Voiko rengaspainemittarin lukemaan luottaa? Teimme pistokokeita huoltoasemille

Liian matalasta rengaspaineesta on enemmän haittaa kuin korkeasta.

rengaspaine
Yleinen käsitys on, etteivät rengaspainemittarit kerro kovin tarkkoja lukemia. Teimme pikatestin viidellä huoltoasemalla.
Yleinen käsitys on, etteivät rengaspainemittarit kerro kovin tarkkoja lukemia. Teimme pikatestin viidellä huoltoasemalla.Tuomo Björksten / Yle

Talvirenkaiden ilmanpaineita mittaillaan nyt huoltoasemilla ahkerasti. Yleinen käsitys on, etteivät rengaspainemittarit kerro kovin tarkkoja lukemia.

Teimme pistokokeen viidelle satunnaisesti valitulle huoltoasemalle pääkaupunkiseudulla. Renkaan ilmanpaine mitattiin sekä huoltoaseman mittarilla että tarkalla, kalibroidulla laitteella. Joukkoon mahtui erityyppisiä rengaspainemittareita.

Testikierroksen mittareissa pientä heittelyä

Valtavia virheitä ei suppealla viiden huoltamon testikierroksella ilmennyt, mutta pientä heittelyä löytyi. Eroa kalibroituun mittariin oli enimmillään 0,2 baria. Vain yhdellä huoltamolla lukema oli täsmälleen oikea. Inspectan laboratoriopäällikkö Tom Pohjolainen pitää tällaisia eroja vähäisinä.

– Kuulostaa erinomaiselta, jos poikkeamat ovat tätä luokkaa. Mittarit näyttävät olevan tarkkuutensa rajoissa, Tom Pohjolainen sanoo.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mielestä jo 0,2 barin virheellä voi kuitenkin olla merkitystä ajoon. Vesalainen kehottaa seuraamaan rengaspainetta renkaidenvaihdon yhteydessä tehdyn mittauksen jälkeenkin.

– On hyvä vaikka parin viikon päästä mennä uudelleen toiselle huoltoasemalle ja tarkistaa paineet. Voi verrata toisen huoltoaseman lukemaa ensimmäisen huoltoaseman lukemaan. Jos niissä on olennainen ero, voi käydä vielä vaikka kolmannella huoltoasemalla tsekkaamassa asian, Vesalainen sanoo.

Uudella mittauksella pystyy myös varmistamaan, ettei renkaassa tai venttiilissä ole vuotoja. Myös ajokauden aikana paineet kannattaa tarkistaa joitakin kertoja.

Mittarit aiempaa paremmassa kunnossa

Autoliitossa tuntuma on, että huoltoasemien ilmanpainemittarien kunto ja tarkkuus ovat viime vuosina kohentuneet.

– Varmasti joukossa on yksittäisiä mittareita, jotka saattavat heittää, mutta tällä hetkellä on sellainen tuntuma, että ne ovat pääsääntöisesti ihan hyvässä kunnossa. Yhä useampi huoltoasema on siirtynyt siihen, että mittari pitää hakea kassalta ja palauttaa sinne, jolloin käyttäjät kohtelevat niitä vähän hellemmin, Teppo Vesalainen sanoo.

Entä millainen mittari antaa tarkimman lukeman, pönttömittari vai letkussa kiinni oleva laite?

– Itse pyrin aina hakeutumaan sellaiselle huoltoasemalle, jossa on letkussa kiinni oleva mittari. Omakohtaisten kokemusten perusteella ne toimivat varmemmin, Autoliiton Teppo Vesalainen sanoo.

Vajaapaineiset renkaat todellinen turvallisuusriski

Talvirenkaisiin suositellaan usein 0,2 baria korkeampaa painetta kuin kesärenkaille. Autonvalmistajien suosituksissa ilmoitetaan yleensä kesärenkaiden paineet. Liian matalasta paineesta on enemmän haittaa kuin korkeasta.

– Autosta tulee uraherkempi ja levottomampi ajaa. Tiukassa käännöksessä rengas saattaa jopa muljahtaa pois vanteelta. Vajaapaineiset renkaat ovat todellinen turvallisuusriski. Suurin vaaratilanne on renkaan räjähtäminen maantienopeudessa, Teppo Vesalainen sanoo.