Talvirenkaita vaihtamassa? Varaudu rengaspainevalon syttymiseen – ja lisälaskuun

Renkaiden vaihtajien kannattaa muistaa, että uudemmissa autoissa on painevahtijärjestelmät. Joskus ne voi joutua nollaamaan maksua vastaan merkkiliikkeessä.

renkaat
Renkaiden vaihto.
Outi Kuitunen / Yle

EU:n asetuksen mukaan kaikissa marraskuun 2014 jälkeen myydyissä autoissa pitää olla renkaiden paineenvalvontajärjestelmä. Vanhoja autoja määräys ei koske.

Uusilla määräyksillä tähdätään turvallisuuden parantamiseen ja polttoaineen kulutuksen pienentämiseen. Järjestelmä ilmoittaa, jos jonkin renkaan paine laskee alle tietyn rajan.

Tarkista oma painevahtisi

Painevahtijärjestelmiä on erilaisia, mikä tekee varoitusvalojen syttymisestä ja niiden nollaamisesta sekavan tuntuisen vyyhden. Päätöksen käytettävästä järjestelmästä tekevät auton valmistajat.

Joissakin automerkeissä painevahtivalo on helppo nollata itse ohjekirjan mukaan. Joissakin merkeissä varoitusvalo pitää käydä poistamassa autoliikkeessä tai korjaamolla, joissa on tarvittavat laitteet. Osa autoista hoitaa itse kalibroinnin automaattisesti.

Painevahtijärjestelmä voi perustua auton omiin renkaiden pyörimistä mittaaviin tunnistuslaitteisiin. Joissakin malleissa järjestelmä voi vaatia erilliset paineanturit jokaisen renkaan sisälle.

Anturi pitää ehkä aktivoida

Jos autossa on järjestelmä, joka vaatii anturit renkaisiin, sellaiset pitää luonnollisesti olla sekä kesä- että talvirenkaissa. Antureiden hintahaitari on 50–100 euroa kappaleelta. Niiden paristot kestävät 5–7 vuotta, itse anturit paljon pidempään.

Tämäkään ei aina riitä: joissakin automerkeissä tai malleissa anturit tai sensorit pitää aktivoida eli "uudelleen opettaa" jokaisen kausivaihdon yhteydessä. Siihen taas tarvitaan erillistä diagnostiikkatyökalua.

Myös tämän operaation hinta vaihtelee merkeittäin ja liikkeittäin. Antureiden kalibrointilaitteita löytyy nykyisin myös muualta kuin merkkiliikkeistä.

Valtaosa uusista autoista tunnistaa uudet anturit itse. Näissä autoissa keskusyksikkö nollaa automaattisesti virhetilanteen 15–20 minuutin ajon jälkeen.