Päänsärkyä, kireyttä hartioissa ja kipua kyynärpäässä? – Etsi rento työasento ja sopiva hiiri

Hyvällä ergonomialla, tauoilla ja yleisellä peruskunnolla voi ehkäistä päätetyöstä tai jatkuvasta älylaitteen käytöstä aiheutuvia ongelmia.

terveys
Työntekijä seisoo työpisteellään.
Säädettävät työpisteet ovat hyvä asia, sillä seisoessa työasento on toiminnallisempi kuin istuessa.Laura Tolonen / Yle

Tietokoneella työskennellessä niskaa särkee ja hiirikäsi alkaa vaivata. Kännykällä selaillessa peukaloa kivistää ja hartioissa tuntuu kireyttä.

Nykyihminen viettää paljon aikaansa niin töissä kuin kotona tietokoneen tai kännykän ääressä, joten ei ole mikään ihme, että moni kärsii jonkinlaisista tuki- ja liikuntaelimistön vaivoista. Useamman tutkimuksen mukaan jopa puolet päätetyötä tekevistä kärsisi erilaisista vaivoista.

Viimeiset kolme vuotta Kajaanissa fysioterapeuttina työskennellyt Leena Isotalus hoitaa viikossa useita asiakkaita, joiden vaivat ovat joko kokonaan tai osittain päätetyön aiheuttamia.

– Päätetyön aiheuttamat vaivat ovat kokonaisuuksia, jotka ilmenevät yläkropan alueella sekä alaselässä. Melkein aina vaivoihin lukeutuvat esimerkiksi niska-hartiakivut ja päänsärky. Käsissä yleisempiä vaivoja ovat tenniskyynärpää ja olan pinnetilat, kertoo kaikkiaan yhdeksän vuotta fysioterapeuttina toiminut Isotalus.

Tuki- ja liikuntaelimistön kannalta hyvä perushiiri on sellainen, jota on sopivasti muotoiltu ja se ei itsessään aiheuta ranteen taipunutta asentoa.

Mika Nyberg

Samoilla linjoilla on erityisasiantuntija Mika Nyberg Työterveyslaitokselta (siirryt toiseen palveluun).

– Päätteellä työskentely rasittaa erityisesti yläraajoja, ja staattinen lihastyö saattaa aiheuttaa särkyjä. Niska-hartiaseudun oireet, kuten jäykkyys, särky ja jomotus, ovat tavallisia. Naisilla päätetyöstä aiheutuvia vaivoja on enemmän kuin miehillä, toteaa työssään ergonomiaan ja työterveyshuollon asioihin keskittynyt Nyberg.

Päätetyön lisäksi jatkuva kännykän räplääminen voi tuottaa ongelmia.

– Kyllähän sekin liiallisen käytön seurauksena käsivaivoja aiheuttaa. Kun kännykkää käytetään peukalolla, voi peukalon nivelissä ruveta tuntumaan. Lisänä ovat juuri staattiset asennot, kännykkää tai tablettia kannatellaan pitkään, yleensä pää eteenpäin taipuneena, Nyberg mainitsee.

Sopiva hiiri käteen

Hiiri on yksi sellainen työväline, jota käytetään hyvin paljon päätetyössä. Tietokonehiiriä löytyy monenlaisia ja erityisasiantuntija Mika Nyberg toteaakin, ettei ole yhtä oikeata hiiren muotoa.

– Jokin hiiri saattaa parantaa käden asentoa, toisessa puolestaan ei tule tarpeettomia ranteen taivutuksia ja kolmannessa muita hyviä ominaisuuksia. Tuki- ja liikuntaelimistön kannalta hyvä perushiiri on sellainen, jota on sopivasti muotoiltu ja se ei itsessään aiheuta ranteen taipunutta asentoa. Hiiri sopii molempiin käsiin ja siitä saa hyvän otteen.

Hiiren kursorin nopeuden vaihtamisella ei ole todettu olevan terveydellistä merkitystä.

– Se on tottumiskysymys, työtehtäviä on paljon erilaisia. Toiset ovat tottuneet nopeampaan ja toiset hitaampaan hiiren kursorin liikkeeseen.

Kädet rullahiirellä.
Fysioterapeutti Leena Isotalus kertoo, että hänen asiakkaansa ovat antaneet hyvää palautetta rullahiiren käytöstä.Laura Tolonen / Yle

Fysioterapeutti Leena Isotalus kertoo kuulleensa asiakkailta hyvää palautetta liittyen rullahiiren käyttöön.

– Se keskittää kädet keskelle eteen, jolloin ei työskennellä vain toisella kädellä. Se toispuoleinen hiiren käyttäminen on yleensä iso kiputilan aiheuttaja, koska yläraajan liikkeen ja voiman hallinta lähtee lavasta saakka. Rullahiirellä on kuulemma ollut sellainen vaikutus, ettei esimerkiksi tenniskyynärpäätä ole tullut kuten tavallisella perushiirellä työskennellessä.

