1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. autoilijat

Uniapnea on riski liikenteessä – yhä useamman kuskin kyky pysyä hereillä testataan

Trafi uudisti lääkäreille suunnatut ajoterveyden arviointiohjeet vuoden alussa.

Erityisesti raskaan ajoneuvon kuljettajien vireystila testataan entistä useammin. Kuva: Yle

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi uudisti lääkäreille suunnatut ajoterveyden arviointiohjeet vuoden alussa. Trafin ohje edellyttää, että jos raskaan ajoneuvon kuljettajalla on uniapnea eli unen aikaisia hengityshäiriöitä, hänen ajoterveyttään pitää tutkia ja seurata.

Uusien ohjeiden myötä vireystila-arvioiden tarve on lisääntynyt huomattavasti. Esimerkiksi Tampereen yliopistosairaalan unipoliklinikka on ottanut käyttöön OSLER-testin, jolla hereilläpysymistutkimuksia pystytään tekemään aiempaa nopeammin.

OSLER-tutkimuksessa selvitetään, kuinka hyvin ihminen pystyy vastustamaan nukahtamista. Käytännössä tutkittava istuu hämärässä huoneessa ja paikaa laitteen hipaisukytkintä aina, kun laitteen punainen valo välkähtää. Tutkimus kestää 40 minuttia ja se tehdään yhdellä tutkimuskerralla kolmesti.

– Aiemmin vireystilatutkimuksia on tehty neurofysiologian laboratoriossa. OSLER on hiukan kevyempi versio, joten nyt meillä on tarjota palvelua joustavammin ja nopeammin, sanoo uniyksikön vastuulääkäri, osastonylilääkäri Marisanna Schwenson.

Ajokortti joudutaan perumaan harvoin

Pirkanmaalla unipoliklinikan käytäntö on, että jos raskaan ajoneuvon ammattikuljettajalla todetaan oireinen uniapnea, lääkäri määrää suullisen ajokiellon siihen saakka, kunnes hoito alkaa tehota. Keskivaikean ja vaikean uniapnean hoitoon käytetään yleensä ylipainehengityshoitoa.

Vireystilatutkimus tehdään yleensä, jos hoito ei onnistu tai potilas kokee itsensä hoidosta huolimatta väsyneeksi. Mikäli kokeessa saadaan onnistunut tulos, ajamista saa yleensä jatkaa välittömästi.

Marisanna Schwenson sanoo, että vaikka sairastunutta saattaa pelottaa ajo-oikeuden ja samalla työkyvyn menettäminen, huoli on useimmiten turha.

– Yleensä uniapnean hoito onnistuu hyvin, ja vireystilatutkimus tehdään varmistukseksi. Vain harvoin ajokortti joudutaan perumaan.

– Uusien ohjeiden tarkoitus ei ole vaikeuttaa ammattimaisesti ajamista vaan saada väsyneet kuskit hoitoon ja heidän vireystilansa parannettua, Schwenson sanoo.

Julkisessa terveydenhuollossa OSLER-testejä tehdään Tampereen lisäksi Helsingissä HUSissa.