Beck-rikossarjan pahisetsivä murhaajan roolissa – listasimme Tukholman teatteritärpit

Syksyn kohutuimpia teatteriesityksiä Tukholmassa on Mikael Persbrandtin Macbeth – vallanhimoinen ja vainoharhainen kuningas. Se saa ensi-iltansa tänään keskiviikkona.

kulttuuri
 Macbeth Maximteatern 2016
Macbeth (Mikael Persbrandt) ja Lady Macbeth (Marie Richardson) tulevat murhan jälkeen katumapäälle.Sören Vilks foto

Vallanhimo, tappo, syyllisyys. Äkkisiltään vaikuttaa melko ilmeiseltä, että Tukholman Maxim-teatterin Macbethin nimiroolin näyttelee juuri Mikael Persbrandt. Kuka muu sopisi paremmin vainoharhaan vaipuvan kuninkaan rooliin kuin jurojen ja kieroon kasvaneiden kovisten näyttelijä? Suomalaisille Persbrandt on etupäässä Beck-rikossarjan Gunvald, etsivä, joka laittaa konnat kuriin omalla tavallaan.

Myös Shakespearin Macbethin keskiössä – liikkeelle panevana voimana – on murha. Vallanhimoinen Macbeth tappaa vaimonsa yllyttämänä hallitsevan kuninkaan. Hän tietää tekevänsä väärin, mutta ei voi muutakaan. Alkaa alamäki, kalvava syyllisyys, joka ei jätä rauhaan.

Macbeth Maximteatern 2016
Mikael Persbrandtin Macbeth haluaa kuninkaaksi kuninkaan paikalle.Sören Vilks foto

Takana maanisuutta ja masennusta

Myös Persbrandtin omassa elämässä on ollut notkelmansa. Mies on kertonut avoimesti kärsivänsä kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä.

Vuonna 2014 hän näytteli pääroolia Kuolemantanssissa, jonka useita esityksiä peruttiin sairastapauksen vuoksi. Sitä, kuka oli sairastunut, ei kerrottu. Epäilykset kohdistuivat Persbrandtiin.

Näyttelijä on myös tuomittu huumeiden hallussapidosta pari vuotta sitten. On mahdollista, että hän juuri siksi ilmoitti jättäytyvänsä pois uusista Beck-elokuvista. Kosketuspintaa katumukselle ja epätoivolle löytyy siis omasta takaa.

Persbrandt ei kuitenkaan ole mikä tahansa komeljanttari, vaan yksi Ruotsin parhaista näyttelijöistä. Elokuvien ja tv:n lisäksi hän on tehnyt uraa myös teatterissa, jossa hän on näytellyt muun muassa Tšehovia, Becketiä ja viimeksi Strindbergiä.

Takana on elämää suurempia klassikkotekstejä. Yllättävää kyllä Macbeth on Persbrandtin ensimmäinen Shakespeare-rooli näyttämöllä.

Ohjaaja tekee töitä vain ykkösketjun kanssa

Macbethin ohjaa Stefan Larsson, sama mies, joka teki Shakespearen Rikhard III:sta viime vuoden hätkähdyttävimmän esityksen Dramateniin. Sen nimiroolin veti Jonas Karlsson, joka on Persbrandtin ohella Ruotsin parhaisiin lukeutuva näyttelijä. Karlsson tunnetaan Suomessa lukuisista laadukkaista tv:n draamasarjoista ja muun muassa Vadelmavenepakolainen-elokuvasta.

Macbethin ohjaaja Larsson ja Persbrandt ovat ystäviä vuosien takaa. Juuri he tekivät yhdessä myös Kuolemantanssin. Sekin esitettiin Maxim-teatterissa, josta Persbrandt omistaa osan ja jonka taiteellinen johtaja hän on. Jos vain Mikael on voimansa tunnossa, luvassa on syksyn teatteritapaus.

Ville Virtanen
Ville Virtanen esittää Tukholman kaupunginteatterissa Strindbergin klassikon pääroolia.Petra Hellberg

Ajankohtaista nyt: Sama kuin 400 vuotta sitten

Lady Macbeth manipuloi siippansa murhaamaan. Myös muilla Tukholman päänäyttämöillä keskitytään sukupuolten väliseen suhteeseen. Aihetta lähestytään miesten kirjoittamien näytelmien kautta, joilla on jo ikää. Macbeth näki päivänvalon 410 vuotta sitten.

Hieman tuoreempi tapaus on August Strindbergin _Fadren _(Isä), jota esitetään Tukholman Stadsteaternissa. Tämän klassikon synnystä on ehtinyt vierähtää 129 vuotta.

Isän päärooliin eläytyy Suomen miesnäyttelijöiden ykkösketjuun kuuluva – ja tv-sarja Sorjosessa nähtävä– Ville Virtanen. Se, että suomalainen pääsee Tukholman näyttämöille on iso asia, vaikkakaan ei ennenkuulumatonta. Samassa talossa näyttelevät myös Alma Pöysti ja hänen isoäitinsä Birgitta Ulfsson.

Isä keskittyy miesten ja naisten (epä)tasa-arvoon. Ratsumestari (Ville Virtanen) haluaa, että hänen tyttärestään tulee opettaja. Se kun sopii naiselle. Lapsen äiti pistää kampoihin. Ennen kuulumatonta! Voiko ratsumestari enää olla varma edes isyydestään?

Ohjaaja Mellika Melouani Melanin ote on ironinen.

Electra Hallman
Electra Hallman eläytyy traagiseen Hedda Gablerin rooliin Tukholman Dramatenissa. Sören Vilks

Miehen välittämä naisnäkökulma

Norjalaisen Henrik Ibsenin Hedda Gablerkaan ei ole teatteria kevyimmästä päästä. Sitä esitetään Tukholman Dramatenissa. Suomessa harvakseltaan nähty klassikko kertoo turhautuneesta nuoresta aviovaimosta, joka yrittää murtautua miesten hallitseman maailman kahleista.

Huonostihan siinä käy. Näytelmä päättyy Heddan itsemurhaan. Hedda Gableria on usein pidetty sen toisen synkistelijän, naapurin Strindbergin Neiti Julien sisarteoksena.

Nimiroolin Hedda Gablerissa esittää Electra Hallman ja esityksen on ohjannut Anna Pettersson. Dramatenin versio on saanut erittäin kiittävän vastaanoton kriitikoilta.