Lapsia ei aina huolita ravintolaan: "Toiset syövät hienosti, ja viereisessä pöydässä vaihdetaan vaippaa"

Kun lapsiperhe käännytetään ravintolan ovelta, se voi tietää ravintolalle pyyhkeitä. Kokeneen ravintoloitsijan mukaan moni isä ja äiti on kiellosta iloinen.

ravintolat
Vaunut kieltävä kyltti ravintolan ovessa
Ahtaaseen ravintolaan ei vaunuilla ole asiaa.Antti Eintola / Yle

Perheen isä pyrki tamperelaiseen ravintolaan 1,5-vuotiaan lapsensa kanssa alkuillasta. Aikomukseksi jäi, koska lapsi ei ollut tervetullut. Sama toistui lounasaikaan toisessa ravintolassa.

– Tampereella on kymmeniä, ellei satoja, ravintoloita. Ainoa keino pitää ne erilaisina on, että niillä on erilaisia tapoja ja sääntöjä. Meillä toisiin ravintoloihin lapset ovat tervetulleita tiettyinä kellonaikoina ja toisina taas ei. Toisiin ravintoloihin taas lapset saavat tulla, mutta rattaat pitää jättää ulkopuolelle, sanoo ravintolayrittäjä Sami Lappalainen.

Hän pyörittää yhtätoista ravintolaa – muun muassa kumpaakin niistä, joihin isä lapsineen pyrki.

– Ihmiset ajattelevat, että kun minä menen ravintolaan, ravintolan pitää muuttua sellaiseksi kuin minä haluan. Ja sehän on ihan väärä lähtökohta. Jos kaikkien toiveita noudatetaan, ravintoloista tulee samanlaisia, eikä kukaan ole lopulta tyytyväinen. Valistunut, hyväkäytöksinen asiakas voi valita ravintolan sen hetkisen tunnelmansa mukaan.

Lapsikiellosta sataa kiitoksia

Kun ravintola kieltää lasten sisäänpääsyn, asiasta nousee herkästi haloo. Lapsen kanssa ovelta käännytetty isä jättää ehkä yrittäjän ravintolat väliin aikuisseurassakin. Ja pahimmassa tapauksessa avautuu asiasta myös Facebookissa ja Twitterissä. Lappalaista se ei haittaa.

– Saamme ihan älyttömästi hyvää palautetta siitä, että emme ota viikonloppuiltaisin lapsia vastaan. Mutta eivät ihmiset siitä nettiin kirjoittele, he tulevat sanomaan suoraan, että mahtava juttu, hän sanoo.

Haluamme turvata, ettei ravintolassa muidenkaan muksut juokse jaloissa, töhri pöytiä tai kaada laseja.

Sami Lappalainen

– Meidän asiakkaista todella iso osa on nuoria aikuisia. Kun he kerran kuukaudessa saavat anopin lapsenvahdiksi tai palkkaavat sellaisen, me haluamme turvata, ettei ravintolassa muidenkaan muksut juokse jaloissa, töhri pöytiä tai kaada laseja.

Sami Lappalainen kannustaa perheitä aloittamaan ravintolakokeilut lapsille ja perheille suunnatuista paikoista. Sen jälkeen voi pikkuhiljaa siirtyä muihinkin. Käyttäytymistä kannattaa kuitenkin harjoitella jo kotona. Ja aikuiset voivat miettiä muiden asiakkaiden huomioon ottamista.

– Jos aikuinen mies on ravintolassa paskat housussa, laulaa loilottaa ja tönii tarjoilijaa, hänet poistetaan. Lapset eivät tee näin pahuuttaan tai tyhmyyttään, mutta ei sitäkään sallita, Lappalainen sanoo.

– Meidän ravintoloissa käy paljon lapsiasiakkaita, jotka käyttäytyvät paremmin kuin monet aikuiset. Ikävimpiä tapauksia, joita olen nähnyt, on kun toiset syövät hienosti, ja viereisessä pöydässä vaihdetaan paskavaippaa.

Sami Lappalainen ravintolan ovella
Sami Lappalainen sanoo, että ravintolat valitsevat asiakkaansa tilanteen mukaan.Petra Ketonen / Yle

Ravintola on Lappalaisen mielestä vastuussa ennen muuta kanta-asiakkailleen.

– Ajatellaanpa, että meillä on 50-paikkainen ravintola ja 49 ihmistä siellä tykkää siitä meiningistä. Sitten tulee yksi ihminen, joka haluaa muuttaa musiikin, meiningin tai fiiliksen, hän maalailee.

– Valitettavasti se on kyllä tämä yksinäinen, joka poistuu kuviosta, että enemmistö saa sitä, mitä on tilannut. Ja sen takia he tulevat meille uudestaan ja meillä on baareissa porukkaa ja hyvä fiilis.