Huippumoderni jäänmurtaja Polaris pääsee pian tositoimiin - video

Suomen uusin jäänmurtaja Polaris on maailman ensimmäinen murtaja, joka voi käyttää polttoaineenaan sekä nesteytettyä maakaasua, LNG:tä että dieseliä.

talous
Uutisvideot: Jäänmurtaja Polaris
Uutisvideot: Jäänmurtaja Polaris

Suomi teki sen taas! Uuden jäänmurtajan. Edellisen valmistumisesta suomalaiskäyttöön Itämerellä ehti kulua lähes kaksi vuosikymmentä: murtaja Botnica valmistui 1998.

Uusia jäänmurtajia on valmistunut Suomessa melkein vuosittain, mutta ei omien satamien avustustarpeeseen.

Polaris on kaikkien aikojen tehokkain murtaja, mitä koskaan on Suomessa rakennettu suomalaiskäyttöön Itämeren jäänmurrossa. Valmistaja on venäläisomisteinen Arctechin Helsingin telakka. Polaris maksoi noin 130 miljoonaa euroa.

Aluksen neljä pääkonetta ja yksi apukone kehittävät tehoa peräti 22,3 megawattia, mikä vastaa noin 30 000 hevosvoimaa.

Suomessa on rakennettu voimakkaampiakin murtajia, muun muassa Vaygah ja Taymyr.

Polaris voi käyttää polttoaineenaan sekä nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä että eli matalarikkistä dieseliä.

Kameroita ohjaillaan joystickilla

Polaris murtaa 1,2 metrin jäätä 6 solmulla ja 1,8 metrin jää murtuisi 3,5 solmun nopeudella. Huippunopeus on 18 solmua eli 33,3 kilometriä tunnissa.

Polariksen salainen ase on kolme Azipod-potkuria, jotka pyörivät 360 astetta. Komentosillalla on omat kahvansa kaikille potkurille.

Vaikka laiva on iso, sen komentosillalla ei ole lainkaan ruoria. Ohjailu hoituu tietokoneilla; toki sitä voi ihan käsin ohjata.

Polariksessa on runsaasti huipputeknologiaa. Aluksessa on muun muassa 29 teräväpiirtokameraa, joita ohjataan ja zoomaillaan joystickilla.

Ulkokameroissa on pyyhkijät ja vesihuuhtelumahdollisuus.

Aluksen valonheittimiä voidaan säädellä tutkan avulla näytölle niin, että valot kääntyvät automaattisesti haluttuun paikkaan. Jäänmurto- ja avomerihinauksessa tarvittavia vinssejä ohjaillaan kummaltakin siiveltä.

20 päivää töitä, 10 vapaata

Jäänmurtaja Polaris kuvattuna Artechin telakalla Helsingissä.
Jäänmurtaja Polaris kuvattuna Artechin telakalla Helsingissä.Tiina Jutila / Yle

Polaris on Suomen kahdeksas suuren luokan murtaja. Polariksen edeltäjiä ovat legendaariset Voima, Urho, Sisu, Otso, Kontio, Nordica ja Fennica.

Sen miehistöön kuuluu pääsääntöisesti 16 ihmistä, joista kukin tekee töitä 20 vuorokautta. Rupeaman jälkeen pääsee 10 vuorokautta kestäville vapaille. Satamakäynnin Polaris tekee 10 vuorokauden välein.

Polaris siirtyy jäänmurtovalmiuteen huomenna tiistaina. Sen omistaa ja sen toimintaa pyörittää valtion jäänmurtoyhtiö Arctia Icebreaking Oy. Valtio omistaa täysin sen emoyhtiön Arctian.

Kalusto uusiksi ehkä miljardilla eurolla

Arctian toimitusjohtaja Tero Vauraste kertoo, että valtio on velvoittanut yhtiötä uusimaan koko kalustonsa lähivuosina.

– Laivamme ovat hyvässä kunnossa, mutta ovat jo kovin ikääntyneitä. Kalustomme keski-ikä on noin 25 vuoden tasolla, ja meillä onkin velvoite omistajalta uusia laivasto vuoteen 2030 mennessä.

Vauraste arvioi, että koko laivaston uusimisen investointiarvo on noin miljardi euroa.