Lappeenrannan lentoasemasta Saimaan ja Kymenlaakson matkailukenttä

Lappeenrannan lentoasemasta kehitetään matkailukenttää, jonka kautta keskieurooppalaiset matkailijat tulevat lomalle Itä- ja Kaakkois-Suomeen. Lentoaseman uuden toimitusjohtajan Eija Joron mukaan lentoaseman ympärille on mahdollista kehittää matkailukeskittymä, joka luo matkailualalle uusia työpaikkoja ja tuo turisteja.

Kotimaa
Finnairin Airbus A319-112 Lappeenrannassa
Kare Lehtonen / Yle

Lappeenrannan lentoasemasta kehitetään matkailupainotteista kenttää, jonka kautta lähivuosina tulee kulkemaan viikottain satoja keskieurooppalaisia turisteja lomalle Saimaan alueelle ja Kymenlaaksoon.

Kentän suurimpia matkustajaryhmiä tulevat olemaan suorilla lomalennoilla Välimerelle matkustavat eteläkarjalaiset, Lappeenrannan kenttää käyttävät venäläisasiakkaat sekä kokonaan uutena asiakasryhmänä lomalle Itä-Suomeen tulevat keskieurooppalaiset.

Tänä vuonna Lappeenrannan lentoaseman kautta on kulkenut noin 3 000 ihmistä ja 11 hevosta. Kaupallisia lentoja on kirjattu yli 300. Lappeenrannan Lentoasema Oy:n toimitusjohtajana marraskuun alusta aloittava Eija Joro sanoo, että tavoitteena on saavuttaa viiden vuoden kuluessa 200 000 matkustajan raja, mutta tämä edellyttää hyvää yhteistyötä Saimaan ja Kymenlaakson alueen matkailuyrittäjien kanssa.

– Lentoyhteyden lisäksi alueen palveluiden on oltava kunnossa, on löydyttävä majoitus ja pitää löytää ohjelmapalveluita, mikä saa alueen näyttämään matkanjärjestäjälle houkuttelevalle, kun he valitsevat uusia matkakohteita, sanoo toimitusjohtaja Eija Joro.

Lentoasema alkaa markkinoida Saimaata Keski-Euroopan matkanjärjestäjille

Lappeenrannan lentoaseman tavoitteena on toimia matkailuklusterina, josta lennolla saapuvat turistit jatkaisivat autoilla eri puolille Saimaata ja Kymenlaaksoon. Esimerkiksi Haminan ja Kotkan matkailukohteisiin kentältä on vain tunnin ajomatka, ja Pohjois-Karjalaan Kolille ajaa noin kolmessa tunnissa.

– Keskieurooppalaisten matkanjärjestäjien ongelma on, ettei kukaan paketoi Saimaan alueella matkoja, sanoo Lappeenrannan Lentoasema Oy:n hallituksen jäsen Riitta Aaltonen.

Lappeenrannan Lentoasema Oy:n toimitusjohtaja Eija Joro
Eija Joro aloittaa Lappeenrannan Lentokenttä oy:n uutena toimitusjohtajana marraskuussa 2016.Jari Tanskanen/Yle

Aaltosen mukaan esimerkiksi maailman suurimpiin kuuluvassa matkailukonserni TUI:ssa on tutkittu mahdollisuutta perustaa Saimaan alueelle perheille sopivia hotelleja, joihin asiakkaita lennätettäisiin suorilla lennoilla.

Lentoaseman hallituksen puheenjohtajan Eelis Eskelisen mukaan lentoasema tulee ottamaan entistä suuremman roolin koottaessa Saimaan alueen matkailuyrittäjien tarjonnasta matkanjärjestäjiä kiinnostavia paketteja.

– Keski-Euroopassa on kasvava kiinnostus etsiä uusia ryhmille sopivia matkailualueita ja Saimaa on sellainen, jatkaa toimitusjohtaja Eija Joro.

Saimaan alueesta kiinnostuneita matkanjärjestäjiä on tarkoitus etsiä aluksi Saksasta, Hollannista ja Sveitsistä.

Tavoitteena säännöllinen reittiliikenne

Lentoyhtiö Air Baltic lopetti reittilennot Lappeenrantaan tammikuussa 2014. Ensi keväänä yhtiö aloittaa suorat lennot Tamperelle ja myös Lappeenrannassa toivotaan reitin avautumista uudelleen. Vaihtoehtona ovat suorat lennot esimerkiksi Keski-Euroopaan kentälle, josta avautuisi jatkoyhteyksiä Lappeenrannasta lähteville matkustajille.

– Lentoliikenne voi olla reittilentoja, jossa on matkanjärjestäjille kiintiöitä varattu, ja osa myydään reittipaikkoina muille matkustajille, sanoo toimitusjohtaja Eija Joro.

Tällä hetkellä ainoat säännölliset lennot Lappeenrannasta ovat toistakymmentä matkanjärjestäjien tilauslentoa pääasiassa Välimeren alueelle.

– Tämä määrä tuskin paljoa tulee lisääntymään. Alueen väestöpohja asettaa rajat sille, kuinka paljon täältä löytyy matkustajia lomalennoille.

Toiveet suorien reittilentojen alkamisesta Lappeenrantaan tuskin toteutuvat vielä ensi kesänäkään, sillä lentoyhtiöt ovat jo päättäneet kesän 2017 reiteistä.

– Lentoyhtiöiden omat suunnitteluprosessit ovat niin pitkiä, että he ovat jo miettimässä talvea 2017. Suuremmat lisäykset ovat mahdollisia vasta kesällä 2018, sanoo Joro.

Lappeenrannasta "Pulkovo West"-kenttä

Lappeenrannan lentoasemalle tärkeä asiakaskunta ovat olleet pietarilaiset matkustajat, jotka täyttivät varsinkin Ryanairin halpalentoja. Turkin ja Venäjän suhteiden lämpeneminen voi tuoda uusia asiakkaita ja reittejä myös Lappeenrantaan. Ensi vuonna noin viisi miljoonaa venäläistä matkailijaa lomailee Turkissa ja heistä entistä useampi on omatoimimatkalla.

– Odotamme kovasti venäläisten paluuta ja suorat lennot Turkkiin ensi keväänä ovat mielenkiintoinen mahdollisuus. Esimerksi lennot Alanyan Gazipaşan kentälle ovat Helsinki-Vantaalta suosittuja.

Ennen nimitystä Lappeenrannan Lentoasema Oy:n toimitusjohtajaksi Eija Joro toimi Finnairin vapaa-ajan matkustuksen johtajana.