1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Pokémon Go

Harva kaupunki osasi hyödyntää Pokémon Go -villitystä – Turku iski ilmaiset luret kehiin

Ylen tekemän kyselyn mukaan Suomen suurimmista kaupungeista ainoastaan Turku tarttui Pokémon Gon suosioon.

Kuva: Ghadi Boustani / Yle

Pokémon Go -ilmiön hyödyntäminen matkailussa on jäänyt vaisuksi. Ylen tekemän kyselyn mukaan Suomen 15 suurimmasta kaupungista ainoastaan Turku on tosissaan hyödyntänyt ihmisten kiinnostusta Pokémoneihin.

Turku on myös ainoa kaupunki, joka on käyttänyt Pokémon Go -pelaajien houkuttelemiseen rahaa.

– Turku tarjosi kaupunkilaisille ilmaiset luret heti pelin ensimmäisinä päivinä Suomessa. Tämän jälkeen Pokémon Go on ollut eri tavoin mukana useissa kaupungin tapahtumissa ja kampanjoissa, kertoo Turun kaupungin verkkotoimittaja Hannu Aaltonen.

Turku on ostanut lureja muun muassa kaupungintalolle avointen ovien aikaan ja Turun Kauppatorille muutaman tunnin ajaksi. Maksulliset luret houkuttelevat pokéstopeille enemmän Pokémoneja, ja kun Pokémoneja on paljon, houkuttelee paikka myös Pokémon Gon pelaajia.

– Lureihin on käytetty pieniä summia. Esimerkiksi Kauppatori-kampanjan budjetti oli 15 euroa, Aaltonen kertoo.

Peli lisännyt lähimatkailua

Monissa kaupungeissa Pokémon Gon aiheuttama liikehdintä on kyllä huomattu. Pokémon-pelaajia on ollut paljon erityisesti kaupunkien tärkeimmillä maamerkeillä. Helsingissä puistoissa on ollut jopa ruuhkaa ja esimerkiksi Lappeenrannan historiallisella Linnoituksen alueella myös matkailijat ovat innostuneet Pokémon-jahtiin.

Kaupunkien matkailutoimistot kuitenkin arvioivat, että suurin kiinnostus asian suhteen meni ohi syksyn tullen. Matkailutoimistoissa Pokémon-villitys ei ole juurikaan näkynyt.

Sitä, onko Pokémon Go lisännyt matkailua, on vaikea arvioida. Useasta matkailutoiminnosta kuitenkin epäillään, että lähimatkailua Pokémon Go on todennäköisesti lisännyt.

Vaikka Turku on ainoa kaupunki, joka on houkutellut ihmisiä tiettyyn paikkaan Pokémonien avulla, on osa kaupungeista hyödyntänyt Pokémon Gon suosiota esimerkiksi sosiaalisen median markkinoinnissa. Useat kaupungit ovat myös kirjoittaneet artikkeleja kaupungin parhaista pelipaikoista omille verkkosivulleen.

Nopeus avainsana

Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin johtaja Antti Honkanen arvioi, että jotta Pokémon Go -villityksestä olisi saanut kaiken irti, olisi kaupunkien matkailutoimistojen kannattanut tarttua aiheeseen jo kesällä, kun suosio oli kuumimmillaan.

– Nämä ovat vaikeita asioita: tämäntyyppisiä tulee ja menee, mutta tämä oli jotain täysin uutta. Yleensähän matkailuorganisaatiot eivät ehkä ole ihan niin nopeita, että ne pystyvät tällaiseen tarttumaan, Honkanen sanoo.

Hän nostaa esille asian, joka mietityttää myös matkailutoimistoja.

– On olemassa riski, että Pokémonkin alkaa kohta olla menneen talven lumia, Honkanen pohtii.

Honkasen mielestä Pokémon Golla tai muilla, myöhemmin tulevilla lisätyn todellisuuden sovelluksilla, on kyllä sijansa matkailussa. Niiden hyödyntäminen kuitenkin vaatii sitä, että matkailuorganisaatioista löytyy jo valmiiksi ihmisiä, joille asiat ovat tuttuja.

– Jos joudutaan palkkaamaan uusia ihmisiä ja lähdetään täysin tyhjästä, on aina olemassa se iso riski, että juna ehtii lähteä liikkeelle ennen kuin siihen hypätään. Matkailutoimistoissa kannattaa kyllä tutustua siihen, mitä lisätty todellisuus voisi tulevaisuudessa tarjota, Honkanen sanoo.