Posti pähkäilee yhä lumenluonnin aloittamista – postinkulun sujumisesta oltava varmuus

Perinteisen postin määrän väheneminen on pakottanut Postin kehittämään uutta liiketoimintaa. Posti halajaa esimerkiksi ikääntyvän väestön markkinoille.

Kotimaa
Postin Kerttu Junttila haravoi asiakkaan pihaa
Postin työntekijä haravoi asiakkaan pihaa.Heikki Kiseleff / Yle

Posteljoonit ovat tänä vuonna tarttuneet jo ruohonleikkuriin ja haravaan. Posti harkitsee parhaillaan myös lumenluonnin aloittamista, mutta päätöstä ei ole vielä tehty.

Murroskautta elävä Posti yrittää kehittää hanakasti uusia palveluja.

– Lumisadetta ei voi täysin ennakoida ja lumisadepäivät ovat helposti myös postinjakelulle vaikeita. Siksi menee vielä muutama viikko ennen kuin on varmuus, että se voidaan toteuttaa niin, ettei se häiritse postinkulkua, kertoo Postin uusien palveluiden tuotannosta vastaava johtaja Anu Punola.

Posti ei suostu kertomaan, kuinka paljon ruohonleikkausta ja haravointia on tilattu, mutta molempia aiotaan jatkaa ensi vuonna.

– Ruohonleikkaukseen olimme itse tyytyväisiä ja tilauksia tuli koko maahan. Rohkaistuimme siitä, että kysyntää tällaisille palveluille on, ja perään tuli myös haravointi, Punola sanoo.

Posti uskoo, että erilaisille kotipalveluille on kysyntää.

– Näemme, että kotiin tuotettavat palvelut tulevat markkinana kasvamaan reilusti seuraavan viiden vuoden aikana, Postin kotipalveluiden johtaja Petri Kokkonen sanoo.

Hän uskoo, että tätä edesauttavat esimerkiksi kotitalousvähennys ja ihmisten kiireinen arki.

Posti näkee mahdollisuuksia vanhusten avuntarpeessa

Millaisia suunnitelmia Postilla sitten on? Missä nähdään markkinoita? Ainakin suoraan kotiin vietävissä palveluissa jotakin sellaista, mitä kukaan ei ole vielä keksinyt tehdä tai mitä ei ole yllin kyllin tarjolla.

– Nyt haetaan asiakkaiden palautteiden kautta sitä, mitä ne voisivat olla, Kokkonen sanoo.

Posti näkee mahdollisuuksia myös esimerkiksi yksin asuvien vanhusten joukossa. Posti on markkinoinut keväästä lähtien kunnille hoivapalveluja, joissa esimerkiksi postinjaon tai ateriakuljetusten yhteydessä autettaisiin vanhuksia ja erilaisista vammoista kärsiviä.

– Se tarkottaisi sitä, että voisimme esimerkiksi postinjakokäynnin yhteydessä kysyä, mitä heille kuuluu ja mitä apua he tarvitsivat tällä hetkellä. Voisimme viedä vaikka lehdet pois, auttaa roskien viennissä tai lukea lehteä.

Posti on tehnyt jo tänä vuonna Etelän-Karjalan sote-piirin alueella vastaavantyyppistä kokeilua.

Punolan mukaan esimerkiksi ruohonleikkuussa oli nähtävissä, että omaiset tilasivat sitä ikääntyville vanhemmilleen.

Pelastavatko uudet palvelut Postin yt-neuvotteluilta?

Perinteisen postin vähentymisestä kertovat karua kertomaa Postin tuoreimman osavuosikatsauksen luvut. Tammi-syyskuussa kirjeiden jakelumäärä vähentyi kahdeksan prosenttia ja lehtien jakelumäärä yhdeksän prosenttia viime vuoteen verrattuna.

Postissa yt-neuvottelut ovatkin tulleet henkilökunnalle tutuksi. Ratkaisevatko uudet palvelut tämän ongelman?

– Uusilla palveluilla pyritään nimenomaan rakentamaan uutta liiketoimintaa poistuvan tilalle. Jos meillä poistuu kymmeniä miljoonia perinteisestä liiketoiminnasta, niin tarvitaan monta uutta liiketoiminta-aihiota, jotta edes osa saadaan kompensoitua. Sen lisäksi tarvitaan tietysti säästötoimia ja tehostamista muussakin toiminnassa, Kokkonen sanoo.

Kokkosen ja Punolan mukaan uusi liiketoiminta ei nojaa vain kotipalveluihin, vaan myös esimerkiksi ateriakuljetuksiin, verkkokauppaan ja logistiikkaan.

Posti kertoikin osavuosikatsauksen julkistamisen yhteydessä hakevansa uutta kasvua logistiikan palveluista laajentamalla elintarvikekuljetusten puolelle.

Postin uudet aluevaltaukset ovat herättäneet huolta myös siitä, että sotkevatko ne postinjakoa. Punolan mukaan eivät.

– Tavoite on, että postinjakelu ei millään tavalla häiriinny näistä.

Suomen Yrittäjiä uudet palvelut risovat

Suomen Yrittäjiä Postin uudet palvelut närästävät. Järjestöä ei miellytä se, että lakisääteistä palveluvelvoitetta hoitava Posti tekee samalla reitillä muita bisneksiä kuten ruohonleikkuuta ja haravointia.

– Hinnat ilmeisesti vastaavat samaa kuin mitä yksityisetkin perivät, mutta siitä voi jäädä Postille enemmän voittoa, koska Posti ajaa joka tapauksessa saman reitin riippumatta siitä, leikataanko matkan varrella nurmikkoa vai ei, kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin Suomen Yrittäjistä sanoo.

Grekinin mukaan tällaisessa tilanteessa hinta ei välttämättä olisi aito, mikä voisi puolestaan johtaa siihen, etteivät yksityisyrittäjät pärjäisi kilpailuissa.

Suomen Yrittäjien mielestä asetelmassa, jossa lakisääteistä palveluvelvoitetta ja muita bisneksiä hoidetaan samalla reitillä, voi piillä yli- tai alihinnoittelun riski.

Postin kotipalveluiden johtajan Petri Kokkosen mukaan tällaiset pelot ovat täysin perusteettomia ja palveluja tarkastellaan omina liiketoimintoinaan.

– Mehän kilpailemme samassa markkinassa markkinahinnoilla. Tämän kysymyksen voi kääntää myös niin, että subventoimmeko [tuemmeko] me jollain muulla toiminnalla esimerkiksi kotipalvelua. Emme tietenkään. Kyllä kotipalveluidemme pitää olla kannattavaa yksistään.

Kokkosen mukaan kustannustaso voi yksityisyrittäjäpuolella olla jopa parempi.

– Heidän henkilöstökulurakenteensa on tehokkaampi ja he voivat maksaa erilaisia palkkoja.

Posti ei saa julkista tukea.

Seuraava käännekohta on se, mitä seuraa postilain uudistamisesta. Esitys lähti lausuntokierrokselle viime maanantaina.