Kokemukset Turun sähköbusseista positiivisia – osalle asiakkaista kelpaa vain sähköbussi

Sähköbussi on ollut käytössä nyt kuukauden. Ainoat ongelmat liittyvät pikalatauspisteiden määrään.

linja-autot
Sähköbussi pikalatausasemalla.
Ari Welling / Yle

Noin kuukauden ajan sataman ja lentoaseman väliä on liikennöinyt diesel-bussien joukossa yksi sähköbussi. Viime viikolla kaupunkiin saatiin toinen ja joulukuussa sähkölinja-autoja saadaan vielä lisää. Vuodenvaihteessa koko ykköslinja on sähköistetty.

Kuukaudessa sähköbussille on kertynyt noin 8 000 kilometriä ajoa.

Turun Kaupunkiliikenteen toimitusjohtajan Juha Parkkosen mukaan kuukauden kokeilu on tuonut paljon kokemusta niin kuljettajille kuin matkustajille.

– Autot ovat uusia, ja niitä on mukavaa ja turvallista ajaa. Toki se vaatii hieman uuden opettelua kuljettajilta, mutta heitä koulutetaan kyllä, Parkkonen sanoo.

Asiakkaat ovat ottaneet sähköbussit todella hyvin vastaan. Negatiivista palautetta ei ole tullut lainkaan.

– Kuulin, että joku asiakas olisi sanonut pysäkillä, että en tule tähän bussiin, kun tämä ei ole sähköbussi – eli niitä oikein odotetaan, Parkkonen naurahtaa.

– Matkustajallehan ei ole merkitystä onko alla diesel- vai sähköbussi. Ainoa ero on se, että sähköbussin kyyti on vähän tasaisempaa ja auto on hiljaisempi, hän jatkaa.

Sähköbussit herättävät mielenkiintoa. Ihmisiä kiinnostaa bussien tekniikka ja ympäristöasiat. Myös kaupungin johdossa on oltu kiinnostuneita uusista menopeleistä. Tulevaisuudessa Turun sähköbusseja on tarkoitus esitellä myös kansanedustajille.

Ongelmia ennakoitua vähemmän

Ainoat asiakkaille näkyneet ongelmat ovat liittyneet autojen lataukseen. Linjalla on tällä hetkellä vain yksi pikalatausasema lentoaseman päässä. Jos siinä ei syystä tai toisesta pysty lataamaan, joutuu auto ajamaan satamaan ja takaisin lentoasemalle ennen kuin lisävirtaa on saatavana.

Periaatteessa sähköbussin akulla voi ajaa linjan muutamaan kertaan yhdellä latauksella. Jos latausasema on pidempään epäkunnossa, joudutaan sähköbussi ehkä korvaamaan tilapäisesti dieselautolla.

– Toinen pikalatausasema on avautumassa joulukuun alussa satamaan. Tämä varmistaa ykköslinjaa huomattavasti, Juha Parkkonen sanoo.

Kylmenneet kelitkään eivät ole sähköbusseja haitanneet. Parkkosen mukaan bussit on suunniteltu Suomen oloihin, eikä kolmenkymmenen asteen pakkanenkaan vaikuttaisi niiden toimintaan.

– Uskon, että ne kestävät kyllä.