Kuntoilutauon vaikutuksia vastaan voi taistella – urheilijat käyttävät jopa ajatusten voimaa

Negatiivinen ajattelu lisää stressihormoneja. Niiden voimalla kroppaa on vaikea saada kuntoon. Positiiviset ajatukset voivat puolestaan siivittää uskomattomiin lopputuloksiin.

urheilu
Näkymä kuntosalilta.
Kuntoilun ei aina tarvitse olla fyysistä. Myös positiivisilla ajatuksilla ja mielikuvaharjoituksilla on merkitystä.Yle

Kuntoilemaan tottunut kroppa kokee kovia lyhyenkin tauon aikana. Vaikutukset voivat näkyä jo alle viikossa.

– Jos lihaksia ei harjoiteta muutamaan päivään, alkavat ne purkaa toimintojaan. Ne ajattelevat ettei niitä tarvita ja heikkenevät, kertoo porilainen personal trainer Ilkka Santahuhta.

Jos taukoa on pakko pitää esimerkiksi loukkaantumisen takia, ei kuntoilijan kannata silti heittäytyä toimettomaksi.

– Kun urheilija ei pysty kuntoilemaan, on tärkeää keskittyä siihen mitä syö ja juo. Sen lisäksi ajatukset ovat tärkeitä. Niillä pystyy muokkaamaan esimerkiksi hormoni- ja solutoimintaa, Santahuhta toteaa.

Ajatukset pois oravanpyörästä

Ilkka Santahuhdalla on kokemusta loukkaantumisista myös omalta urheilu-uraltaan jalkapalloilijana. Hän myöntää, että harmituksen keskellä oikeanlainen ajattelu vaatii keskittymistä.

– Helposti ensimmäiset päivät kuluvat negatiivisten ajatusten parissa. Jos ajatuksiin ei keskity, voivat ne helposti jäädä negatiivisiksi. Aina kannattaa yrittää etsiä jotain positiivista. Jos on esimerkiksi alaraajavamma voi ajatella, että nyt on aikaa keskittyä keskivartalon tai ylävartalon vahvistamiseen.

Negatiivinen ajattelu nostaa Santahuhdan mukaan stressihormonit pintaan. Tästä seuraa helposti oravanpyörä, joka pitkittää kuntoutumista. Tämä samainen oravanpyörä lykkää myös monen peruskuntoilijan paluuta kuntoilun pariin.

– Ensimmäinen kerta tauon jälkeen voikin olla todella haastava.

Mielikuvaharjoituksilla hyviä tuloksia

Porilainen jääkiekkoerotuomari Jari Levonen on pitänyt ajatukset kasassa pahan loukkaantumisensa jälkeen. Hänen oikean jalkansa akillesjänne katkesi sulkapallopelissä kesällä. Kuntoutuminen on sujunut odotettua nopeammin ja Levonen pisti luistimet jalkaansa jo viikonloppuna harrastesarjan pelissä. Jos lääkäri antaa luvan, aikoo tuomari palata liigajäille kuukauden kuluttua.

Levonen kuntoutti kipeää jalkaansa jo silloin, kun sitä ei voinut vielä liikuttaa. Hän teki sillä mielikuvaharjoituksia samalla, kun terve jalka teki töitä.

– Lihas kuitenkin muistaa. Esimerkiksi reisipenkkiojennuksissa mietin, miten oikea siinä kulkisi mukana. Siinä pystyi sentään jännittämään reittä. On tärkeää, että jalka ei mene ihan veteläksi, vaikka sillä ei saakaan kävellä. Kaikki on mahdollista, kunhan käyttää mielikuvitusta.