Autokauppa hakee uusia toimintamalleja – renkaita voi potkia vaikka kotiovella

Autokauppa siirtyy yhä enemmän vaihtoautohalleista nettiin. Kotiinkuljetuspalvelu on lisännyt suosiotaan uutena autokaupan palveluna.

autokauppa
Tämä auto on myyty.
Tuomo Rintamaa / Yle

Autojen verkkokauppa kasvaa tasaisesti hieman muuta verkkokauppa jäljessä. Autoalan Keskusliitolla ei ole asiasta vielä tarkkoja tilastoja, mutta ilmiö on tiedostettu.

– Ihmiset ostavat verkosta autoja siinä missä villapaitoja ja kenkiäkin. Uskon, että autoja ostetaan netistä tulevaisuudessa yhä enenevissä määrin, sanoo Autoalan Keskusliiton lakiasiainjohtaja Timo Niemi.

Rinta-Joupin autoliikkeellä on 16 toimipistettä ympäri Suomen. Toimitusjohtaja Ari Rinta-Jouppi sanoo verkossa tehtyjen kauppojen kasvaneen selvästi viime vuosina.

– Yleisimmin siirrämme auton asiakasta lähellä olevaan toimipisteeseen. Asiakkaan kotipihaan toimitamme autoja aika mittavassa määrin jo nykyään. Esimerkiksi eilen asiakas osti auton meidän Tervajoen toimipisteestä ja toimitimme auton asiakkaalle Imatralle asti. Asiakaslähtöisesti mennään, Ari Rinta-Jouppi sanoo.

Myös Käyttöauto mainostaa kotiintoimituspalveluaan verkkosivuillaan.

– Paikalliset vaihtoautovarastot ovat muuttuneet kansalliseksi varastoksi, toimitusjohtaja Jyrki Viitala toteaa.

Ari Rinta-Jouppi
Ari Rinta-JouppiTuomo Rintamaa / Yle

Kuluttajansuoja on autojen verkkokaupassa kinkkinen

Etämyyntiä säädellään kuluttajansuojalaissa. Etämyynnistä on kyse, kun sopimus syntyy yhtä tai useampaa etäviestintä käyttämällä etämyyntiä varten luodussa myyntijärjestelmässä. Etäviestin voi olla esimerkiksi puhelin, sähköposti tai verkkokauppa.

– Kuluttajansuojalain mukaan ostajalla on ehdoton oikeus peruuttaa etämyyntivälineellä tehty kauppa 14 vuorokauden kuluessa kaupan tekemisestä. Tämä on hyvä asia, kun mietitään perinteisempää verkkokauppaa, jossa ostetaan kenkiä tai villapaitoja. Uuden auton kaltaisen arvokkaan kestokulutushyödykkeen kohdalla etämyyntisäännöt eivät oikein toimi, koska auton arvo laskee heti käyttöönotettaessa, Timo Niemi sanoo.

Niemen mukaan autokaupassa nykyistä kuluttajansuojalakia ei saadakaan toimaan kunnolla uusien autojen etämyynnissä.

– Uusien autojen kohdalla haasteet ovat tosi isot. Jos ostajalle toimitetaan uusi auto kotiin ja tämä haluaa perua kaupan koeajon jälkeen, se ei ole enää sama auto kuin toimitettaessa. Tuote on käytännössä vanha, eikä kukaan osta sitä uutena sen palautuessa autoliikkeeseen.

Vaihtoautojen kohdalla etämyyntisäännöt toimivat Niemen mukaan paremmin.

– Käytettyyn autoon on hyväkin päästä tutustumaan tarkemmin. Tärkeää on, että auto täyttää myyjän lupaukset.

Kuvat ovat autojen verkkokaupassa tärkeässä osassa.
Kuvat ovat autojen verkkokaupassa tärkeässä osassa.Tuomo Rintamaa / Yle

Auto ostetaan kuvien perusteella

Autokauppojen verkkosivuilla kuvat ovat tärkeässä roolissa. Rinta-Joupin autoliikkeessä kuviin onkin panostettu.

– Kuvan laatuun ja kuvauspaikkaan on satsattu paljon. Ostajan on helpompi tehdä päätös, jos apuna on hyviä ja informatiivisia kuvia. Kalliimmista autoista teemme myös videoita ja uskon, että videoiden merkitys kasvaa tulevaisuudessa, Ari Rinta-Jouppi sanoo.

Autonostopäätös tehdäänkin ilman koeajoa kuvien perusteella. Kauppa on kuitenkin aina mahdollista perua.

– Vaikka kaupat sovitaan puhelimessa tai sähköpostilla, kaupan molemmille osapuolille jää tehtäväksi auton tarkistaminen luovutushetkellä. Tämä on tärkeää erityisesti käytettyjen autojen kaupassa. Asiakkaalla on oikeus hylätä kauppa, vaikka auto olisi tuotu toiselta puolelta Suomea. Aika harvoin näin kuitenkaan käy, koska automyyjän tehtävä on kuvailla myytävän auton mahdolliset virheet ja puutteet tarkasti, Rinta-Jouppi sanoo.

Verkkokaupan lisääntyminen näkyy autokaupoissa toimenkuvan muutoksena.

– Automyyjien aikaa kuluu entistä enemmän sähköposteihin vastaamiseen ja puhelimessa. Lattialiikenne on toimipisteissämme vähentynyt. Kauppiaan pitää olla joustava ja sopeutua asiakkaan tarpeisiin, Ari Rinta-Jouppi toteaa.