Liikkuminen kannattaa aina – vaikka aloittaisi vasta vanhana

Liikunta on lääkettä! on Turun tämän vuotisten Lääketiedepäivien pääteema.

terveys
Lapset kiipeilevät välitunnilla.
Kaiikenlainen liikunta on hyväksi ja se kannattaa aloittaa jo nuorena.Toni Pitkänen / Yle

Liikuntatutkija ja Turun yliopiston dosentti Kari Kalliokoski on yksi Turun Lääketiedepäivien puhujista. Hän sanoo, että liikunnan terveysvaikutukset ovat kiistattomat.

– Tärkeimpiä tekijöitä varmasti on, että kunto paranee. Hyvän kunnon on osoitettu olevan yhteydessä moneen terveystekijään.

Ei mitään tekosyitä

Kari Kalliokosken mukaan osa ihmisistä keksii erilaisia tekosyitä olla liikkumatta. Tähän on yksinkertainen selitys.

– Liikunnan ongelma on se, että terveysvaikutukset eivät yleensä näy heti, vaan vasta ajan kanssa, dosentti Kari Kalliokoski sanoo.

Liikunta kuitenkin kannattaa aloittaa vaikka vanhempanakin. Kalliokoski luettelee, mitä liikkuminen saa ihmisessä aikaan.

Kovin hyvin ei tunneta, mitä aivoissa tapahtuu, kun liikutaan.

Kari Kalliokoski

– Kolesteroli- ja verenpainearvot paranevat ja aineenvaihdunta kiihtyy. Liikunnan ansiosta kudokset alkavat käyttää paremmin sokereita, jolloin verensokerit rupeavat pysymään hyvällä tasolla.

Mielikin kirkastuu

Kalliokoski sanoo, että liikunta auttaa myös painonhallinnassa ja vaikuttaa positiivisesti mielenterveyteen.

– Kovin hyvin ei tunneta, mitä aivoissa tapahtuu, kun liikutaan. Meillä on työn alla yksi tutkimus, jossa selvitetään aivojen opiodijärjestelmän muutoksia liikunnan vaikutuksesta. Sielllä näyttäisi tapahtuvan jotakin.

Liikunnan ansiosta kudokset alkavat käyttää paremmin sokereita.

Kari Kalliokoski

Kalliokosken mukaan tärkeintä on, että ihminen liikkuu jollain tavoin. Liikuntamuodolla ei niin ole väliä.

– Toisille sopii nopeampi liikkuminen, toisille hitaampi tempo tai vaikka kuntosali. Tärkeintä on, että tekemisestä nauttii.