Palkittu sommelier kehottaa antamaan rohkeasti palautetta ravintolassa

Sommelier Taneli Lehtonen arvioi suomalaisten ravintolakäyttäytymisen parantuneen viime vuosina. Lehtonen kertoi Ylen aamu-tv:ssä, että sormia ei enää napsutella tarjoilijoille, mutta palautetta voisi antaa nykyistä rohkeammin.

Aamu-tv
Taneli Lehtonen.
Viinien tuntija, sommelier Taneli Lehtonen kertoi Ylen aamu-tv:ssä, mistä suomalaiset valittavat ja milloin asiakkaan on syytä antaa negatiivistakin palautetta.

Vuoden tarjoilijajana ja vuoden sommelierina eli viinien tuntijana palkittu Taneli Lehtonen vakuuttaa, että ravintoloissa valittaminen kannattaa: ammattitaitoinen henkilökunta osaa ottaa palautteen vastaan, ja ravintolalle palaute tarjoaa mahdollisuuksia kehittää toimintaa.

Lehtonen kehottaa antamaan palautetta mahdollisimman pian, jotta tilanne voidaan korjata ja asiakkaan ilta pelastaa. Ruoka tai juoma voidaan esimerkiksi vaihtaa annoksen puolivälissä, jos asiakas on tyytymätön.

- Jos palautetta antaa viikon päästä, meidän on mahdotonta vaikuttaa annokseen tai iltaan, Lehtonen toteaa.

Tärkeää on myös se, miten palautetta antaa. Lehtonen toivoo, että palautetta osattaisiin antaa kohteliaasti.

Ylen aamu-tv:n haastattelussa Lehtonen kertoo suomalaisten ravintolakäyttäytymisestä sekä antaa vinkkejä tippaamiseen ja viinin valintaan.