Hybridiauto ei kylmässä hyydy - Asiantuntija: "En pelkäisi käytetynkään auton hankintaa"

Käytetty hybridiauto käy kaupaksi, jos niitä vain olisi tarjolla. Epävarmuus akkuja käyttävän hybridien heikosta talvikestävyydestä ei asiantuntijan mielestä ole perusteltua.

Oulu
Hybridiauton ajotietokoneen näyttö.
Hybridiauton ajotietokone näyttää, energiankäytön jakautumisen polttomoottorin ja sähkömoottorin kesken sekä suurjänniteakun varaustilan. Risto Degerman / Yle

Uusien hybridiautojen hinnat ovat vielä tavallista perusautoa kalliimpia, mikä rajoittaa niiden kauppaa. Toisaalta epäilevät tuomaat empivät myös sähkö- ja akkutekniikkaan perustuvien autojen talvikestävyyttä pohjolan kovissa pakkasissa.

Käytettyinäkään vanhoja hybridejä ei juuri saa, sillä autot ovat Suomen teillä vielä sen verran uusi ilmestys. Ensimmäiset mallit tulivat toki myyntiin jo ennen 2000-lukua, mutta myyntimäärät ovat olleet sen verran pieniä, että hybridien määrä vaihtoautokaupassa on vielä suhteellisen pieni.

– Kyllä hybridien määrä on vielä vaihtoautokaupassa melko vähäinen, kertoo oululaisen Pörhön vaihtoautokeskuksen vaihtoautopäällikkö Veli Kallio. Hänen mukaansa käytettyjen hybridien arvo on kuitenkin pysynyt hyvänä, mikä kertoo niiden käyvän kaupaksi silloin kun niitä vaihtoautohalliin ilmaantuu.

– Hybridiautot pitävät hintansa hyvin ja niiden tekniikka on hyvin luotettavaa, sanoo Juhan Auton myyntijohtaja Mika Lahtinen.

Kestääkö akku pakkasessa?

Hybridiautossa on perinteisen moottorin rinnalla sähkömoottori ja sitä pyörittävä korkeajänniteakusto, mikä on saanut monet epäilemään auton soveltuvuutta esimerkiksi kylmiin oloihin.

Perinteinen auton akkuhan ei kylmästä tykkää ja monen talvisen auton hyytymisen syynä onkin juuri perusakun jännitteiden purkautuminen.

Asiantuntijan mukaan ylimääräistä pelkoa hybridiauton hyytymisestä ei kuitenkaan ole.

Kylmissäkin oloissa akun valvontajärjestelmä pitää huolen siitä, ettei suurjänniteakku purkaudu kokonaan.

Arto Lehtonen.

Oulun ammattikorkeakoulun auto- ja moottorilaboratorion erikoisasiantuntija Arto Lehtonen muistuttaa, että hybridiautossa on kaksi erillistä akkujärjestelmää. Tavallisen 12 voltin akun lisäksi autoissa on korkeajänniteakusto, jota sitten käytetään voimansiirtoon.

Sitä puolestaan ohjaa automatiikka, joka ei päästä akkua purkautumaan täysin tyhjäksi.

– Jos se akusto on kylmästä käynnistettäessä vajaana niin polttomoottoria käytetään sen lataamiseen. Kylmissäkin oloissa akun valvontajärjestelmä pitää huolen siitä, ettei suurjänniteakku purkaudu kokonaan.

Ei erillistä akun laturia

Auton 12 voltin perusakkua ladataan laturin sijasta muuntamalla isojen akkujen korkeajännitettä. Sen hyytyminen on periaatteessa mahdollista siinä missä tavallisenkin auton akun.

Oulun ammattikorkeakoululla on ollut testi- ja opetuskäytössä hybridiauto jo vuodesta 2007. Toyota Priuksella on sen jälkeen ajettu 70 000 kilometriä hyvinkin vaativia testiajoja.

Onhan kaikissa autoissa kohteita, jotka voivat rikkoutuessaan maksaa paljon.

Arto Lehtonen.

Sinä aikana autosta on jouduttu kerran vaihtamaan tavallinen 12 voltin perusakku, mutta itse hybridijärjestelmään kuuluva suurjänniteakku on toiminut moitteetta.

Sen särkymistäkään ei Lehtosen mukaan kannata erityisesti pelätä.

– Onhan kaikissa autoissa kohteita, jotka voivat rikkoutuessaan maksaa paljon. Jos autosta menee vaikka dieselpumppu niin sekin on kallis remontti.

Tavallista auton huoltoa

Yleisesti hybridiautojen huolto ei auton käyttäjän näkökulmasta juuri poikkea tavallisen auton huollosta. Suurjännitepuolelle toki ole ilman asiantuntemusta asiaa.

Öljynvaihtoja ja kuluvien osien korjaamista auton iän karttuessa hybridi vaatii siinä missä muutkin autot.

Uskaltaako käytettyä hybridiautoa hankkia?

– En ainakaan itse ainakaan pelkäisi, että olen niitä itsellekin pari kertynyt tuossa vuosien varrella, sanoo Arto Lehtonen.