1. yle.fi
  2. Uutiset

Mekö huonoja markkinoimaan tuotteitamme? Monella alalla opittavaa alkoholiviennistä

Alkoholissa tiivistyvät elintarvikevientituotteen tärkeimmät ominaisuudet. Ne ovat brändättyjä korkean jalostusarvon tuotteita ja valmiiksi tehty kansainvälisille markkinoille.

Kotimaan uutiset
Ylen aamu-tv: Suomalainen alkoholi myy ulkomailla
Ylen aamu-tv: Suomalainen alkoholi myy ulkomailla

Suomalaiset tislaamot ja panimot ovat onnistuneet murtautumaan kansainvälisille markkinoille paremmin kuin mitkään muut yritykset elintarvikealalla. Alkoholi on noussut Suomen merkittävimmäksi elintarvikealan vientituotteeksi.

Finpron toimialajohtaja Esa Wrangin mukaan suomalaiset ginit, maustetut votkat, oluet ja lonkerot käyvät maailmalla kaupaksi, koska tuotteet on valmistettu suoraan kansainvälisille markkinoille. Tästä koko elintarvikeala voisi Wrangin mukaan ottaa mallia.

Sen sijaan, että Suomen markkinoille tehty tuote pyritään kansainvälistämään ja viemään ulkomaille, Wrang kehottaa elintarvikeyrityksiä ottamaan kansainvälisten kuluttajien kulutus- ja ostotoiveet huomioon jo tuotekehittelyssä.

– Ehkä meidän pitäisi päästä liiallisesta kotimarkkinakeskeisyydestä irti, Ylen aamu-tv:ssä vieraillut Wrang sanoo.

Tämä tarkoittaa, että kansainväliset markkinat on pidettävä mielessä, kun yrityksessä suunnitellaan tuotteen nimeä, pakkausta, brändiä, hinnoittelua ja markkinointia. Näissä alkoholiyritykset ovat Wrangin mielestä onnistuneet hyvin.

– Uudet alkoholituotteet ovat loistavasti brändättyjä. Ne on tehty valmiiksi ulkomaisille markkinoille. Ne ovat näyttävän näköisiä, tyylikkäitä design-pulloja ja niissä on myöskin markkinointi kohdillaan.

Lue seuraavaksi