Futisjunioreilla tekoäly testikäytössä – virtuaalivalmentaja tsemppaa ja opastaa harjoittelussa

Älypuhelimessa toimivan jalkapallosovelluksen sisältö syntyi tekoälylle syötetyn oppimateriaalin perusteella. Sovelluksen taustalla oleva porilaisyritys pyrkii kehittämään tekoälystä itseopiskelun perusvälinettä kaikille aloille.

tekoäly
HeadAI:n virtuaalivalmentaja toimii älypuhelimessa.
Jari Pelkonen / Yle

Porilaista jalkapalloilua kehitetään nyt myös tekoälyn turvin.

Parikymmentä jalkapalloseura Musan Salaman junioria testaa parhaillaan uutta virtuaalivalmentajaa, jonka on kehittänyt tekoälyyn keskittynyt porilainen ohjelmistoyritys HeadAI. Kyseessä on älypuhelimeen asennettava sovellus, joka opastaa ja kannustaa junioreita omatoimisessa harjoittelussa.

– Lapset ovat innoissaan, kun saavat sellaisen sovelluksen puhelimeensa, jonka voi yhdistää rakkaaseen harrastukseen, sanoo juniorivalmentaja Antti Rantanen.

Sovellus esittelee videoiden avulla pelaajalle harjoituksia, joita voi tehdä yksin tai kaverin kanssa. Ohjelmistoyrityksen perustajan Harri Ketamon mukaan omaehtoinen opiskelu on kaiken oppimisen perusta.

– Haaste tulee siitä, kuka valmentaa. Vanhemmilla ei ole aina aikaa ja valmentaja on saatavilla vain muutaman kerran viikossa. Siksi me tarvitaan oma älypuhelin ja tekoäly sieltä taskusta avuksi, Ketamo sanoo.

Tekoäly keräsi oppimateriaalin

Sovelluksen sisältämä materiaali on koottu HeadAI:n kehittämällä tekoälyllä.

Tekoälylle on syötetty Palloliiton valmennusmateriaalia, jonka perusteella lajista on luotu oppimiskartta. Tekoäly hakee keskeisten opetusteemojen perusteella netistä sopivia videoita harjoittelun avuksi. Verkon valtavasta sisältömassasta tekoäly on Harri Ketamon mukaan ainoa tapa seuloa opiskeluun soveltuvaa sisältöä.

– Olemme aika tyytyväisiä tekoälyymme. Se tekee ensimmäisen kurssin rungon, jonka jälkeen ihminen käy sen läpi. Vähän se vaatii vielä treeniä, että tekoäly tekisi suoraan täydellisiä kursseja.

Menetelmä soveltuu kaikille aloille

HeadAI:n tavoite on olla kaiken oppimisen tekoälypohjainen materiaalituottaja. Tämä tarkoittaa sitä, että oppimiskartta on mahdollista tehdä tekoälyn turvin lähes miltä tahansa alalta. Jo nyt yritys on kehittänyt automaattisesti oppimateriaaleja muun muassa matematiikkaan, luonnontieteisiin ja kieliin.

– Tämä jalkapallo on haastavin, koska tähän liittyy sekä liikkuminen että myös lajikohtainen osaaminen. Kun me ollaan tässä parhaita, sitten homma on hyvä, Ketamo sanoo.