Pokémon Go liikuttaa – pelkästään Yhdysvalloissa kävellään joka päivä 20 kertaa maapallon ympäri

Ihmisten saaminen liikkeelle on yksi huikean suosion saaneen Pokémon Go -mobiilipelin suurimmista saavutuksista. Tutkija uskoo pelin tuottavan askelien lisäksi sosiaalista hyvinvointia – sekä uusia pelejä.

Kotimaa
Pokemon Go -pelaajia Jyväskylän Kirkkopuistossa.
Titta Puurunen / Yle

– Kato nyt, tällä pokepallolla niitä napataan. Tässä mun vieressä on yksi, mutta en mä tuhlaa pokepalloa siihen, kun mulla on se jo, 6-vuotias Eemeli, todellinen Pokémon Go -harrastaja sanoo.

Jyväskyläläinen Eemeli on napannut jo yli sata Pokémon, hienoin niistä on Pidgeotto. Hänen kaverillaan on haluttu Pikachu.

Pikkupoika pelaa Pokemon Gota.
Heli Kaski / Yle

– Sit näitä munia voi hatchata auki, ja sieltä voi tulla harvinaisiakin. Yli sadan kilometrin munista tulee harvinaisia. Esimerkiksi Lapras, mä oon nähnyt sen, ja se on niin harvinainen, että mä kuolen.

Laprasta tai Pikachua enemmän Eemeli haaveilee Exeggutorin ja Mewtwon nappaamisesta, koska "ne ovat niin harvinaisia, että ne ovat jopa legendaarisia".

Eemelin perhe on liikunnallinen, mutta peli on entisestään lisännyt perheen yhteisiä ulkolenkkejä. Eemeli on 2,5 kuukaudessa kävellyt ja juossut Pokemonien perässä yli 80 kilometriä.

Eemeli on vain yksi suomalaisista lapsista, jonka Pokémon Go on villinnyt. Eikä peli houkuta vain lapsia, vaan kaikenikäisiä.

Jopa kansanterveydellistä hyötyä

Suomessa syksyinen sää on jo laimentanut peli-innostusta, mutta maailmalla suosio ei näytä laantumisen merkkejä – peli tuottaa kaksi miljoonaa dollaria joka päivä, ja sillä on päivittäin 700 000 latausta.

Pokéstopit ovat usein kulttuurisesti merkittävissä kohteissa, joten myös opetuksellinen elementti on mukana.

Tutkija Tuomas Kari

Jyväskylän yliopiston tutkija Tuomas Karin mukaan Pokémon Go -pelin suosiota selittää uutuudenviehätys ja keräilemisen ilo.

– Siihen yhdistyy myös kavereiden kanssa pelaaminen, vieläpä ulkona.

Ulkona liikkumista tutkija pitää pelin keskeisimpänä hyötynä: se on saanut ulos ihmisiä, joita muuten ei liikkuminen kiinnosta.

Kansainvälisesti saatetaan puhua jo merkittävästäkin asiasta: Karin mukaan Yhdysvalloissa Pokémon Gon on laskettu, että örkkien jahtaajat ovat ottaneet kolmessa kuukaudessa 144 miljardia askelta. Pelin innoittamana on siis siellä kävelty parikymmentä kertaa maapallon ympäri päivittäin.

Suomessa Kari uskoo pelin tuottavan askelien lisäksi sosiaalista hyvinvointia, koska sitä pelataan usein muiden kanssa – siitä voi olla jopa kansanterveydellistä hyötyä.

– Esimerkiksi pokestopit ovat usein kulttuurisesti merkittävissä kohteissa, joten myös opetuksellinen elementti on mukana, tutkija jatkaa hyötyjen listaamista.

Virtuaalipelejä ja lisättyä todellisuutta

Kari uskoo, että peli siivittää myös muiden liikunta- ja virtuaalipelien kehittämistä: esimerkiksi vastaavanlaiset liikuntapelit mobiilipuolella todennäköisesti lisääntyvät.

Kun osoitat kännykällä asuntosi seinää, voit ruudulta nähdä, miltä uusi sohva tai seinävaate näyttäisi.

Tutkija Tuomas Kari

– Pokémon Go on teknisesti aika yksinkertainen, uskon siinäkin olevan mahdollisuuksia paljon enempään. Tulevaisuuden pelimuoto konsolipuolella on varmasti virtuaalitodellisuuden mahdollistamat pelit eli tv:n ja konsolin edessä puetaan virtualilasit päähän ja siinä sitten pelatessa kyykistellään ja hypitään lasit päässä.

Lisätty todellisuus puolestaan tuo paljon mahdollisuuksia muuallekin kuin pelaamiseen.

– Se sopii niin opetuksellisiin kuin matkailullisiin sovelluksiin. Siitä on myös sisustussovellus: kun osoitat kännykällä asuntosi seinää, voit ruudulta nähdä, miltä uusi sohva tai seinävaate näyttäisi.

Toiminnallista oppimista

Pelaamisen motiiveihin perehtyneen Jyväskylän yliopiston tietotekniikan ja kognitiivisen neurotieteen opiskelija Ida Toivosen mukaan osa Pokémon Gon viehätystä on mahdollisuus pelata yksin tai yhdessä.

Kyllähän se antaa motivaatiota, kun voi katsoa, millaisia Pokémoneja on saanut pyydystettyä tai verrata niitä kavereiden kanssa.

Opiskelija Ida Toivonen

– Sosiaalinen komponentti on tärkeää: voit pelata kaveriporukan kanssa, ja jopa tutustut uusiin ihmisiin, kun on yhdistävä aihepiiri. On helppo mennä puhumaan, kun näkee, että toinenkin pelaa.

Isossa roolissa on myös onnistumisen tunne.

– Kyllähän se antaa motivaatiota, kun voi katsoa, millaisia Pokémoneja on saanut pyydystettyä tai verrata niitä kavereiden kanssa. Toisaalta kyse on leikistä, ja siinä voi rauhassa myös epäonnistua, eikä se ole niin vakavaa.

Toivonen toivoisi, että tulevaisuudessa myös opetus osaisi hyödyntää pelejä.

– Jo nyt peruslaskutaitoa tai lukemista voi opetella netissä. Toivottavasti niihin saataisiin lisättyä mukaan liikunta, ettei oltaisi vain koneen ääressä. Se jo tiedetään, että ihmiset oppivat eri tavalla: jollekin toiminnallisuus eli ulos lähteminen voi olla se oma juttu.