Espoo ottaa ensi vuonna lisää lainaa, rakentaa ja korjaa kouluja – veroprosentti ei nouse

Espoo julkaisi vuoden 2017 budjetin. Väki lisääntyy ja kaupunkilaiset tarvitsevat palveluja.

talous
Tapiolan rakentaminen aloitettiin 1950-luvulla ja rakennustöitä on yhä käynnissä.
Tapiolan rakentaminen aloitettiin 1950-luvulla ja rakennustöitä on yhä käynnissä.Antti Kolppo / Yle

Espoon väkiluku on kymmenkertaistunut 60 vuodessa, eikä loppua kasvulle ole näköpiirissä. Vuoden 2017 budjetin lähtökohta on, että kaupunki kasvaa ensi vuonna 4 000 hengellä.

Lisää velkaa, mutta kohtuudella

Espoon kunnallisvero pysyy 18 prosentissa. Espoo ottaa vuonna 2017 uutta lainaa sata miljoonaa euroa. Jokaisen espoolaisen kontolle kertyy 3 184 euroa velkaa.

Espoon budjetti 2017 -grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Kasvusta huolimatta espoolaisen velkataakka kestää vielä kohtuullisesti valtakunnallisen vertailun. Vuonna 2014 korkein lainakanta oli Hangossa, 7 165 euroa per asukas. Karvia, Luumäki ja Jomala olivat velattomia. Tilastokeskuksen mukaan koko maan lainakanta on lähes nelikertaistunut 2000-luvulla. 2014 keskimääräinen velka suomalaisen kunnan asukasta kohden oli 2 694 euroa.

Lapsiperheille tukea

Espoo haluaa tukea aiempaa enemmän lapsiperheiden arkea. Kaupunki panostaa perhetyöhön, kotipalveluun ja vertaisryhmätoimintaan. Ensi vuonna valmistuu myös viisi koulua ja päiväkotia. Haukilahden päiväkotia ja kirjastoa ryhdytään rakentamaan ja Kirstin koulu ja päiväkoti menevät remonttiin.

Tulevana vuonna Espoo satsaa entistä enemmän opetukseen ja varhaiskasvatukseen. Lisäksi kaupunki varaa taloussuunnitelmassaan koulujen ja päiväkotien sisäilmaongelmista johtuviin korjauksiin kymmenen miljoonaa euroa.

Myös joukkoliikenne varautuu väestönkasvuun

Espoo kehittää kasvavaa kaupunkia panostamalla joukkoliikenteeseen. Länsimetron, kaupunkiradan ja Raide-Jokerin ympäristöt otetaan tehokkaaseen käyttöön. Länsimetron varren ja asemaseutujen rakentamista jatketaan ainakin Tapiolassa, Matinkylässä, Finnoossa ja Espoonlahdessa.

Kehä I kohenee Keilaniemen kohdalta. Lisäksi Raide-Jokerin rakentaminen käynnistyy.

Piirros Matinkylä asemasta
Matinkylän metroasemaEspoon kaupunki/Arkkitehtitoimisto HKP

Metron rakentamiskustannukset eivät ole mukana budjetissa. Espoo on yksi Länsimetro Oy:n lainojen takaajista. Espoon rahoitusosuus kahdessa vaiheessa etenevästä metronhankkeesta on yhteensä lähes 1,25 miljardia euroa. Arvioiden mukaan summasta käytetään vuonna 2017 noin 91 miljoonaa euroa.