Sun juttu: Tietyöt lisäävät kehäteiden onnettomuuksia entisestään

Alituiset ruuhkat, ylinopeudet ja lukuisat tietyöt pitävät kehäteitä onnettomuustilastojen kärjessä. Myös kännykänkäyttö liikenteessä on kasvava onnettomuusriski.

tieliikenneonnettomuudet
Ilmakuva Hämeenlinnanväylän ja kehä 1:n liittymästä.

Miksi onnettomuudet kasaantuvat kehäteillä ja pääkaupunkiseudun moottoriteille, ja mistä nuo onnettomuudet tavallisimmin johtuvat? Tähän toivottiin vastausta Sun juttu -sarjassamme.

Kehä I on onnettomuustiheydeltään koko maan ykkönen. Sen varrelle sattuu kilometriä kohden eniten onnettomuuksia vuosittain, eikä Kehä III jää tilastoissa paljoakaan Kehä ykkösestä jälkeen.

Ilmakuva Hämeenlinnanväylän ja kehä 1:n liittymästä.
Hämeenlinnanväylä, Kehä 1 Juha Kivioja / Yle

– Turvavälit ovat hyvin pienet johtuen liikennemääristä. Jos kuskin tarkkaavaisuus vähänkään herpaantuu, peräänajoja tulee helposti, toteaa projektipäällikkö Jarmo Nirhamo Liikennevirastosta.

Tietyöt lisäävät kehäteiden onnettomuusalttiutta

Uudenmaan ELY-keskuksen turvallisuusvastaavan Marko Kelkan mukaan lukuisat tietyöt ovat lisänneet kehäteiden onnettomuusalttiutta entisestään.

Yleisimmät tieliikenneonnettomuudet ovat nokkakolareita ja tieltä suistumisia, mutta kehäteillä onnettomuudet ovat tavallisesti peräänajoja ja kaistanvaihdoista johtuvia kolareita.

Kun syksy kääntyy talveksi ja tienpinnat jäätyvät, näkyykö se onnettomuuspiikkinä myös kehäteillä?

– Se on oikeastaan päinvastoin. Valtaosa aiempien vuosien onnettomuuksista on tapahtunut kehäteillä hyvällä kelillä ja valoisaan aikaan, Marko Kelkka sanoo.

Kännyköiden räplääminen liikenteessä on kasvava ongelma

Kännyköiden käytön osuudesta liikenneonnettomuuksiin ei ole olemassa kunnollista tilastotietoa, vaikka kasvava ongelma on tiedostettu liikenneturvallisuusalalla. Toistaiseksi onnettomuuskuskin puhelimen käyttötietoja ei kuitenkaan ole ollut mahdollista saada teleoperaattorilta.

– Toivotaan, että tähän saadaan muutos ja sen myötä myös tarkempia lukuja, Kelkka toteaa.

Kuski ajaa autoa puhelin kädessä.
Kännyköiden käyttö liikenteessä on kasvava onnettomuusriski.Yle

Positiivinen uutinen on se, että kuolonuhreja tulee kehäteillä harvoin: Kehä kolmosella keskimäärin yksi vuosittain ja Kehä ykkösellä vielä harvemmin. Tilastojen valossa niitä sattuu eniten nuorille kuljettajille. Millainen sitten on hyvä ajaja?

– Sellainen joka osaa sopeuttaa ajonopeuden kulloiseenkin tilanteeseen ja tietenkin nopeusrajoituksiin, toteaa Marko Kelkka Uudenmaan ELY-keskuksesta.

Sun juttu on sarja, jossa te lukijat voitte ehdottaa meille juttuaiheita Helsingin seudulta ja Uudeltamaalta.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.