Robottiauto nöyrtyy talven edessä – ainakin toistaiseksi

Useaan eri teknologiaan nojaavat anturit tekevät yhteistyötä niin, että esimerkiksi pimeällä ajaminen saattaa tulevaisuudessa helpottua merkittävästi.

liikenne
Kolme autoa ajaa hiljaa ajovalot loistaen hämärässä. Räntää sataa.
Pohjoisen talviolosuhteita ei pystytä vielä tekniikalla päihittämään.Pasi Takkunen / Yle

Automaatio ja konenäkö tulevat rytinällä liikenteen maailman, ja esimerkiksi robottiautojen uumoillaan parantavan merkittävästi henkilöliikenteen turvallisuutta tulevaisuudessa.

Huimasta kehityksestä huolimatta robottiautot ovat kiperän haasteen edessä, kun ajettavana ovat Suomen tiet pimeine, loskaisine ja jäisine etappeineen.

Älykkään liikenteen kehittämisen parissa työskentelevän Teknologian tutkimuskeskus VTT:n erikoistutkija Matti Kutilan mukaan ainakaan olemassa olevat teknologiat eivät vielä pelasta meitä talviajokelien kiroilta.

– Esimerkiksi kaistanvahdit tipahtavat pois pelistä siinä vaiheessa, kun lumi peittää kaistat, Kutila kertoo.

Antureiden yhteispelillä pimeyttä vastaan

Autoteollisuus ja muiden muassa VTT nojaavat omissa liikenteen automaatioprojekteissaan pääasiallisesti kolmeen havainnointia terästävään tekniikkaan: auton lähivalojen etäisyyksillä kameratekniikkaan ja pidemmillä etäisyyksillä laserskanneriin sekä tutkaan.

– Markkinoilla ei vielä tällaisia autoja ole, mutta monet eri toimijat keskittyvät näihin kolmeen anturiteknologiaan, Kutila kertoo.

Pimeällä automaattiset järjestelmät toimivat paremmin kuin ihmissilmä.

Matti Kutila

Antureiden yhteispeli voi tulevaisuudessa auttaa merkittävästi autoilijaa erässä viheliäässä talviajo-olosuhteessa, nimittäin pimeänajossa.

– Pimeällä automaattiset järjestelmät toimivat paremmin kuin ihmissilmä. Koneelle pimeä on myös siinä mielessä parempi kuin valoisa ympäristö, että auringosta tuleva hajavalo ei ole häikäisemässä antureita, Kutila selventää.

5G avainasemassa robottiautojen esiinmarssissa

Erään robottiautojen läpimurtoa edesauttavan teknologian kehittelemisessä ollaan pitkällä muun muassa Oulun yliopistossa. 5G-verkko on Kutilan mukaan jopa avainasemassa kyseisessä asiassa.

– 5G tulee mahdollistamaan ajoneuvojen yhteistoiminnallisuuden.

Automaation autuaaksi tekevää voimaa voidaan kuitenkin joutua Kutilan mukaan odottamaan vielä pitkään.

– Meillä tulee olemaan pitkä siirtymävaihe, jonka aikana liikenteessä on eri automaatiotason ajoneuvoja. Inhimillinen erhe tulee muutenkin näkymään liikenteessä automaatiosta huolimatta, sillä me ihmisethän näitä koneita teemme ja ohjelmoimme, hän muistuttaa.