Kemijärvi sai brändin ja ensimmäiset Onnen lähettiläät

Kemijärvellä on kaupungin vetovoimatekijät listattu kansien väliin. Brändikirjassa Kemijärvi haluaa avautua mahdollisimman houkuttelevana uusille yrityksille ja asukkaille. Samalla kaupunki sai ensimmäiset Onnen lähettiläät.

Kemijärvi
Kemijärven brändikirja
Kemijärven brändikirjaan on listattu kaupungin vetovoimatekijät.Esko Puikko / Yle

Timo Tuominen on on toinen noista Kemijärven Onnen lähettiläistä. Helsinkiläinen autourheilija teki ensimmäisen lähestymisensä Kemijärvelle jo 1970-luvun lopulla, kun hänen kisataipaleensa Tunturirallissa keskeytyi kymmenen kilometrin päähän Hanhikoskelle. Sittemmin kaupunki avautui hänelle lähemmin ja toisella tavalla; Tuomisesta tuli osa-aikainen kemijärveläinen.

Timo sanoo olevansa ylpeä tehtävästään.

– Kemijärvestä on helppo puhua. Kaupungissa on paljon kaikenlaista hyvää ja tarjottavaa tämän päivän ihmiselle. Ydinsanoma kiteytyy onnellisuuteen, hän sanoo.

– Se on yhtä kuin ympäristö, ihmiset, tapa toimia ja tapa elää.

Timo Tuominen
Timo Tuominen on Kemijärven Onnen lähettiläs. Sinne missä hän liikkuukin, niin hänen mukanaan kulkee positiivinen ja hyvä viesti Itä-Lapin kaupungista.Esko Puikko / Yle

Timo Tuomisen mukana sanoma kulkee. Hän on yhä innokas moottoriurheilumies ja kilpailee rallin historiikkisarjassa eri puolilla maailmaa.

Brändi auttaa menestymään

Suomessa – ja tietysti myös Lapissa – kunnat ja kaupungit kilpailevat vetovoimallaan. Yhä useammat seutu- ja paikkakunnat listaavat vahvuuksiaan, jotta olisivat mahdollisimman houkuttelevia uusille yrityksille ja asukkaille. Kemijärven brändikirjasta pitäisi avautua kaikki se, mitä hyvää Kemijärvellä on asukkaalle ja sinne muutajalle tarjolla.

Tuula Häyrynen pitää brändäämistä hyvänä asiana. Kirja tukee hänenkin näkemystään siinä, että Kemijärvi on rauhallinen, monipuolinen ja tällä hetkellä yhteistyötä tekevä, yhteen hiileen puhaltava.

– Toivottavasti tuota yksituumaisuutta arvostetaan tulevaisuudessa yhä enemmän, hän sanoo.

Rintaa pitääkin röyhistellä

Kari Ruokosen mielestä rintaa pitääkin röyhistellä ja saada jonkulaiden mandra siitä, että Kemijärvi on hyvä paikka.

– Tuollaista asennemuutosta tarvitaan. Siitä pitää lähteä liikkeelle.

Eija Koponen allekirjoittaa edelliset. Luonnonvaratuottajana hänen Kemijärvensä avautuu luonnon kautta

– Mikä siinä mielessä olisikaan parempi paikka. Täällä pääsee helposti luonnon keskelle, veden äärelle nauttimaan hiljaisuudesta rauhasta ja puhtaasta luonnosta.

Hyvä paikka ihmiselle

Brändikirjan mukaan Kemijärvi on paljon muutakin. Se on hyvä paikka ihmiselle – elää, asua ja liikkua – yrittääkin. Kemijärvi on viime vuosina kasvanut takaisin niihin mittoihin teollisuuskaupunkina, mitä se on joskus ollut. On ehkäpä mennyt jo siitä eteenkin. Paljon hyvää ja uutta on vielä lupeissa.

Muurmanskilaiselle Alla Ageevalle Kemijärvi on koulukaupunki. Hän opiskelee liiketaloutta ammattiopistossa. Alla on viihtynyt Kemijärvellä.

– Mukava kaupunki. Tässä on vähän ihmisiä, mutta tässä on semmoinen lämmin tunnelma, hän kuvailee.

Kemijärvestä on helppo puhua

Onnen lähettiläs Timo Tuominen uskoo, että kaupungille määritelty brändi auttaa ihmisiä ja yrityksiä kiinnostumaan Kemijärvestä entistä enemmän.

– Kyllä varmasti. Kaikki muutos vie aikansa. Se ei käy vuodessa eikä kahdessa. Se on pitkä tie. Veikkaan, että lopputulos on hyvä.

Tuomisen mielestä Kemijärvestä on helppo puhua ja helppo sitä on myös markkinoida.

– Ei ole vaikeaa. Täällä on vahvaa yrittäjyyttä. Täällä ei anneta periksi. Vanha brändi on, että ei anneta periksi, vaikka Stora Enso kaatui.