Tampereen raitiotiehankkeen projektipäällikkö: "Kyllä päätöksenteon ainekset ovat jo kasassa"

Ville-Mikael Tuominen uskoo lopputuloksen olevan aika selvillä jo nyt, mutta parin viikon aikalisä antaa kuitenkin valtuutetuille mahdollisuuksia tutustua paremmin ratikkahankkeen valtaavaan aineistomäärään.

raitioliikenne
Ville-Mikael Tuominen
Petra Ketonen / Yle

Tampereen raitiotiehankkeen jääminen pöydälle ei tullut yllätyksenä hankkeen projektipäällikölle Ville-Mikael Tuomiselle. Hänen mielestään kyse on isosta päätöksestä ja silloin kannattaa miettiä ja harkita pitkään.

– Meillä on päätöksentekomateriaalia valtavat määrät ja näin siihen on vielä kaksi viikkoa aikaa tutustua. Ei tässä kuitenkaan pitäisi tulla mitään suuria yllätyksiä, kyllä päätöksenteon ainekset ovat jo kasassa.

Niukka enemmistö Tampereen kaupunginvaltuutetuista on ilmaissut olevansa ratikan kannalla eikä kahden viikon lisäaika keikauta tilannetta, uskoo Tuominen.

Epävarmojen osalta on mahdollista liikettä suuntaan tai toiseen, mutta varmaan lopputulos on aika selvä jo tällä hetkellä.

Ville-Mikael Tuominen

– Kyllä näiden epävarmojen osalta on mahdollista liikettä suuntaan tai toiseen, mutta varmaan lopputulos on aika selvä jo tällä hetkellä.

Mutkat suoriksi

Ratikkahankkeen kipupisteitä ovat olleet mm. kallis hinta ja kokemus tietojen vähäisyydestä. Projektipäällikkö Tuomisen mukaan valtuuston maanantaista, yli nelituntista raitiotiekeskustelua seurasi kaikkiaan kuusi virkamiestä valmiina vastaamaan kysymyksiin.

– Aika moni puheenvuoro oli väittämiä ja niihin ei puututtu, mutta suoriin kysymyksiin pyrittiin vastaamaan paikan päällä. Puheissa asiat yksinkertaistuvat ja hiukan oiotaan asioiden kanssa, tuetaan sitä omaa näkemystä.

Valtuustossa ratikkaa verrattiin monin muihin suurhankkeisiin ydinvoimalasta Länsimetroon. Ville-Mikael Tuominen pitää tätä luontevana.

– Länsimetro tosin on kooltaan eri luokkaa ja haastavuudeltaan myös. Maan alle meneminen on huomattavasti kalliimpaa ja riskialttiimpaa.

Lykkäykselle iso hintalappu

Raitiotiehankkeen lykkäys ei Tuomisen mielestä olisi suuri katastrofi, mutta runsaasti käytännön vaikeuksia ja lisäkustannuksia olisi luvassa.

– Meillä on valtion tuki ja allianssikumppanit ovat tehneet suunnitelmat ja tarjoukset. Eli paljon lisää hankaluuksia ja ehkä lisäkustannuksiakin olisi tulossa. Määrät riippuvat siitä, koska tähän asiaan palattaisiin. Että olisiko se kuukausien päästä? Vuosien päästä?

Lisäkustannuksia lykkäyksestä tulisi monenlaisia, arvioi Ville-Mikael Tuominen.

Asioita saa kyseenalaistaa ja asioita punnitaan myös oikeusasteissa.

Ville-Mikael Tuominen

– Suunnitelmia teetetään uudelleen ja päättäjät kokoustavat, niistä tulee suoria kustannuksia. Raitiotie on myös luonut paljon odotuksia esimerkiksi kiinteistökehittämiseen ja asuntotuotantoon. Epäröinnistä saattaa olla suuriakin vaikutuksia ja niitä ei välttämättä pysty ollenkaan mittaamaan.

Kielteinen päätös ei hautaa hanketta

Jos valtuusto kahden viikon kuluttua päätyy raitiotien rakentamisessa kielteiseen ratkaisuun, ei se Tuomisen mukaan merkitse hankkeen hautaamista.

– Yhdyskuntarakennetta jo pitkään suunniteltu Tampereen kaupunkiseudulla liikennejärjestelmäsuunnitelmaan perustuen. Bussijärjestelmää kehitetään, lähijunajärjestelmää kehitetään ja raitiotiejärjestelmää kehitetään. Jos tässä vaiheessa raitiotielle otettaisiin aikalisä, en oikein usko, että näitä maankäytön ja yhdyskuntarakenteen suunnitelmia lähdettäisiin kokonaan uudelta pohjalta miettimään.

Päätöksen siirto vain lykkäsi hanketta ja tulisi veromaksajille kalliimmaksi, sanoo Tuominen.

– Kehittämisestä on sovittu eri sopimuksissa, esimerkiksi rakennesuunnitelmissa ja mal-sopimuksissa, kehyskuntien ja valtion kanssa. Myönteisiä vaikutuksia saadaan vasta sitten, kun liikenneinvestointien osalta päästään tekemään käytännön asioita.

Valittaminen kuuluu demokratiaan

Tampereen raitiovaunukaluston toimittajaksi on valittu kotimainen Transtech. Kalustohankinnan hävinnyt yritys on kuitenkin tehnyt valituksen. Tuominen ei usko sen vaikuttavan hankkeen etenemiseen.

Ei tässä pitäisi tulla mitään suuria yllätyksiä, kyllä päätöksenteon ainekset ovat jo kasassa.

Ville-Mikael Tuominen

– Tämä on hyvin yleistä vaunuhankinnoissa, junakalustossa ja raitiovaunukalustoissa, että päätöksistä valitetaan. Valitettavasti myös tässä meidän hankkeessa kävi näin.

Oikeusprosessi on vasta alkuvaiheessa.

– Nyt odotetaan markkinaoikeudesta vastinepyyntöä ja sitä tässä valmistellaan. Me uskomme, että tehty päätös tulee pitämään myös markkinaoikeudessa.

Projektipäällikön mukaan valittaminen kuuluu demokratiaan.

– Asioita saa kyseenalaistaa ja asioita punnitaan myös oikeusasteissa.