Aika nakersi massiivista maamerkkiä – Kajaanin K60 hyppyrimäki puretaan

60-vuotias hyppyrimäki oli aikoinaan Pohjois-Suomen modernein suurmäki. Aika on ollut kuitenkin armoton ja mäki on niin huonossa kunnossa, että se kaadetaan ja puretaan.

mäkihyppy
Kajaanin mäkitorni.
Kajaanin K60 hyppyrimäki on maamerkki, joka kohoaa korkeuksiin ja näkyy kauas.Tiia Korhonen / Yle

Kajaanin Vimpelinvaaran 60-vuotias K60 hyppyrimäki puretaan tammi-helmikuussa. Hyppyrimäen kunto on ajan kuluessa heikentynyt niin paljon, että sen käyttö kiellettiin alkusyksystä.

– Hyppyrimäen tukirakenteet ja runko ovat lahonneet. Siksi se on niin vaarallinen, se voi pettää kenen tahansa alla tai talvella, kun tulee lumikuormaa, kertoo ulkoliikunta-alueiden päällikkö Jouko Hukkanen Kajaanin kaupungilta.

Hukkasen mukaan hyppyrimäkeä ei ole järkevää kunnostaa, koska käytännössä se pitäisi purkaa ja tehdä kokonaan uusi. Se maksaisi lähemmäs miljoona euroa. Hyppyrimäen purkamiseen pyydetään Hukkasen mukaan virka-apua Kainuun Prikaatilta.

– Pioneerikomppania tulee kaatamaan sen, olemme sopineet asiasta jo suullisesti. Me kaadamme hieman puita alta pois ja pioneerikomppania katkaisee hyppyrimäestä olennaiset tolpat, silloinhan se kaatuu. Kaatuminen tulee olemaan näyttävä näky. Se pitää saada kuvattua, jotta se jää historiaan.

Sen niin hyvin tuntee ja näkee, ettei sitä voi enää korjata.

Seppo Kinnunen

Samalla puretaan myös hyppyrimäen kupeessa oleva tuomaritorni, koska se on yhtä laho, Hukkanen kertoo.

– Me keräämme osat pois ja katsomme mitä niille voi tehdä. Niitähän ei voi käyttää polttoon, vaan ne on kuskattava käsittelypaikoille. Mietimme myös sitä, voiko puutavarasta tehdä esimerkiksi hiihtoladuille ylikulkusiltoja, mutta se selviää sitten, kun näemme, onko puutavara umpilahoa vai ei.

"Semmoinen ison mäen tuntu siinä on"

Kajaanin K60 hyppyrimäki kunnostettiin hyppykuntoon viimeksi vuonna 2005 talkoilla, kertoo Kainuun Hiihtoseuran mäkijaoston puheenjohtaja Keijo Hyttinen.

– Sen jälkeen sitä ei ole enää isommin parsittu. Jo siinä vaiheessa tuli selväksi, että jos saamme 10 vuotta lisäaikaa niillä kunnostustoimenpiteillä, niin se olisi hyvä ja näinhän siinä kävi.

Kajaanin mäkitornin tuomaritorni.
Myös tuomaritorni puretaan, koska se on todettu tarkastuksissa erittäin huonokuntoiseksi.Tiia Korhonen / Yle

Hyttisen mukaan vanhoja hyppymäkiä ei juuri ole enää Suomessa, vaan ne on purettu ja kaadettu. Vuonna 1957 rakennettu Kajaanin K60 hyppyrimäki on ollut muihin mäkiin verrattuna hieman poikkeuksellinen.

– Torni on korkea ja ylämäki on aika pitkä ja hieman loiva. Ei nyt puhuta monesta metristä tai asteesta, vaan ne kuitenkin tuntuvat urheilijalle. Semmoinen ison mäen tuntu siinä on. Kun profiilia vielä nykyaikaistettiin, niin se on ihan nykyaikaisen ison mäen profiili, Hyttinen kertoo.

