Vain mäyrille ja muurahaisille – nykytaiteen huippuryhmä sulkee autiotalon ihmisiltä tuhansiksi vuosiksi

Taiteilijaksikko IC-98 osti Pöytyältä tilan. Sen ympärille nousee teräsverkkoaita, joka pitää ihmiset loitolla. IC-98:n seuraavaa taideteosta ei pääse katsomaan.

kulttuuri
Taiteilijakaksikko IC-98: Patrik Söderlund (vas.) ja Visa Suonpää.
Taiteilijaryhmä IC-98 eli Patrik Söderlund (vas.) ja Visa Suonpää tekevät seuraavan taideprojektinsa Pöytyälle, Varsinais-Suomeen.Hertta Kiiski

Muurahaisten polku keskellä pirtin lattiaa saattaa karkottaa keskiverto-ostajat, mutta juuri se sai Visa Suonpään ja Patrik Söderlundin sinetöimään talokaupat. Kaksikon muodostama, Suomen nykytaiteen kärkinimiin kuuluva IC-98 oli etsinyt sopivaa rakennusta seuraavalle taideprojektilleen. Tarkoitus oli löytää talo, johon ajan jumala Khronos voisi asettua, talo, jonka voisi suojata ihmisiltä ja antaa rauhassa rappeutua.

Sopiva löytyi Pöytyän Ortenojalta. Kaksikko oli kiertänyt pari-kolmekymmentä ehdokasta eri puolilla maata, kun se tuli Varsinais-Suomeen, punaisen, lähes autioituneen tilan pihapiiriin.

– Siitä tuli heti hyvä tunne. Luonto oli jo ottanut sen osittain omakseen, Visa Suonpää kuvailee.

Silti ihmisen läsnäolo ja kosketus olivat vahvasti läsnä. Maatalous näkyi pihassa seisovassa navetassa. Varastosta löytyi vanha Datsun. Kaupungistumisen saattoi aistia siitä, että talo oli viime aikoina toimittanut kesämökin virkaa.

Ja sitten oli se kekomuurahaisten polku, joka halkaisi talon kahtia. Myös mäyrät, metsän arat eläimet, olivat käyskennelleet tilalla. Prosessi oli hyvässä vauhdissa.

Khronoksen talo, 2016
Khronoksen talo, 2016IC-98

Ihmisiltä pääsy kielletty

Talo suljetaan nyt kokonaan ihmisiltä määräämättömäksi ajaksi. Ympärille nousee jo hyvää vauhtia teräsverkkoaitaa, johon ei laiteta porttia. Vanha tila saa hajota ja luonto voi hiljalleen vallata sen itselleen.

Jotta talo saisi olla rauhassa, IC-98 ei paljasta sen tarkkaa osoitetta. Ei ainakaan ennen kuin aita on tukevasti paikoillaan.

– Mikään aita ei tietysti pidä koskaan. Jos sinne halutaan mennä, sinne mennään. Me kuitenkin kerromme, että tämä on Khronoksen talo, ajan jumalan sija, eikä ihmisellä ei ole lupa mennä kaikkialle. Tähän tilaan ei ole jokamiehen oikeutta, Suonpää sanoo.

Khronoksen talon idea on haastaa meidän ihmiskeskeistä luontosuhdettamme, horjuttaa ihmisen ensisijaista asemaa.

– Me olemme yksi eläin muiden joukossa. Meille on vain syntynyt mahdollisuus hallita luontoa ja me teemme sen niin tehokkaasti, että olemme tuhoamassa maailman, Suonpää sanoo ja jatkaa:

– Mitä jos luonto ei lainkaan tarvitse ihmistä? Mitä jos voisimme antaa asioiden olla?

Ihmisen jälkeinen aika on ollut IC-98:n teema jo pitkään.

Khronoksen talo, 2016
Khronoksen talo, 2016IC-98

Tulossa virtuaaliversio

Taloon ei asennetta edes kameroita, joiden kautta taideprojektia voisi seurata.

– Se perustuisi ihmisen intressiin, ihmisen haluun tietää ja toisi taloon sisälle ihmisen katseen, Suonpää sanoo.

