1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Rosvopaisti

Moottoripyörällä rennosti pusikkoon – Pinnankiristäjien ajokausi päättyi Pystymehtä-ralliin

Veteraanimoottoripyörien harrastajilla pinnat ovat kireällä, tai sitten eivät ole. Rosvopaisti kuitenkin maistui ajokauden lopuksi.

Arto Koponen ja Heikki Kokki sekä vuoden 1973 Condor. Taustalla myös Husqvarnan mopo ja motocross-pyörä sekä sivuvaunu MZ. Kuva: Paavo Koponen, Yle

Pinnakiristäjät on itäsuomalaisten veteraanimoottoripyöräkerho. Jäseniä on 240, joista noin kolmannes Mikkelistä ja loput Savonlinnan ympäristöstä. Syksyinen Pystymehtä-ralli vietetiin syrjäisessä Puruveden niemessä viikonloppuna. Se on jo perinne.

 – Näihin kekkereihin tulee yleensä kymmenen prosenttia porukasta. Nyt ennakkoon ilmoittautui kaksikymmentäviisi. Mukavaa jos tulee enemmän ja siihen on varauduttukin, kertoo aluekerhosihteeri Arto Koponen.

Varautuminen viittaa muun muassa siihen, että rosvopaistiin on hankittu riittävästi lihaa. Majoitustilaakin on jos ei muuten niin teltassa.

– Viisi tuntia lämmitetään tuota rosvopaistikuoppaa ja sitten laitetaan lihat sinne kuudeksi tunniksi. Jonkinlaista nyhtöpossua sieltä sitten saadaan, Arto Koponen lupaa.

Perinteet ja museoesineet kunniassa

Pinnankiristäjien piirissä vanhimmat moottoripyörät ovat yli satavuotiaita. Sateiseen metsään niitä ei kuitenkaan tuoda. Jarmo Saarela kuitenkin ajoi läheiseltä kesämökiltään paikalle vuoden 1958 Husqvarna-mopolla. Ulkonäkö vastaa uutta. Se käynnistyykin herkästi, kunhan ensi muistetaan avata bensahana.

– No, nyt käy! Aika vähän tulee ajelluksi. Lomalaiset tällä enimmäkseen ajelevat, Jarmo Saarela naureskelee.

Vieressä hörähtää käyntiin metsänvihreä vuoden 1973 sveitsiläinen Condor. 350-kuutiosenttinen nelitahtikone käy leppoisasti.

– Näitä oli Sveitsin armeijan käytössä vuodesta 1973 alkaen. Tämä on tarkoitettu pikkuteille ja poluille. Oikein käyttökelpoinen meidän sorateillä, ei mikään raketti mutta oikein miellyttävä ajella, kiittelee pyöräänsä Heikki Kokki.

Pinnan kiristäminen on seurassa kuitenkin suhteellinen asia.

– Kyllähän joku savolainen vääräleuka sanoi, että pinna kiristyy autoilijoilla, kun me ajamme kaksitahtipyörillä satasen alueella kuutta kymppiä ja savutamme niin, ettei tien reunoja näy. Mutta oikeasti tässä pidetään vanhoista pyöristä huolta, kerätään historiaa ja koetetaan viedä asiaa tuleville sukupolville. Pyöriä on ajokunnossa ja pitäähän niitä projektejakin olla. Tämä on mukava harrastus. Jos päässä on pinna kireällä, niin tässä kyllä rentoutuu, Arto Koponen vakuuttaa.

Eikä kukaan porukasta väitä vastaan.