1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. seksismi

Asennetutkijat: Naisviha kasvaa "pukuhuonepuheen" ja huumorin varjossa

Brittitutkimukset osoittivat, että suoran seksismin ja huumoriksi väitettyjen lohkaisujen välillä ei ole eroa.

seksismi
Vähäpukeisia nuoria naisia miestenlehtien värikkäissä kansissa.
Miestenlehdillä on markkinoita ympäri maailmaa. Tämä kuva on japanilaisen katukioskin tarjonnasta. Andy Rain / EPA

Brittiläinen Surreyn yliopisto (siirryt toiseen palveluun) ja sen kumppanit ovat selvittäneet asiaa, joka on noussut esiin Yhdysvaltain presidentinvaalien yhteydessä. Kun republikaanien presidenttiehdokas Donald Trump jäi kiinni naisia esineellistäneistä kommenteistaan, hän perusteli niitä “pelkäksi pukuhuonepuheeksi”.

Surreyn yliopistossa on jo aiemmin tehty sosiaalipsykologisia tutkimuksia siitä, voiko huumoriksi kuitattua seksismiä väittää harmittomaksi huulenheitoksi vai onko kommenteilla vaikutusta asenteisiin. Uusimmissa tutkimuksissa oli mukana myös muun muassa Middlesexin yliopisto (siirryt toiseen palveluun).

Aineistona "kundikulttuuri"

Tutkijoiden aineistona oli miestenlehtiä ja niiden verkkosivuja. Lehdet kuuluvat Britanniassa 1990-luvulla alkunsa saaneisiin julkaisuihin, joissa ruokitaan "kundikulttuuria" eli rajua ryyppäämistä ja naisista vitsailua.

Julkaisijoilla on tapana perustella lehtiensä ja sivustojensa sisältöjä ironisiksi vitseiksi, joita lukijat eivät ota todesta.

Tämä pantiin puntariin tutkimuksessa, jossa 274 miesopiskelijaa sai nähdäkseen osin miestenlehtien tekstejä, osin vankeustuomion saaneiden raiskaajien kannanottoja. Ilmeni, etteivät vastaajat kyenneet sanomaan, kummat olivat kumpia.

Nuoret miehet altteimpia

Toisen tutkimusryhmän 81 jäsentä olivat 18–50-vuotiaita miehiä, jotka saivat luettavakseen miestenlehtien verkkosivujen seksistisiä lohkaisuja. Osa miehistä sai tekstit ilman selitystä, osalle kerrottiin niiden olevan peräisin miestenlehdistä.

Kaikki saivat määritellä asteikolla 1–5, olivatko vitsit hauskoja ja ironisia ja ilmaisivatko ne naisvihaa. Hauskuuden ja ironian arviot olivat molemmissa ryhmissä samaa luokkaa, mutta kysymys naisvihasta jakoi testiryhmät.

Ne, jotka eivät tienneet tekstien olevan miestenlehdestä, antoivat pisteiksi keskimäärin 3,7. Lehtitaustan tienneiltä tuli pisteitä 3,2. Etenkin nuoret miehet osoittivat ajattelevansa, että lehteen painettu naisviha on vaarattomampaa kuin seksistiset asenteet yleensä.

Lehtien kannet katseilta piiloon

Surreyn yliopistossa joitakin vuosia sitten tehty vastaava tutkimus ja sen saama julkisuus ovat osaltaan vaikuttaneet päivittäistavarakauppojen päätöksiin.

Osa kauppaketjuista myy miestenlehdet nyt mustissa muovikuorissa, ja joissakin on luovuttu myynnistä kokonaan. Osa lehdistä on siistinyt kansiaan välttääkseen myyntikiellon.

Tuoreet tutkimukset on julkaistu Psychology of Men and Masculinities -lehdessä.

Lue seuraavaksi