Lohikalat takaisin Nilsiän reitin vesiin: "Rahaa on maailma täynnä hyviin hankkeisiin"

Uuden vesiensuojeluyhdistyksen tavoitteena on saada toimivat kalaportaat reitin viiteen vesivoimalaitokseen

lohikalat
Saimaan järvilohi.
Saimaan järvilohi.Anu Rummukainen / Yle

Nilsiän reitin suojeluyhdistys aikoo saada lohikalat takaisin Nilsiän reitille. Yhdistykseen kuuluu kyläyhdistyksiä, paikallisia asukkaita ja mökkiläisiä.

– Rahaa on maailma täynnä. Kysymys on siitä, että sitä rahaa ryhdytään hyviin hankkeisiin hankkimaan. Esimerkiksi EU on tässä hyvä lähde, sanoo suojeluyhdistyksen hallituksen jäsen Kari Arola sanoo.

Hän kalasti isänsä kanssa alueella järvilohta lapsena ennen koskien valjastamista. Tuolloin saatiin saaliiksi myös taimenta ja jopa saimaanlohta.

Arola kertoo ajattelevansa alueen asioita sillä lämmöllä, mitä asioiden nykytilasta huolissaan olevalla ihmisellä on. Hän teki päivätyönsä pääkaupunkiseudulla, jäi eläkkeelle Demarin päätoimittajan työstä muutama vuosi sitten ja on nyt mökkiläisenä innolla mukana uudessa vesiensuojeluyhdistyksessä.

Hän on juuri vieraillut Kanadassa tutustumassa sikäläisiin hankkeisiin lohikantojen pelastamiseksi. Arola kertoo, että Kanadassa on perustettu Atlantin lohen ja Tyynenmeren lohen suojelusäätiö.

– Säätiö kerää omatoimisesti lahjoitusrahaa ja kaikenlaisella pienellä liiketoiminnalla myös saadaan tuloja. Rahaa kertyy hyvin.

Uusi yhdistys haastaa talkoisiin Nilsiän reitin arvokalojen palauttamiseksi myös poliittisia toimijoita, vesivoimasta voittoja saaneita yrityksiä ja yhtiöitä.

– Menneiden kalakantojen uudelleen elvyttäminen – sehän täytyy olla kaikkien asia, yhteinen asia. Joskus talvisodan aikaan oli talvisodan henki. Tässä täytyy olla samanlainen henki, Arola innostuu.

Myös voimayhtiöllä "vihreä valo päällä"

Nilsiän reitti kuuluu Vuoksen vesistöön, se alkaa Kainuun ja Ylä-Savon rajoilta ja päätyy Kallaveteen. Reitillä on nyt viisi vesivoimaitosta ja kolme sulkukanavaa.

Suojeluyhdistyksen mukaan toimivat kalaportaat lohikaloille voidaan nykytietämyksellä toteuttaa koko reitille. Ahola vakuuttautui myös tästä asiasta Kanadassa vieraillessaan ja sikäläisiä kalaportaita tutkiessaan.

Nilsiän reitin vesivoimalat ovat Karjalankosken, Juankosken, Atron, Sälevän ja Kiltuan voimalat.

Nilsiän reitin yhdessä vesivoimalaitoksessa, Sälevässä, on jo nyt yksi harvoja Suomen sisävesien toimivia kalaportaita, se valmistui vuonna 1989. Lisäksi reitin varrella on kolme sulkukanavaa Karjalankoskella, Juankoskella ja Lastukoskella.

Nilsiän reitin kaikki viisi vesivoimalaa omistava maakunnallinen sähköyhtiö Savon Voima on luvannut tehdä uuden kalaportaan Karjalankosken voimalaan, jos valtiovalta rakentaa kalaportaat Juankosken voimalaan. Savoin Voima suhtautuu muutenkin uusiin kalaportaisiin myönteisesti.

– Kyllä ympäristöasiat ovat muuttuneet koko ajan entistä tärkeämmiksi kaikessa toiminnassa, sitähän se nykyisin on. Kyllähän se vihreä valo on yhtiössä päällä, sanoo Savon Voiman käyttöpäällikkö Juha Räsänen.