Saksalainen lentokonevalmistaja painostaa Suomea puolustusvoimien koulukonehankinnassa

Grob-lentokonetehdas toteaa kirjeessään puolustusvaliokunnalle, ettei se aio toimittaa varaosia puolustusvoimien Isosta-Britanniasta ostamiin lentokoneisiin.

Kotimaa
Grob G 115E
Grob G 115EAOP

Vaikeudet puolustusvoimien koulutuskonehankinnassa jatkuvat. Puolustusvoimat on päättänyt hankkia Isosta-Britanniasta 28 käytettyä Grob 115E lentokonetta sotilasohjaajien alkeiskoulutusta varten.

Saksalainen lentokonevalmistaja Grob ilmoittaa, että se ei aio tukea käytettyjen Grob 115E-lentokoneiden huoltoa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että se ei aio toimittaa Suomelle lentokoneiden ylläpidossa tarvittavia palveluita, varaosia ja tarvikkeita. Grob kertoo kannastaan eduskunnan puolustusvaliokunnalle osoittamassaan kirjeessä.

Valmistamme vara-osat itse

Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen apulaisjohtaja, insinööriprikaatikenraali Kari Renko kertoo, että lentokonevalmistajan nihkeä suhtautuminen Suomen päätökseen ostaa käytettyjä koneita ei ollut yllätys.

– Meillä oli tiedossa ennen hankintapäätöksen tekoa, että Grob ei ole kovin ilahtunut meidän päätöksestä ostaa nämä koneet, mutta olemme pettyneitä siihen, että lentokonevalmistaja näin ilmaisee, että he eivät halua tukea Suomea valmistamansa koneen operoinnissa, sanoo Renko.

Hän kuitenkin korostaa, että Grobin kanssa yritetään vielä neuvotella asiasta.

–Yritämme päästä sellaiseen tilanteeseen, jossa Grob myy meille tätä tuotetukea. Jos ei päästä niin otamme koneet vastaan ja aloitamme lentämään ja järjestämme sen tuen täällä Suomessa.

– Tällaisen koneen ylläpito on varsin helppoa niin kauan kuin sitä ei kolhita. Monimutkaisin osa on moottori ja se katsotaan moottorinvalmistajan kanssa suoraan. Jos tulee tilanne, että koneeseessa oleva reikä tarvitsee paikata niin valmistamme ne itse.

Lentokonevalmistaja kertoo kirjeessä, että se tarjoaisi mielellään puolustusvoimille uudempaa G120TP-mallia, jonka se sanoo olevan kustannustehokas. Renko on eri mieltä.

– Meillä on Grobin itsensä toimittamat potkuriturbiinikoneen hankinta- ja ylläpitokustannustiedot. Näihin kustannuksiin perustuen näyttää siltä, että se vaihtoehto ei suinkaan olisi edullisempi kuin tämä meidän harkitsemamme käytettyjen koneiden hankinta vaan päinvastoin.

Grobin edustaja eri mieltä

Grobia Suomessa edustavan, konsulttiyritys EIC:n Klaus Turhasen mukaan Grob voi keskustella Suomelle kaiken tarvittavan lentoturvallisuuteen liittyvän palvelun toimittamisesta Grob 115E-lentokoneisiin. Pääsyy hänen mukaansa tuotetuen kieltämiseen on se, etteivät koneet enää sovellu pitkäaikaiseen sotilaskoulutuskäyttöön.

Puolustusvoimien mukaan koneiden laitteita huolletaan ja ajanmukaistetaan Suomessa. Turhasen mukaan päivitetyille versioille he eivät anna tuotetukea. Hän sanoo, etteivät koneet tällöin vastaa Grobin niille hakemaa tyyppihyväksyntää, jos päivitykset ovat muiden tahojen tekemiä.

– Koneissa on analogiamittarivarustus ja ne ovat 16-18 vuotta vanhoja. Näitä koneita ei ole suunniteltu päivitettäväksi niin sanottuun lasiohjaamoon. Jos järkevään varustusmuutokseen on tarvetta, on sekin lentokoneen valmistajan tehtäviä, kuten myös tarvittaessa uuden tyyppihyväksynnän hakeminen. Ymmärtääkseni puolustusvoimat on teettämässä muutostyöt omin voimin, mutta Grob ei ole tekemässä niitä, sanoo Turhanen.

Turhasen mukaan Suomelle olisi edullisempaa ostaa pienempi määrä uudempia koneita.

Renko kiistää Turhasen väitteen koneiden iästä. Hänen mukaansa hankittavat koneet ovat 6-16 vuotta vanhoja, ja ne kestävät puolustusvoimien käytössä vielä 20 vuotta.

Vaikea hankinta

Puolustusvoimien lentokonehankinta ei ole ollut helppo. Alkuperäisessä tarjouskilpailussa puolustusvoimat totesi G120TP-lentokoneen liian kalliiksi käytettävissä olevaan budjettiin nähden. Toiseen tarjolla olleeseen koneeseen, tsekkiläiseen Zliniin taas ei olisi mahtunut kookasta lentäjäoppilasta.

Kirjeen perusteella näyttääkin siltä, että lentokonevalmistaja pyrkii vaikuttamaan Suomeen siten, että puolustusvoimat päätyisi hankkimaan uusia G 120TP-koneita.

Suomi korvaa vuodesta 1980 palvelleet alkeiskoulukoneet Vinkat Isosta-Britanniasta ostettavilla Grob 115E-koneilla.

Juttua muokattu 20.10.: Zlin-konetyypi on tsekkiläinen, ei puolalainen kuten aiemmin kerrottiin.