– Muitakin apuvälineitä tulisi ilman muuta käyttää. Niitä kannattaa hankkia, ettei jäädä vanhojen työvälineiden varaan, jos parempaa, uudempaa ja ergonomisempaa on mahdollisuus saada, Isotalus jatkaa.

Hyvä työasento on tukeva ja rento

Kun tietää, että tekee päätetyötä monta tuntia päivässä, kello olisi syytä pitää lähettyvillä.

– Näin voi seurata, kauanko on ollut koneella ilman taukoja, joita tulisi olla useampia työpäivän aikana. Kannattaa lähteä liikkeelle, jotta verenkierto ja aineenvaihduntatasot nousevat, toteaa fysioterapeutti Leena Isotalus.

– Taukojumppa on hyvä asia, kannattaa tehdä avaavia harjoituksia, koska ylävartalo pyrkii helposti kumaraan pidempään tietokoneella työskennellessä. Nykyisin on hyvä, että monissa työpaikoissa on säädettävät työtasot. Silloin voidaan seisoa, jolloin on parempia ja toiminnallisempi työasento eivätkä esimerkiksi hartiat ole jännittyneinä.

Päätetyön aiheuttamat vaivat ovat kokonaisuuksia, jotka ilmenevät yläkropan alueella sekä alaselässä.

Leena Isotalus

Isotalus nostaa esille myös yleisestä kunnosta huolehtimisen ja ulkoilemisen sekä työpisteen kaikkien mahdollisten säätöjen asettamisen juuri sopiviksi. Hyvällä työergonomialla pystytäänkin ehkäisemään päätetyöstä tulevia vaivoja.

– Hyvä työasento on se, mistä lähdetään liikkeelle. Työasento on sellainen, että töitä on mahdollista tehdä seisten tai istuen ja yläraajat ovat hyvin tuettuina pöytäpinnalle. Sitten kun on hyvä tuki pöydästä, asento on tukeva ja rento yläraajoille, mainitsee erityisasiantuntija Mika Nyberg.

– Mitään yksittäistä kaiken ratkaisevaa apuvälinettä ei ole, mutta hiiristä ja näppäimistöistä löytyy erilaisia vaihtoehtoja, joita kannattaa kokeilla.

Jos vaivoja alkaa ilmaantua, ensisijainen asia onkin juuri ergonomian tarkistaminen. Jos tämä ei auta, kannattaa kääntyä asiantuntijan puoleen, kuten työfysioterapeutin.

Älylaitteiden käytön osalta Nyberg kehottaa vaivojen synnyttyä miettiä omaa toimintaa.

– Jos esimerkiksi peukalo alkaa puutua, kannattaa kokeilla ensisijaisesti käytön vähentämistä ja oma tapaa käyttää laitetta.

Fysioterapiassa monipuolista hoitoa

Fysioterapiassa hoito aloitetaan haastattelulla ja erilaisilla tutkimuksilla, kuten kaularangan ja yläraajan nivelten liikeratojen sekä lihasvoiman tutkimisella.

– Hoito on hyvin monipuolinen. Tyypillistä on, että siihen liittyvät muun muassa sähköärsytyshoidot, kipuhoidot ja akupunktio, jota käytetään esimerkiksi tenniskyynärpään ja niska-hartiaseudun hoitamiseen. Yleensä fysioterapia sisältää manuaalista ja mobilisoivaa pehmytkudoksiin kohdistuvaa käsittelyä ja hierontaa, kertoo fysioterapeutti Leena Isotalus.

Taukojumppa on hyvä asia, kannattaa tehdä avaavia harjoituksia, koska ylävartalo pyrkii helposti kumaraan pidempään tietokoneella työskennellessä.

Leena Isotalus

Venytyksillä ja heikentyneiden lihasten vahvistamisella erilaisin harjoitusvälinein tai terapeutin vastustavalla voimalla on myös usein tärkeä rooli. Lisäksi Isotalus ohjeistaa taukojumppaan sekä antaa henkilökohtaisia ohjeita liikkuvuuteen, venyttelyyn ja lihasvoimiin liittyen. Joskus kuitenkin ylävartalon kipu voi johtua jostain aivan muusta kuin päätetyöstä.

– Aina kuitenkaan se ylävartalon kipu ei ole ykkösjuttu, vaan kipu voi olla oire jostain toisesta kohdasta vartalossa. Esimerkiksi vanha vamma, joka ei ole korjautunut, tai operaatiosta jäänyt arpi voivat muuttaa yläraajan tai -vartalon käyttöä vaikuttaen näin virheellisen toimintamallin kehittymiseen.