Maailma seuraa Itämeren maiden esimerkkiä – laivojen rikkipäästöille tiukka raja

Suuret rahtilaivat ja öljytankkerit aiheuttavat valtavia rikkipäästöjä. Ongelma helpottuu tuntuvasti vuonna 2020, kun laivojen polttoaineiden rikkipitoisuudelle asetetaan raja.

Rikkipäästöt
Rahtilaiva satamassa.
Franck Robicho / EPA

Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on hyväksynyt päätöksen rahtilaivojen rikkipäästöjen rajoittamisesta. Vuodesta 2020 alkaen rahtilaivoissa saa käyttää polttoainetta, joka sisältää korkeintaan 0,5 prosenttia rikkiä.

Nykyään rahtialusten polttoaineissa sallitaan jopa 3,5-prosenttinen rikkipitoisuus. Rikkiä on siis voinut päästää ilmoille 3 500 kertaa niin paljon kuin EU on sallinut dieselautoille.

Laivoilla kulkee 90 prosenttia maailman rahdista ja laivaliikenne on energiateollisuuden jälkeen maailman toiseksi suurin rikkipäästöjen aiheuttaja.

– Yksi suuri rahtilaiva voi yhdessä päivässä tuottaa rikkipäästöjä yhtä paljon kuin koko maailman uudenaikaiset autot vuodessa, sanoo norjalaisen Yara International ympäristöratkaisuyksikön johtaja Thomas Koniordos uutistoimisto Reutersille.

Suuri öljytankkeri käyttää raskasta polttoöljyä noin sata tonnia päivässä.

Suuri merkitys ympäristölle ja terveydelle

Laivojen aiheuttaman rikkilaskeuman pieneneminen helpottaa luonnon tervehtymistä. Samalla sillä arvioidaan olevan suuri merkitys rannikon asukkaille.

Rikkisaaste aiheuttaa paljon keuhkosairauksia. Kun laivojen rikkisaaste vähenee 85 prosenttia, uskotaan päätöksen säästävän jopa miljoonia ihmishenkiä tulevina vuosikymmeninä.

Vaikeuksissa oleville laivayhtiöille päätös tuo merkittäviä lisäkuluja. Myös öljynjalostamot ovat kovan haasteen edessä.

Laivat ovat käyttäneet noin kolme miljoonaa barrelia runsasrikkistä öljyä päivässä. Jalostamojen on jatkossa kyettävä tuottamaan huonolaatuisen polttoaineen sijasta vähärikkistä polttoöljyä. Tämä edellyttää jalostamoilta investointeja.

Itämerellä jo voimassa

Itämeren alueella laivayhtiöt ottivat käyttöön vähärikkisen polttoaineen viime vuoden alussa. Rikkidirektiivi on vielä tiukempi kuin nyt IMO:n hyväksymä. Itämerellä sallitaan vain 0,1 prosenttia rikkiä sisältävä polttoöljy.

Teollisuus vastusti rajusti direktiiviä pelätessään sen lisäävän kustannuksia.

Uusimmat kokemukset rikkipäästöjen vähentämisestä ovat myönteiset. Rikkipäästöt ovat romahtaneet. Myöskään laivayhtiöiden kannattavuus ei ole romahtanut, missä apuna on ollut polttoaineiden maailmanlaajuinen hinnanlasku.

Lähteet: Reuters, The Guardian, Yle