Testaa auton akku ennen viimeistä "vouvouta" – käyttö on akulle parasta lääkettä

Auton akulle haitallisimpia ovat kovat helteet tai kovat pakkaset. Jossain autoissa käytössä olevat AGM-akut vaikuttavat kestävän muutoksia paremmin.

liikenne
Mies tarkastaa auton akun kuntoa.
Auton akku kannattaa testata vuosittain.Toni Pitkänen / Yle

Kun auton konepellin alta kuuluu surullinen "vouvou", todennäköistä on, että akku on sanonut sopimuksensa irti. Akun rikkoutuminen ei ole mitenkään harvinaista, sillä Autoliiton (siirryt toiseen palveluun) Tiepalvelun tehtävistä vuodessa noin kolmasosa liittyy nimenomaan akkuihin tulleisiin vikoihin.

Akulle haitallisimmat olosuhteet ovat äärilämpötilat eli kova pakkanen tai kova helle. Jossain autoissa käytettävät AGM-akut vaikuttavat kuitenkin kestävän muutoksia paremmin kuin tavalliset akut.

– Toistaiseksi AGM-akut ovat osoittautuneet kestävämmiksi kuin perus kalsiumakut. Ne eivät ole niin herkkiä muutoksille ja kestävät enemmän käynnistyksiä, kertoo turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala Autoliitosta.

Nykyaikaisesta autosta en lähtisi antamaan virtaa toiseen autoon.

Jonne Luomala

AGM-akkuja käytetään varsinkin start/stop-automatiikalla varustetuissa autoissa. Lisäksi kyseisiä akkuja löytyy autoista, joissa on jarrutusenergian talteenottojärjestelmä.

– AGM-akkua ei voi eikä kannata korvata millään muulla akkumallilla, toteaa kajaanilaisen Akkukauppa Kemppaisen yrittäjä Esko Kemppainen.

AGM-akun sisuskalut ovat täysin erilaiset kuin perinteisimmissä akuissa. Perus kalsiumakku pyrkii pitämään 100 prosenttisen varaustilan yllä, kun taasen AGM pitää 75–80 prosentin varaustilan. Samantyyppinen akku kuin AGM on huokeampi ja yksinkertaisempi EFB-akku.

Muista tarkistaa akun kunto

Kesän jälkeen olisi syytä tarkistuttaa akun kunto, ettei talvipakkasilla tarvi tuskastella autoa käynnistäessä.

– Ei ole mitään oikeata aikaa tarkistaa akun kuntoa, mutta viimeistään siinä vaiheessa kun vaihtaa talvirenkaita, toteaa Esko Kemppainen.

– Nyt onneksi pikku hiljaa ihmiset oivaltavat sen, että vaihdettaisiin niitä tavaroita aikaisemmin siihen autoon, eikä vasta sitten kun se on pakko tehdä.

Kyllä käyttö on akulle sitä parasta lääkettä.

Esko Kemppainen

Akun hyytyessä aikaisemmin tapana oli ottaa virtaa toisesta autosta kaapeleilla, mutta sitä ei suositella nykyautojen suhteen.

– Voi tehdä jos tietää mitä tekee, mutta siihen liittyy riskejä. Nykyaikaisesta autosta en lähtisi antamaan virtaa toiseen autoon, vaan kutsuisin ammattimiehen apuun. Riskinä on auton elektroniikkaa ja myös akun särkyminen, toteaa turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala.

Etenkin sähkö- ja hybridiautojen sähköiset järjestelmät ovat monimutkaisia ja hienovaraisia.

Kun akku on purkanut virtansa eikä suostu yhteistyöhön, ensiapuna on laittaa siihen kiinni laturin.

– Ulkopuolinen laturi seinään ja ei muuta kuin laturin johdot sinne autoon paikalleen ja antaa seisoa muutaman tunnin. Se on se kaikkein paras keino, silloin saadaan ladattua oikein, Kemppainen mainitsee.

Käyttö parasta lääkettä

Akun käyttöiän saa maksimoitua parhaiten käyttämällä sitä.

– Akkuahan ei saisi koskaan purkaa aivan tyhjäksi. Itsestään auton akku purkautuu, kun auto seisoo pitkään. Kyllä käyttö on akulle sitä parasta lääkettä, Esko Kemppainen sanoo.

Toiset autoilijat saattavat haluta isomman akun autoonsa. Syyksi tähän Kemppainen toteaa, että esimerkiksi Kainuussa osa autoilijoista haluaa varmistaa sen, että virtaa olisi myös kovemmilla pakkasilla. Aina isomman akun asentaminen ei onnistu tilan puutteen takia, mutta jos asennustilaa löytyy, voi autoon laittaa hieman isomman akun ampeerituntimäärältään kuin auton valmistaja siihen suosittelee.

– Mutta jos laittaa merkittävästi isomman, ei saavuta mitään. Lisäksi riskinä on, että laturi ja akku vaurioituvat, koska niitä ei ole suunniteltu keskustelemaan keskenään, Jonne Luomala huomauttaa.