Suomeen tulee valtava uusi rengasvarasto – miljoonilla euroilla tilaa sadoilletuhansille autonrenkaille

Kouvolaan tulee yksi Suomen suurimmista rengasvarastoista. Renkaiden ja vanteiden nettikauppias tähyilee entistä tarkemmin Suomen rajojen ulkopuolelle.

Kotimaa
Uusia nastarenkaita pinossa.
Kirsi Partanen / Yle

Renkaiden ja vanteiden maahantuontiin ja verkkokauppaan erikoistunut Vannetukku.fi laajentaa Suomen keskusvarastoaan. Yritys ottaa tänä syksynä käyttöön Kouvolassa uusia tiloja, jotka mahdollistavat noin 300 000 renkaan ja vanteen varastoimisen. Yritys myös remontoi vanhoja tiloja sekä uusii pakkauslinjastoaan. Investoinnin arvo on noin neljä miljoonaa euroa.

Kouvolan varastokapasiteetin nostolla yritys hakee vahvempaa otetta Pohjoismaiden rangasmarkkinoista, seuraavaksi Norjasta.

Suomen rengasmarkkinoista Vannetukulla on hallussaan kymmenisen prosenttia.

Vannetukku.fi:n toimitusjohtajan Jukka Heiskasen mukaan investointi renkaiden ja vanteiden keskusvarastoon tarkoittaa myös lisäystä henkilökunnan määrään.

–Vahvistamme erityisesti myyntiorganisaatiota, koska varaston kasvu sallii moneksi vuodeksi myynnin kasvun. Toisaalta olemme äärimmäisen sesonkiluonteisella alalla. Väen määrä vaihtelee voimakkaasti vuodenajan mukaan etenkin varastossa.

Miljoonia ja miljoonia renkaita

Suomessa myydään vuosittain miljoonia autonrenkaita. Autonrengasliiton mukaan uusia henkilöauton renkaita myydään vuosittain noin kolme miljoonaa. Määrästä runsas puolet on uusia talvirenkaita.

Viime vuoden myyntitilastojen mukaan talvirenkaiden myynti hieman supistui ja kesärenkaiden kasvoi edellisvuoteen verrattuna.

Autonrengasliitto ry:n hallituksen puheenjohtajan Jarmo Nuoran mukaan kuluvan vuoden rengasmyynti on suurin piirtein samalla tasolla kuin viime vuonna.

–Talvirenkaissa ollaan vielä ehkä pikkuisen jäljessä johtuen muun muassa siitä, että esimerkiksi keskisessä Suomessa lumet kävivät jo maassa tähän aikaan vuodesta. Viime vuoden tasoon päästään silti.

Rengasmyynnin vaihtelu liittyy lähinnä uusien autojen myyntiin sekä kuluttajien vuosittaisten ajokilometrien vaihteluun. Kun uusi auto menee kaupaksi, tulee sen mukana neljä, joskus kahdeksankin rengasta. Renkaiden laadulla Jarmo Nuora ei näe suurta roolia rengasmyyntilastoissa.

–Kuluminen ja kulutuskesto lähtee ratin ja penkin välistä. Kiihdyttely ja jarruttelu kuluttavat renkaita enemmän kuin maantieajo.

Ruotsissa myydään jo rutiinilla, seuraavaksi Norjaan

Toimitusjohtaja Jukka Heiskasen mukaan Kouvolassa käyttöön otettavat uudet varastotilat eivät aivan pian ole täydessä käytössä. Ei vielä ensi vuonna, eikä välttämättä seuraavanakaan. Renkaiden ja vanteiden maahantuojan varastojen täyttyminen edellyttää ensin myynnin kasvua.

–Myyntiä pitää saada ensin lisää Ruotsista. Siellä kierrämme messuja jo rutiinilla. Ruotsissa olemme vakiotuotteiden lisäksi menestyneet erityisesti jenkkiautojen ja mopoautojen vanteilla. Norjasta haemme vauhdikasta alkua osallistumalla Oslon Motor Show –tapahtumaan ensi viikolla.