Suomen kovatuloisimpiin kuuluva toimitusjohtaja: Jokaisen työssäkäyvän pitäisi miettiä omaa markkina-arvoaan

Accountorin toimitusjohtajan Asko Schreyn mukaan Suomessa yrityksillä on mahdollisuudet kasvaa ja työllistää, mutta suurin este näyttää olevan yritysten haluttomuus kasvaa.

A-studio
Taloushallintoyhtiö Accountorin perustaja ja toimitusjohtaja Asko Schrey.
Taloushallintoyhtiö Accountorin perustaja ja toimitusjohtaja Asko Schrey.Yle

Yksi viime vuonna parhaiten tienanneista yrittäjistä, Accountorin toimitusjohtaja Asko Schrey vieraili A-studiossa tiistaina. Schreyn luotsaaman Accountorin arvoksi on laskettu 300 miljoonaa, mutta yrityksen tavoitteena on kasvattaa arvoa jopa miljardiin. Schreyn mukaan Suomessa on hyvät edellytykset kasvulle.

– Varmasti. Me olemme mukana kasvuyritysten ryhmässä, jossa on mukana pari sataa keskisuurta kasvuhakuista yritystä. Siellä olemme puhuneet paljon siitä mitkä ovat kasvamisen edellytykset, Schrey sanoi.

– Todellisuudessa suurin kasvamisen este näyttää olevan se, ettei ole halua kasvaa. Jos halu löytyy, sitten vasta löytyy keinot, kyky ottaa riskejä ja rakentaa se kasvu. Mutta tämä halun puute on ehkä kuitenkin vielä liian yleistä, Schrey arvioi.

Tekeekö raha onnelliseksi?

Verotietojen mukaan Schrey oli viime vuonna Suomen 13. kovatuloisin noin 2,3 miljoonan euron ansiotuloilla ja 12 miljoonan euron pääomatuloilla. Veroja Schrey maksoi n. 5,2 miljoonaa euroa.

Raha ei itsessään ole onnellisuutta tuottava patenttiratkaisu, katsoo Schrey.

– Ei se ole minkäänlainen onnellistuttamiskomponentti. Kyllä se muu aikaansaaminen ja tuloksista innostuminen ovat olennaisempia.

– Raha on yritysmaailmassa jonkinlainen mittari onnistumiselle. Vähän niin kuin maratonilla, että meneekö siihen kaksi tuntia ja vartti vai neljä tuntia, niin se aika mittaa sitä onnistumista, Schrey sanoi.

Tällä hetkellä moni suomalainen pelkää oman työpaikkansa menettämisen puolesta. Schreyn mukaan nyt kaikkien - niin yrittäjien kuin työsuhteessa olevienkin - tulisi ajatella oman työnsä markkina-arvoa.

– Ainoa vihjeeni on, että aina pitäisi ajatella omaa markkina-arvoa pitkin työuraa. Miten oppia jotain sellaista mitä voi myydä jollekin toiselle. Samalla tavalla kun yrittäjä joutuu miettimään, että miten myydä palveluita. Tänä päivänä se on realismia, että meistä jokaisen työssäkäyvän pitäisi miettiä omaa markkina-arvoaan, Schrey sanoi.