuuksia, nyt ollaan itsekseen

Yli kahdenkymmenen vuoden aikana junamatkustajat ovat Huuhtasen mielestä muuttuneet selkeästi. Varsinkin Helsinki-Tampere ja Helsinki-Turku -junissa matkustaa entistä kiireisempiä työmatkalaisia.

– Kaikki ovat kännyköiden kimpussa tai läppärien kanssa. Työmatkustajat varsinkin tekevät omia töitään. Ihmiset ovat alkaneet olla junassa omissa oloissaan. Se on mielestäni ihan älyttömän suuri muutos.

Junissa myös jutellaan vähemmän. Joskus aiemmin työmatkalaisetkin kerääntyivät Huuhtasen mukaan porukaksi ja saattoivat pelata junassa vaikka sököä. Tällaisia korttirinkejä ei enää näy.

– Myöskään junatuttuja ei enää ole. Enää ei käydä vaikka poliittisia keskusteluja, jutella mökkiasioista tai muista. On tullut tosi paljon harvinaisemmaksi, että vaikka duunikaverit juttelevat junassa ja puhuvat omista asioista keskenään.

Itä-Suomessa ja toisaalta Oulun pohjoispuolella matkustajat kuitenkin lähestyvät konduktööriäkin helpommin.

– He ovat lupsakkaampia, alkavat jutella.

Junamatkustajat haluavat entistä parempaa palvelua, ja siihen koetetaan myös panostaa. Esimerkiksi kielitaitoa on pitänyt kartuttaa. Huuhtanen kertoo osaavansa 24 kielellä "hyvää päivää" sekä "saisinko passinne, kiitos". Lunttilappu kulkee mukana, jos fraasit eivät heti tule mieleen.

Kimmo Huuhtanen.
Ihmiset ovat alkaneet olla junassa omissa oloissaan Huuhtanen tuumailee.Antti Haanpää / Yle

"Junissa näkyy koko elämän kirjo"

Junat ovat Kimmo Huuhtasen konduktöörivuosien aikana muuttuneet entistä kansainvälisemmiksi. Suomi on entistä monikulttuurisempi, mutta myös turisteja on varsinkin sesonkiaikoina enemmän. Esimerkiksi suuria ryhmiä kaukoidästä matkustaa junalla Etelä-Suomesta Lappiin. Joukossa on usein vain yksi englantia puhuva matkanjohtaja. Joskus asioita selvitellään ilman yhteistä kieltä.

Kimmo Huuhtasen oma suosikkirata on Helsinki-Pietari. Mukavia asiakkaita matkustaa kuitenkin kaikissa junissa.

– Tämä on kiva työ. Junissa näkyy koko elämän kirjo, Huuhtanen toteaa.

Kimmo Huuhtanen
Junat ovat Kimmo Huuhtasen konduktöörivuosien aikana muuttuneet myös entistä kansainvälisemmiksi.Antti Haanpää / Yle

Kasvokkain on juttusarja, jossa esitellään joka lauantai ajankohtaiseen teemaan liittyviä henkilöitä.