Kaikki talviolympialaisista!

Hyvinvointivalmentaja: Sokeririippuvuus on yhtä hankalaa kuin alkoholismi

Liikuntatieteiden maisteri Sanna Spohr painottaa ryhmän tukea, kun haluaa päästä eroon sokerikoukusta.

Turku
Hyvinvointivalmentaja Sanna Spohr karkkihyllyn edessä.
Hyvinvointivalmentaja Sanna Spohr pystyy ohittamaan karkkihyllyn.Minna Rosvall / Yle

Liikuntatieteiden maisteri ja hyvinvointivalmentaja Sanna Spohr tarkastelee kaupan pullahyllyä rauhallisesti. Tosin Spohr myöntää, että hän on itsekin kärsinyt aiemmin sokerikoukusta. Hän on kuitenkin päässyt siitä irti.

Spohrin mielestä sokeririippuvuutta ei pidetä yhtä hankalana kuin alkoholiriippuvuutta, vaikka tutkimusten mukaan sokeri voi olla jopa hankalampi riippuvuuden aiheuttaja kuin alkoholi.

– Nykyään sokeria tungetaan ihan joka paikkaan. Esimerkiksi tavallisiin elintarvikkeisiin, kuten ketsuppiin ja jogurtteihin, muistuttaa Spohr.

Mitä enemmän saa, sitä enemmän tekee mieli

Piilosokeri aktivoi tiettyjä aivojen mielihyväalueita hetkellisesti. Sen jälkeen tulee romahdus.

– Mitä enemmän syö, sitä enemmän tekee mieli. Verensokeri nousee hetkeksi tosi korkealle. Silloin tulee hetkellinen high-tila eli silloin kaikki on mahdollista, kertoo Sanna Spohr.

Sokerihumala on kuin olisi vuoristoradassa.

– Yleensä keho kaipaa lisää sokeria, kun se haluaa takaisin high-tilaan.

Totaalikieltäytyminen vai pehmeä lasku?

Sokerikoukusta vapautuminen vaatii yleensä ponnistelua. Sanna Spohr ei ole totaalikieltäytymisen kannalla. Se voi jopa pahentaa tilannetta.

– Jos karkki- tai herkkuhyllyjen edessä hokee itselleen, ettei saa syödä herkkuja, aivoissa alkavat pyöriä nimenomaan ne herkut ja karkit. Alitajunta viestittää sitä entistä vahvemmin, jos haluamme kieltäytyä. Tiukan kuurin aloittaminen voi viedä takaisin lähtöpisteeseen tai jopa aiheuttaa takapakkia, kertoo Spohr.

Herkkupäiväkirja, herkkupäivä vai ryhmän tuki

Sanna Spohr on tehnyt pro gradu -työnsä painonhallintaryhmistä. Hän painottaa ryhmän merkitystä. Ryhmä voi olla myös ystäväporukka.

– Helpottaa, jos henkilöllä on valmentaja, sparraaja ja vielä ryhmän vertaistuki. Yksin sokerista irtipääseminen voi olla aika haastavaa.

Kaupan pullahylly
Herkuista eroon pyrkivälle pullahylly sisältää kiusauksia.Minna Rosvall / Yle

– Hyvä ystävä voi olla hyvä vertaistuki tai se, että saa läheiset mukaan projektiin, neuvoo Spohr.

Sokerihimo on yksilöllistä. Ei ole olemassa yhtä ainoaa vinkkiä, jonka avulla riippuvuuden voisi selättää. Elämänarvojen tarkastelusta on monesti apua.

Yleensä keho kaipaa lisää sokeria, kun se haluaa takaisin high-tilaan.

Sanna Spohr

– Pohdinta voi lähteä siitä, miten väsynyt on nykytilanteeseen. Voi tulla monenlaisia oireita. Henkilö ei vain enää jaksa väsymystä ja nuutunutta oloa, kertoo Spohr.

Myös hoikka ihminen voi olla sokerikoukussa.

– Osa ajattelee, että vain kulutan sen sokerin pois, mutta ei se mene niin. Tiedetään, että sokerilla on haittoja, vaikka ihminen olisikin hoikka, kertoo Spohr.

Herkkupäivä voi olla jollekin henkinen helpotus. Herkkujen tai ravinnon kirjaaminen on Spohrin mukaan ulkoista motivaatiota.

– Se voi vähitellen muuttua sisäisemmäksi. Voi miettiä myös, miten ruokavaliota voi rytmittää, jotta saa tarpeeksi proteiineja ja rasvoja. Mutta jos ei missään vaiheessa mietitä sitä isompaa kokonaisuutta, mitä elämässä on muuten meneillään, ravinnon tarkastelu ei yksin riitä, kertoo Spohr.