Yle aloittaa merkittävän uudistusohjelman – tuotannon väkeä vähennetään kolmanneksella

Yle lisää ostoja ulkopuolisilta tuotantoyhtiöiltä ja siirtää voimakkaasti painopistettä digitaaliseen uudistumiseen.

Kuva: Ilkka Kemppinen / Yle

Ylen suunnittelemien muutosten henkilöstövaikutukset konkretisoituivat tänään. Koska yhtiö ostaa tulevaisuudessa entistä enemmän tuotantoja ulkopuolelta, omaa tuotantoa on supistettava.

Yle aikoo aloittaa yhteistoimintaneuvottelut tuotantotyössä. Suunnitelmat tarkentuvat lähiaikoina, mutta ne voivat johtaa tuotantotyön vähentämiseen noin kolmanneksella.

Yle Tuotanto ja Design -osastot työllistävät tällä hetkellä vakituisesti 466 henkilöä. Helsingissä työskentelee 309 ja Tampereella 157 henkilöä.

– Yle on vahvasti sitoutunut toimintaan Tampereen Mediapoliksessa ja sen kehittäminen on myös työn alla.Tuotannollisen työn tukikohdat ovat tulevaisuudessa Helsingissä ja Tampereella, vakuuttaa toimitusjohtaja Lauri Kivinen Ylen tiedotteessa.

Yle Tuotanto ja Design -osastot vastaavat ohjelmien tuotannollisesta suunnittelusta ja tekemisestä, eli esimerkiksi lavastuksesta, puvustuksesta, kuvauksesta, äänityksestä, grafiikasta ja leikkaamisesta.

Taustalla parlamentaarisen työryhmän linjaukset

Kesäkuussa eduskuntapuolueista koostunut työryhmä linjasi, että Ylen pitää lisätä ohjelmahankintoja ja palveluostoja yhtiön ulkopuolelta jopa 35 prosenttia vuoteen 2022 mennessä. Yle julkisti syyskuun lopulla linjauksensa draamatuotannosta ja kertoi samalla muista suunnitelmistaan. 

– Toimialan muutospaineet ovat olleet ilmeisiä jo jonkin aikaa. Parlamentaarisen Yle-työryhmän linjausten myötä on selvää, että yhtiön pitää lähteä uudistumaan ja muuttaa myös tuotantotoiminnan rakenteita, sanoo Tuotannot-yksikön johtaja Janne Yli-Äyhö Ylen tiedotteessa.

Useita muutoksia suunnitteilla

Yle on jo aiemmin kertonut, että se panostaa TV-draamaan ja ostaa jatkossa sitäkin enemmän talon ulkopuolelta. Yhtiö kohdentaa 20 miljoonaa euroa lisää tähän tarkoitukseen. Hankinnat tehdään neljän vuoden aikana, vuosina 2017 – 2020.

Lisäksi Yle muuttaa myös kanaviensa rakennetta. Yhtiö kertoi syyskuussa, että se suunnittelee lähettävänsä jo ensi keväänä Yle Teeman ja ruotsinkielisen Yle Femin ohjelmat samalta tv-kanavalta.

Ylen suunnitelma vähentää kanavapaikkojen määrää televisiossa neljästä kolmeen liittyy ihmisten muuttuneeseen mediakäyttäytymiseen. Osa televisionkin katselusta siirtyy yhä enemmän verkkoon ja siksi yhtiö haluaa panostaa Yle Areenaan.