– Kun se rakennettiin, niin se oli silloin Pohjois-Suomen modernein suurmäki. Sitä mukaa sitä on vähän muuteltu ja se on ollut hyvä, kaikkien mieleen. Tuommoinen rakennelma herättää kunnioitusta heti alkuun, jatkaa mäkihypyn veteraanikisojen moninkertainen arvokisamitalisti Seppo Kinnunen.

Hurjapäitä ja huippuhyppääjiä

Kinnunen on hypännyt Kajaanin K60 hyppyrimäestä 35 vuoden aikana 6 000–7 000 kertaa, eli parisataa hyppyä joka talvi. Aluksi mäkeen oli päästävä melkein joka päivä, mutta viime vuosina tahti on hieman hiljentynyt.

– Viime talvena joutessani hypin siitä viimeiset hypyt. Tiesin toki, että mäelle tulee stoppi, kun sen niin hyvin tuntee ja näkee, ettei sitä voi enää korjata, Kinnunen kertoo.

Veikkauksen vanha juttu Kajaanin mäkitornista.
Veikkaaja-lehti kertoi vuonna 1958 kuinka Kajaanista muodostuu lähivuosina varteenotettava paikka mäenlaskun harrastajille.Tiia Korhonen / Yle

Monilla kajaanilaisilla on hyppyrimäestä paljon muistoja, Hyttinen kertoo.

– Sieltä on varmasti viimeisen parinkymmenen vuoden aikana tullut toistasataa hyppääjää alas. On siellä ollut myös uhkarohkeita yrityksiä, että on menty suoraan hyppäämään ilman minkäänlaisia pohjia, mutta ne ovat oman aikansa juttuja ja tarinoita, Hyttinen kertoo.

1980-luvulla Kajaanissa nähtiin usein hyppäämässä myös monia maailmanhuippuja, sillä maailmancupin kiertue kävi silloin hyppäämässä myös pienempiä mäkiä.

– Olen hypännyt iltamäkikisoissa, missä oli Matti Nykänen, Jan Boklöv ja norjalaisia. Siellä oli pieni monttu täynnä katsojia, pari kolme tuhatta ihmistä, niin sehän oli hyvä tunnelma, Seppo Kinnunen naurahtaa.

Jotain uutta tilalle – kajaanilaiset saavat kertoa

Kainuun Hiihtoseuran mäkijaoston puheenjohtaja Keijo Hyttinen pitää K60 hyppyrimäen purkamista isona menetyksenä kajaanilaiselle mäkihypylle. Kaupunki aikoo kunnostaa pienempien mäkien eli K38:n, K24:n ja K10:n rakenteet niin, että niiden käyttö on turvallista.

– Se on ihan hyvä päätös, koska ilman hyppyrimäkiä ei ole mäkihyppääjiä. Olosuhteet ovat kuitenkin kaikkein tärkein asia jokaisessa urheilulajissa. Jos saamme pienempiin mäkiin panostukset kohdalleen, niin silloin olisi hyvä viritellä toimintaa uudella innolla. Paikka on hyvä kaupungin keskustassa, sinne pystyisi saamaan paljon harrastajia.

Siellä oli pieni monttu täynnä katsojia, niin sehän oli hyvä tunnelma.

Seppo Kinnunen

Kajaanin kaupunki suunnittelee K60 hyppyrimäen tilalle jotain uutta, mutta vielä ei tiedetä, mitä se voisi olla, kertoo ulkoliikunta-alueiden päällikkö Jouko Hukkanen. Tarkoituksena on kysyä kajaanilaisilta, mitä siellä voisi harrastaa.

– Esimerkiksi onko freestyle sellainen nuorten laji, koska rinteet ja mäkimontut kuitenkin jäävät sinne. Se on ihan ajatuksena. Sitä voisi kysyä vaikka mielipidekyselynä kaupunkilaisilta, että minkälaisen liikuntapaikan he haluaisivat sinne tulevan, Hukkanen sanoo.