Aasiasta puhaltaa myötätuuli Saimaan matkailuun – Alueella kymmeniä matkanjärjestäjävierailuja

Lähes kolmenkymmenen matkanjärjestäjäryhmän vierailujen odotetaan tuovan Etelä-Savoon ulkomaalaisia turisteja aikaisintaan ensi vuonna.

matkailu
Maisema Sulkavan Linnavuorelta.
Ismo Pekkarinen / AOP

Aasialaisten matkanjärjestäjien kiinnostus on kääntynyt Lapista ja Helsingistä myös Saimaan suuntaan. Mikkelin ja Savonlinnan alueella vieraili kesän aikana 28 kansainvälistä lehdistö- ja matkanjärjestäjäryhmää. Määrä on huomattava verrattuna vuoteen 2015, jolloin vierailijaryhmiä kävi maakunnassa alle kymmenen. Valtaosa vierailijaryhmistä saapui Kiinasta ja Japanista.

Suomen suurimman järven markkinoinnissa valttikortteina pidetään alueen puhdasta järvi- ja metsäluontoa.

– Aasialaisista on kovin ihmeellistä, että lähimaastosta kerätään puolukat, jotka voidaan noin vain syödä, markkinointipäällikkö Pirjo Manninen Mikkelin kehitysyhtiö Mikseistä sanoo.

Manninen emännöi matkanjärjestäjäryhmien vierailuja Saimaalla. Vierailuissa korostuivat elämyksellisyys ja tutustuminen useisiin matkailukohteisiin lyhyessä ajassa.

Ei mitään suurta ja ihmeellistä, mikä olisi rakentamalla rakennettua. Aitoja asioita, jotka ovat meillä olemassa.

Eija Martikainen

Seudun matkailuihmisillä on hyvin yhtäläinen näkemys siitä, mitä ulkomaalaiset turistit haluavat Saimaalla nähdä ja kokea.

– Ei mitään suurta ja ihmeellistä, mikä olisi rakentamalla rakennettua. Aitoja asioita, jotka ovat meillä olemassa, lomakeskus Anttolanhovin toimitusjohtaja Eija Martikainen sanoo.

Järvi- ja metsäluonnon uskotaan kiinnostavan aasialaisia matkailijoita, mutta päivien erävaellukset eivät ole kiinalaisvieraan lomaihanne, Miksein markkinointipäällikkö Pirjo Manninen sanoo. Kokemusten mukaan luontoelämyksiä halutaan helposti.

– Heille riittää, että mennään sata metriä tieltä sivuun.

Media tuo matkailijan kylpytynnyriin

Osa vierailijoista oli toimittajia, joiden julkaisemat jutut ovat osa Saimaan näkyvyyttä maailmalla. Esimerkiksi vuosi sitten kesällä Saimaalla vierailleen brittiläisen Daily Mailin (siirryt toiseen palveluun) toimittajan juttu julkaistiin nyt lokakuussa. Jutun myönteisiä vaikutuksia on hankala jäljittää, mutta artikkelissa mainitun hotelli Järvisydämen yrittäjä Tanja Heiskanen epäilee julkaisun jo poikineen muutamia yhteydenottoja Isosta-Britanniasta.

– Eräs asiakas kysyi varaukseen Huljua, joka näkyi yhdessä kuvista, hän kertoo.

Hulju on hotellin kylpytynnyri.

Uskoisin, että tulokset näkyvät vuoden päästä.

Pirjo Manninen

Valtakunnallisesti matkailua edistävän Visit Finlandin mukaan etenkin Mikkelin, Savonlinnan, Rantasalmen ja Punkaharjun seutu on kiinnostanut ulkomaalaisia toimittajia.

– Kansainvälisten toimittajavierailujen järjestämisessä on tärkeää, että yhteistyö paikallisten matkailuorganisaatioiden kanssa on toimivaa, ja että paikallisilla yrityksillä on kiinnostusta ottaa toimittajia vastaan. Saimaan seudulla toimittajavierailuyhteistyö on toiminut esimerkillisesti, mediavierailuja koordinoiva Niina Aalto Visit Finlandista kertoo.

Koko Suomen näkyvyys matkailumaana nousi juuri otsikoihin, kun matkailuoppaita julkaiseva Lonely Planet (siirryt toiseen palveluun) nosti Suomen maailman kolmanneksi parhaaksi matkailumaaksi.

Ministeriöstä vauhtia markkinointiin

Saimaan matkailukohteiden markkinointia on vauhdittanut työ- ja elinkeinoministeriön kahdelle eri matkailun kasvuohjelmalle myöntämä lisärahoitus. Vuosina 2015–2016 ohjelmien rahoitus on ollut noin 2,8 miljoonaa euroa. Toisen kasvuohjelman tavoitteena on saada aasialaiset matkailijat pysähtymään muutamiksi päiviksi Suomessa. Etelä-Savo on muutaman tunnin junamatkan päässä sekä Helsingistä että Pietarista.

– Tämä on yhtä naapurustoa aasialaisten silmissä, Miksein markkinointipäällikkö Pirjo Manninen sanoo.

Alueen kansainvälistä matkailumarkkinointia on tehty nyt reilun vuoden ajan, eikä aasialaismatkailijoiden ryntäystä odoteta Saimaalle vielä ensi kesänä.

– Nyt on matkanjärjestäjiä, jotka ovat kiinnostuneita, ja heille tehdään tuotteita ja sopimuksia. Uskoisin, että tulokset näkyvät vuoden päästä matkailutilastoissa, Manninen sanoo.