1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Helsinki aikoo jäädyttää länsimetrosotkun selvittämisen

Helsinki käynnisti kesällä oman selvityksensä länsimetron viivästymisestä ja kustannusten kasvusta. Selvitys kuitenkin keskeytetään samana päivänä kuin sen piti valmistua.

Kuva: Derrick Frilund / Yle

Helsingin kaupunginhallituksen konsernijaosto kehotti kesäkuussa kaupungin edustajia Länsimetro Oy:n hallituksessa toimimaan niin, että metroyhteyden valmistuminen välillä Ruoholahti-Matinkylä varmistetaan.

Tämä ei riittänyt kaupunginhallitukselle, joka viikkoa myöhemmin patisti apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurin esityksestä kaupunginkansliaa käynnistämään ulkopuolisen selvityksen länsimetron viivästymisen syistä.

Samalla piti tutkia viivästymisestä kaupungille mahdollisesti aiheutuvat lisäkustannukset.

Selvitys tilattiin Deloitte Oy:ltä ja se myös käynnistettiin. Selvityksen valmistumisen takarajaksi asetettiin 31.10.2016.

Miksi päällekkäinen selvitys aloitettiin, vaikka Helsinki on yhtenä tahona Länsimetron hallituksessa päättämässä?

– Kun kaupunginhallitus päätti tilata oman selvityksensä, olimme juuri kuulleet, ettei länsimetroliikenne ala 15. elokuuta, vaikka mainoskampanjat olivat täysillä käynnissä. Hämmästyksemme ja yllätyksemme oli varsin suuri, toteaa Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri.

Espoo käänsi kelkan

Nyt Helsingin kelkka on kääntymässä. Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri esittää kaupunginhallitukselle, että Helsingin oma selvitys laaditaan vasta, kun Länsimetro Oy:n teettämä selvitys on valmistunut.

Sauri perustelee käännöstä Espoon näkemyksellä. Espoon mielestä länsimetroyhtiön vireille saattaman selvityksen lisäksi erillisen selvityksen tekeminen ei ainakaan tässä vaiheessa ole tarkoituksenmukaista.

– Yhteistyöhankkeen vuoksi tämän kaltaisen selvityksen tulisi lähtökohtaisesti perustua yhtiön omistajien yhteiseen näkemykseen asiasta. Selvityksestä ja sen aikataulusta on keskusteltu Espoon kaupungin kanssa, Sauri toteaa perusteluissaan.

Keskeyttämisestä on sovittu myös sen aloittaneen Deloitten kanssa. Lopullisia kustannuksiakaan ei apulaiskaupunginjohtajan mukaan kannata vielä setviä.

– Kaupungin oman selvityksen tekemistä tulisi siirtää ajankohtaan, jolloin yhtiö on saanut valmiiksi oman selvityksensä ja viivästyksen kokonaiskustannukset ovat tiedossa.

Helsinki maksaa nyt kahdesta selvityksestä, sekä omastaan joka ehkä menee jäihin että Länsimetro Oy:n.

– Mutta kustannukset Helsingin tilaaman selvityksen osalta näyttäisivät jäävän ehkä pariinkymmeneen tuhanteen euroon. Totta kai se on rahaa, mutta ei mikään valtava summa, Pekka Sauri sanoo.

Aikataulut venyvät

Konsulttiyritysten aikataulut ovat paukkuneet länsimetron kohdalla koko ajan. Kannattaako konsulttiyrityksiltä enää ostaa palveluita?

– Nyt viivästys ei ole ollenkaan Deloitten ongelma. Kun selvitys kilpailutettiin, voittanut yritys vetäytyi ja toiseksi tullut ilmoitti resurssiensa olevan jo muualle sidottuja. Kolmanneksi tulleen Deloitten liikkeellelähtö myöhästyi siis aika tavalla, Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri kertoo.

Saurin mukaan nyt on järkevämpää odottaa, että Länsimetron selvitys valmistuu. Sen jälkeen katsotaan, jääkö Helsingille vielä jotakin oleellista selvitettävää.

Entä jos Länsimetron selvityksen valmistuminen kestääkin vaikkapa pari vuotta?

– Helsinki Länsimetron osakkaana edellyttää sitä, että selvitys tulee ajallaan, Sauri vakuuttaa.

Artikkeliin täydennetty Saurin kommentteja 31.10. kello 13:03.