Länsimetrosta opiksi: Uuden pikaratikan rakentaminen tiukkaan hallintaan Helsingissä

Helsinki ja Espoo pitävät pikaraitiotie Raide-Jokerin rakentamisen tiukasti omissa käsissään. Länsimetrosta on karvaat kokemukset osakeyhtiövetoisesta hankkeesta.

Kotimaa
Havainnekuva pikaratikasta
Havainnekuva pikaratikasta. Väriä ei ole vielä päätetty. Havainnekuva / Idis Design Oy

Helsinki ja Espoo perustavat Raide-Jokerin (siirryt toiseen palveluun) rakentamista varten erillisen projektiorganisaation Helsingin kaupungin liikennelaitoksen HKL:n siipien suojaan.

Projektin johtoryhmässä on kaupunkien lisäksi HSL:n edustus. Järjestelyä perustellaan muun muassa paremmalla läpinäkyvyydellä esimerkiksi osakeyhtiöön verrattuna. HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski on varsin diplomaattinen länsimetroa kohtaan.

– Länsimetrosta meillä on kokemuksia. Ei ole ollut kiihkeitä tunteita suuntaan eikä toiseen, vaan yhdessä on todettu, että tämä on varmaan viisain tapa edetä.

Raitioteiden rakentamisesta enemmän kokemusta

Yksinkertaistetusti projektin johtoryhmää voisi verrata Länsimetro Oy:n hallitukseen. Nyt toiminta on vain läpinäkyvämpää, kun töitä tehdään kuin missä tahansa virastossa.

Lehmuskoski sanoo, että Helsingin seudulla on paljon enemmän kokemusta raitioteiden kuin metron rakentamisesta oli ollut silloin, kun länsimetron rakentamiseen ryhdyttiin.

Raitioteiden rakentaminen on jokavuotista toimintaa

HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski

– Raitiotien rakentaminen on jokavuotista toimintaa, kun taas metron rakentamisesta oli kulunut vuosikymmeniä. Ja meillä on omassa organisaatiossa paljon osaamista raitioratojen rakentamisesta.

Edessä on satojen miljoonien eurojen suurhanke

Lehmuskoski kiittelee Espoota siitä, että se arvostaa HKL:n osaamista niin paljon että antaa myös vetovastuun sille. Vaikka HKL:llä on pitkäaikainen ja jatkuva kokemus raitioratojen rakentamisesta, on nyt edessä suurhanke.

– Onhan se meille mittava ponnistus ja tarkoittaa sitä, että vahvoja HKL:n resursseja siihen tullaan kiinnittämään ja siihen palkataan myös ulkopuolisia ihmisiä.

Pikaraitiotien toteutuksesta päätetään myöhemmin. Kyseeseen voi tulla niinsanottu allianssimalli, jossa tilaajat, suunnittelijat ja rakentajat toimivat yhdessä. Toteutusmuodosta päättää hankkeen johtoryhmä.

– Sellaisesta on ollut hyviä kokemuksia esimerkiksi Tampereen rantatunnelista, mutta myös muilla vaihtoehdoilla on vahvuutensa.

Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen vievän Raide-Jokerin kustannukset lähentelevät 400 miljoonaa euroa kalustoineen ja varikkoineen. Valtiolta tippuu apua 84 miljoonaa euroa.

Rakentamaan pitäisi päästä vuonna 2018 ja pikaratikalla ajelemaan kolme vuotta myöhemmin 2021.