Vain harva saa pimeänajon oppia tien päällä – "En uskaltaisi lähteä simulaattorin jälkeen rattiin"

Arvioiden mukaan jopa 90 prosenttia autokoulujen pimeänajon kursseista suoritetaan simulaattorilla.

Pimeänajon harjoittelussa olosuhteet vaihtelevat kuten tien päällä oikeastikin. Kuva: Salla Laurila / Yle

Harva ajokortin suorittavista pääsee nykyään testaamaan pimeällä ajoa ihan käytännössä. Autokoululiiton arvioiden mukaan jopa 90 prosenttia autokoulujen pimeänajon kursseista suoritetaan simulaattorilla. Osa autokouluista haluaa kuitenkin pitäytyä perinteisessä opetuksessa.

Oululaisen autokoulun pimeänajontunnilla harjoitellaan pimeänajoa käytännössä. Mukana on kaksi opetusautoa, kaksi ajo-opettajaa ja neljä autokoululaista. Vielä vuosikymmen sitten tämä oli se tapa, jolla kaikki autokoululaiset suorittivat pimeänajonsa.

On se siistiä päästä oikeaan ympäristöön näkemään, miten hommat oikeasti hoidetaan.

Elias Pikkujämsä

Oulun liikennekoulun liikenneopettaja Jani Vilppola on sitä mieltä, että käytännön harjoituksia ei voi täysin korvata simulaattorilla.

– Tekemällä oppii. Simulaattori olisi helpompi, mutta käytännön harjoituksessa saa varmasti rahalleen vastinetta. Siksi me näitä käytännön harjoituksia teemme, kun oppilaat ovat tähän sataprosenttisen tyytyväisiä ja suosio on taattu, Villppola perustelee.

Olosuhteet ja tilanteet tien päällä vaihtelevat

Lokakuun viileässä ja pimenevässä illassa autokoulun oppilaat saavat tuntea, millaista on toimia tien päällä vaihtelevissa olosuhteissa.

– Olosuhteet ovat joka kerta erilaiset: liukkaus ja pito vaihtelevat, sataako, onko tiellä lunta, Vilppola sanoo.

Elias Pikkujämsä on saanut ajokortin kolme kuukautta sitten. Hänelle ei ole juuri ehtinyt kertyä kokemusta pimeässä ajamisesta.

– On se siistiä päästä oikeaan ympäristöön näkemään, miten hommat oikeasti hoidetaan, esimerkiksi miten perutaan ohitus, jos auto tuleekin vastaan. Sellaista ei pysty kovin hyvin simulaattorissa oppimaan, Pikkujämsä sanoo ja arvelee:

– Kyllä tämä antaa hyvät valmiudet verrattuna simulaattoriin.

Toden tuntua ei voi simuloida

Autokoululiitosta kerrotaan, että simulaattorilla on hyvä harjoitella mahdollisten vaaratilanteiden varalta, esimerkiksi tilannetta jossa hirvi hyppää tielle.

Vilppolan mukaan kaikkea ei voi simuloida.

– Renkaan vaihtamista, varoituskolmion löytämistä autosta, kylmyyttä ja toden tuntua ulkotiloissa. Tietysti ne oppii ajan kanssa, mutta jos vaikka rengas puhkeaa tien päällä, tilanne on mahdoton, jos ei ole renkaanvaihtoa ikinä harjoitellut. Silloin varmasti alkaa pelottaa ja hämmentää, kun ei esimerkiksi tiedä mistä renkaanpaikkausvehkeitä autosta löytyy.

Jos rengas puhkeaa tien päällä, tilanne on mahdoton jos ei ole renkaanvaihtoa ikinä harjoitellut.

Jani Vilppola

Myös vaaratilanteissa toimimista voi harjoitella käytännössä. Vilppola kertoo, että syventävässä ajoharjoittelun vaiheessa tehdään ajoharjoitteluradalla simuloitu liikenneonnettomuusharjoitus.

Janna Alaye on saanut ajokortin kaksi päivää sitten. Häntä jännittää ajatus ajaa autolla talvikeleissä ja pimeässä.

– Siihen olen jo kiinnittänyt huomiota, että ilman heijastimia kulkevia ei välttämättä näe ollenkaan, tuore kuljettaja kertoo. Hänen mielestään pimeänajonkurssi oikeissa olosuhteissa peittoaa simulaattoriharjoittelun.

– En uskaltaisi lähteä simulaattorin jälkeen rattiin näissä olosuhteissa, hän toteaa. Hän kertoo kuulleensa, että simulaattorilla pimeänajon suorittaneet eivät ole kokeneet siitä olleen paljonkaan hyötyä.