Kaikki talviolympialaisista!

Jumittiko kylmä ja kostea sää selkäsi? Katso videolta hierojan tehokkaat jumppavinkit

Kylmä ja kostea sää saa selän jumittamaan yhdellä jos toisellakin. Hyvät vaatteet ja jo parinkin minuutin päivittäinen jumppa saattaa pelastaa sairauslomalta.

terveys
Yle Uutiset Uusimaa: Hierojan jumppavinkit
Yle Uutiset Uusimaa: Hierojan jumppavinkit

Kylmien ja kosteiden säiden vyöryessä alkaa hierojan puhelin laulaa punaisena. Kuntoutus Karppisen hieroja Harri Karppinen näkee työssään suoran yhteyden viime vuosien turatalvissa ja asiakkaiden määrissä.

– On huomattu vuosien saatossa, että kelit vaikuttaa. Kyllä puhelin soi kovempaa nyt kun on pari viikkoa ollut kosteampaa ja kylmempää, niin ihmiset on heti kipeämpiä ja akuutteja noidannuolia tulee, hän vakuuttaa.

Reipaskaan kuiva pakkanen ei ole niin paha kuin kostea ja tuulinen sää. Etenkin pihalla huhkiessa ja paidan kastuessa riski kasvaa. Malliesimerkkinä hän mainitsee ajankohtaisen toimen, renkaanvaihdon. Siinä kyykkiessä kun veto pääsee helposti kostealle iholle.

Villasukat on vanhan kansan hyvä konsti.

Harri Karppinen

– Jos saadaan se veto ja kylmä siihen, niin selälle tulee se murha muutaman päivän sisällä. Ei ehkä heti, mutta kun sitä hammasmukia nostetaan parin päivän päästä lavuaarin päältä, niin selkä rusahtaa ja se on siinä. Kylmä on todennäköisesti kuitenkin saatu etukäteen.

Harri Karppinen laskeekin kolme kohtaa, jotka pitäisi muistaa aina suojata huolella. Lantio ja niska ovat tärkeät, mutta yllättäen myös nilkkoihin käyvä veto voi aiheuttaa pahoja jumeja jalkoihin ja siitä ylemmäksikin.

– Villasukat on vanhan kansan hyvä konsti. Säärystimet ovat myös hyvät. Tekniset alusasut ovat kehittyneet paljon ja niistä on apua etenkin fyysisessä ulkotyössä.

Toimistotyö toinen seläntappaja

Lantiossa on vähiten painetta, kun makaa selällään ja nostaa jalat ylös. Aika harvoin toimistotyötä voi kuitenkaan siinä asennossa tehdä.

Istuessa taas lantio painuu kasaan ja työn kiireissä jumppa helposti unohtuu. Onneksi yhä useammalla on mahdollisuus nousevaan ja laskevaan sähköpöytään. Nekin tosin auttavat vain, jos niiden ääressä seistään.

– Sähköpöydäthän on pelastus, kun hinnat ovat halventuneet. Niitä pitäisi ostaa mahdollisimman paljon yrityksiin, toteaa Karppinen.

Karppisen mukaan tuki- ja liikuntaelinsairauksista puhuttaessa pitäisi keskittyä muuhun kuin sairauslomiin ja särkylääkkeisiin. Hän katsoo, että parempiin tuloksiin päästäisiin ehkäisevällä hoidolla ja ihmisten omatoimisuudella.

– Pannaan ne ihmiset töihin. Puhutaan miljardisäästöistä heti, lupaa Karppinen silmääkään räpäyttämättä.

Jumpasta pitäisi tehdä arkirutiini 

Lantiota pitäisi pyöritellä sekä pakara- ja raisilihaksia venyttää, jotta lantio pysyy mahdollisimman auki. Samaa kaipaavat hartialihakset: pyöritetään käsiä ja päätä, jotta saadaan lapojen väliin liikettä.

Normaali liikunta ja aktiivisuus on hyväksi, mutta lisäksi hoitavaan jumppaan kannattaisi varata pieni hetki. Jo muutaman minuutin päivittäinen jumppa auttaa, kunhan se on säännöllistä.

– Kissat, koirat ja pienet lapset venyttelevät heti aamusta. Samalla tavalla pitäisi vanhemmankin ihmisen käytätä muutama minuutti aamulla "dieselkoneen hehkuttamiseen", Karppinen toteaa.

Parasta on tehdä jumpasta tapa.

– Se tuppaa unohtumaan, koska et halua niitä kipuja miettiä jatkuvasti. Mutta sitten kun se kipu tulee akuutisti, siinä vaiheessa muistetaan ja herätys on sen kautta suuri.

Hierojan ohjeet alaselän ja hartioiden kotihoitoon

Harri Karppinen muistuttaa, että jo parilla perusliikkeellä saa paljon aikaiseksi. Ensimmäisenä liikkeenä hän näyttää hulahulan eli lantion pyörityksen. Siinä lantiota pyöritetään ja joustetaan samalla polvista hieman alaspäin. Alhaalla vaihdetaan suuntaan ja "kairataan" ylös. Liike kannattaa tehdä peilin edessä, jolloin linjan ja liikkeet näkee hyvin.

Tällä liikkeellä lantiota saadaan auki ja samalla syviä lihaksia töihin.

Hieroja Harri Karppinen hieroo toimittaja Juhani Kenttämaata
Juhani Kenttämaan hartioista löytyy kevyelläkin painalluksella kipeitä paikkoja. Tero Ylioja / Yle

Hartioiden kotihoidossa kaveri voi auttaa. Toinen voi asettua istualleen ja käännellä päätään sivusuunnassa. Toinen voi samaan aikaan painaa peukaloilla lapaluiden kärjistä, kevyt painallus minuutin pari kerrallaan auttaa. Tietenkin mahdolliset niskan kulumat ja vammat on otettava huomioon jumppaa tehdessä ja jumpata niiden mukaan.

Painalluspistettä voi nostaa välillä hieman ylöspäin ja hoitoa saava voi samalla yhdistää pään kääntelyyn käsien heiluttamisen, virtuaalihiihdon.

Ohjeet ja painalluspaikat näkyvät yllä olevalta videolta.