Kamerat toisin sanoen palauttaisivat talon ihmiskeskeiseen maailmaan, josta IC-98 haluaa päästä eroon.

Tila on kuitenkin dokumentoitu tarkkaan. Asialla ovat olleet maantieteilijä, luontokartoittajaopiskelija Jyrki Lehtinen ja geologi Jussi Kinnunen. IC-98:n tavoitteena on muuntaa kerätty aineisto virtuaalitodellisuudeksi, joka mallintaa talon pihapiiriä.

Siitä syntyy eräänlainen peli tai kävelysimulaattori, jonka kolmiulotteisessa maisemassa voi liikkua pöytäkoneella tai mobiilisti älypuhelimella. “Peli” syntyy yhteistyössä Turku Game Labin kanssa seuraavan parin vuoden aikana.

Kokemuksellisella “pelillä” on pedagoginen luonne. Se horjuttaa ihmiskeskeistä perspektiiviä: siinä on mahdollista vaihtaa näkökulmaa ihmisestä vaikkapa hiireksi tai kärpäseksi.

Khronoksen talo, 2016
Khronoksen talo, 2016IC-98

Mikä on taideteos?

Khronoksen talo voi olla monelle vaikea asia sisäistää. Miten talo, joka ei ole museossa, ja jota ei edes pääse katsomaan, voi olla taideteos? IC-98 ei olisi IC-98 ellei se pyrkisi haastamaan juuri sellaisia asioita kuin teos tai tekijyys.

Nytkään taiteilijat eivät suostu esiintymään samoissa kuvissa talon kanssa. Luonto on etualalla, se on tärkeä.

– Tässä ei ole kyse mistään “taiteilijat teoksensa edessä” -asiasta, Suonpää sanoo.

Miehet puhuvat Khronoksen talon kohdalla mieluummin eleestä tai teosta kuin teoksesta.

Oleellista ovat käsitteet ja erilaiset ajatusrakennelmat, joita IC-98 purkaa.

– Tämä ei kuitenkaan ole vain käsitteellinen projekti, koska tämä on myös politiikkaa, Suonpää sanoo.

Politiikka tulee mukaan kuvioihin, kun ihmiset puhuvat talosta, miettivät asioita ja synnyttävät kenties aivan uudenlaisia ajatuksia suhteestaan luontoon.

Khronoksen talo, 2016
Khronoksen talo, 2016IC-98

Ajan jumalan talokaan ei ole turvassa

Rahat projektiin, 100 000, euroa IC-98 sai raumalaiselta Lönnströmin taidemuseolta. Talon IC-98 lahjoitti Pöytyän kunnalle. Lahjakirjaan kaksikko halusi maininnan, että tila luovutetaan tietyin ehdoin: paikalle on haettava kattavaa suojelua.

Khronoksen talon on tarkoitus jäädä silleen määräämättömäksi ajaksi, tuhansiksi vuosiksi.

– Sen jälkeen, kun minua ja Patrikia ei ole enää olemassa, seuraavat sukupolvet joutuvat ottamaan kantaa, voivatko he hyväksyä tämänkaltaisen autonomisen, ei kenenkään maan olemassaolon, jossa ihmisellä ei ole sijaa.

Se on hyvä kysymys. Hurjimmissa skenaarioissa maasta on tulevaisuudessa pulaa ja viimeisetkin tilkut otetaan ihmisen käyttöön.

Koska maailma väistämättä muuttuu, Khronoksen talokaan ei ole turvassa.

– Siksi neuvonpitoa täytyy käydä jatkuvasti uudelleen. Tämä on sitä politiikkaa. Me olemme ottaneet kunnan ja sitä kautta koko yhteisön mukaan keskusteluun.

IC-98 on vuonna 1998 perustettu turkulainen taiteilijaryhmä, joka on ollut Ars Fennica -ehdokkaana 2013 ja saanut Kuvataiteen valtionpalkinnon 2009. Kaksikko edusti Suomea Ventsian kovatasoisessa taidebiennaalissa vuonna 2015.