VR:ltä hyviä uutisia matkustajille: Lisää junavuoroja ja kuusi muuta elämää helpottavaa uudistusta

VR:lle kuuluu hyvää: Asiakasmäärä kasvussa, kertaalleen vähennettyjä junavuoroja päästään satamäärin palauttelemaan takaisin ja isoja uudistuksiakin on luvassa.

rautatieliikenne
Ihmisiä Pasilan juna-asemalla.
Yle

1. Helsingin ja Oulun välinen matka lyhenee puolella tunnilla viiteen ja puoleen tuntiin.

VR toivoo pääsevänsä ensi vuonna jopa viiteen tuntiin, kun radanparannustyöt valmistuvat.

2. Osto- ja velvoiteliikenteen sopimuksen myötä 239 junavuoroa viikossa lisää

VR:n esitys liikenteen järjestämisestä toteutui melkein kirjaimellisesti. Lähiliikenteessä muun muassa paljon kohistussa Lahden ja Riihimäen yhteydessä palataan tunnin vuoroväliin. Käytännössä liikenne kaksinkertaistuu. Lisäksi luvassa on lisää pysähdyspaikkoja, esimerkiksi Pännäisissä. Uudet junavuorot ja aikataulut astuvat voimaan joulukuun alussa.

3. Yöjunaliikenne Lappiin on turvattu joulukuuhun 2017 saakka

Yöjunat palvelevat ennen kaikkea Lappiin matkailevia eteläisen Suomen lomalaisia. Moni arvostaa, että auton saa lomareissulle mukaan. Lapin matkailuelinkeinolle merkittävä piristys.

4. Mobiilisovellus uudistuu keväällä

VR aikoo tehdä sovelluksen, josta muut vasta haaveilevat. Sillä voisi ostaa kaikki liikennemuodot junista takseihin ja busseihin sekä vaikkapa tilata latte-kahvin matkalle etukäteen. Sovelluksessa olisi lentokonepaikkavarauksesta tuttu kartta, josta paikan voi varata. Myös kausilippulainen voi varata jatkossa paikan.

5. Ravintolavaunujen menu uudistuu

Ikisuosikkeja lihapullia ja lohikeittoa ei lopeteta. Jatkossa ravintolavaunusta saa myös erikoiskahveja ja leipäpuolelle luvataan tuoreempaa tarjontaa. Extra-luokan asiakkaille saattaa luvassa olla lisää luksusta Moskovan ja Pietarin väliä saahavan luotijunan tyyliin.

6. Konnarit pääsevät eroon 90-luvun raskaista lipunmyyntilaitteista

Nykyiset lipunmyyntilaitteet eivät ymmärrä online-tilaa, joten lippuja myyvillä konduktööreillä ei ole hajuakaan, onko junassa tilaa, ja jos on niin missä. 90-luvulta peräisin oleva tekniikka ja laitteisto vaihtuu älykännyköihin ensi vuonna. Konduktöörien tehtävänkuvaa halutaan uudistaa: Kaukojunissa tämä voisi tarkoittaa sitä, että he olisivat nykyistä enemmän junaisännän tai -emännän roolissa.

7. Lipunmyyntipisteiden uusiminen pohdinnassa

Lipputiskit säilyvät toistaiseksi. Niiden kautta ostetaan enää vain noin 15 prosenttia kaikista junalipuista. Mutta lipunmyyntipisteiden olemusta mietitään uudestaan. Yksi ajatus on, että lipputiskejä kevennetään, ja ne tuodaan lähemmäksi matkustajaa, esimerkiksi laiturilalueelle.

VR:n mukaan lipun hintoihin ei ole tulossa korotuksia. Matkustajamäärät ovat olleet alkuvuodessa mukavassa kasvussa, kiitos hinnanalennusten. Eniten kasvua on ollut Helsinki-Seinäjoki-, Helsinki-Jyväskylä- ja Helsinki-Tampere-väleillä.

VR:n hyvin uutisten päivään kuuluu myös se, että junien käyttöaste on kasvanut 34 prosentista 42 prosenttiin. Täysiä junista on vain kolmisen prosenttia, mikä on kuluttajan kannalta hyvä. Eniten täysistä junista kärsivät jatkossakin todennäköisesti sesonkiaikojen lomalaiset.

Yhtiö kertoo jatkavansa 50 miljoonan euron säästökuuriaan ensi vuoden puolelle. Tällä hetkellä näyttää siltä, että säästökuuri puree toivotunlaisesti.