Näin ostat vaatteesi verkosta 2020-luvulla: Sovita virtuaalisesti, toimitus tunneissa lähimyymälästä

Miltä kuulostaisi tilata uudet kengät, ja saada ne jo tunnin sisään tai mennä uuteen kaupunkiin, jossa paikallisten myymälöiden tarjonta olisi selailtavissa netissä? Entä jos voisit sovittaa valitsemaasi vaatetta virtuaalisesti? Näin muodin verkkokauppa tulee muuttumaan lähivuosina.

vaatteiden verkkokauppa
Onpa kiva paita! Voit ottaa kännykällä kuvan tuntemattoman vaatteesta, ja sovellus etsii sinulle vastaavan tuotteen Zalandolta.
Onpa kiva paita! Voit ottaa kännykällä kuvan tuntemattoman vaatteesta, ja sovellus etsii sinulle vastaavan tuotteen Zalandolta.Jouni Immonen / Yle

Euroopan suurimpiin kuuluvalla muodin verkkokauppiaalla on kunnianhimoisia tulevaisuuden suunnitelmia: Saksalainen Zalando haluaa siirtyä vaatteiden myyjästä tekniikkayhtiöksi eli tarjota teknisen alustan kaikelle vaatteiden verkkokaupalle Euroopassa.

– Kun ihminen miettii tällä hetkellä, että haluan jakaa kuvan, vastaus on Instagram. Kun ihminen miettii, että haluan ostaa muotia tai tietää muodista, vastaus olisi Zalando, tiivistää Helsinki Tech Hubin tuotekehitysjohtaja Pekka Kosonen kovan tavoitteen.

Tarkoitus on, että myös kivijalkaliikkeiden ja muiden verkkokauppojen tarjonta olisi asiakkaiden saatavilla Zalandon kautta. Miksi verkkojätti sitten haluaa päästä käsiksi myymälöiden varastoihin ja tarjota myyntikanavan kilpailijoille?

Tosiasia on, että 90 prosenttia vaatteista ja muusta muodista myydään edelleen kivijalkakaupoissa. Ihmiset kun tykkäävät tunnustella ja sovitella vaatteita ennen ostopäätöstä ja tämä tuntuma verkko-ostamisesta puuttuu.

Uskon, että viiden vuoden päästä kuluttajat ovat jo löytäneet lisätyn todellisuuden. Jos ei datalaseilla niin ainakin kamerakännyköillä

Charles Woodward, johtava tutkija, VTT

– Vain 10 prosenttia vaatteista myydään verkossa. Tulevaisuudessakin merkittävä määrä vaatteista myydään edelleen kaupoissa, mutta se tulee pienenemään, toteaa Kosonen.

Euroopan muotimarkkinoiden arvo on 400 miljardia euroa. Kasvupotentiaali on siis valtava, mikäli myyntikanavan tarjoaminen ottaa tuulta alleen.

– Tilaat meiltä parin tennareita, ja sen sijaan, että lähettäisimme ne sinulle Saksasta, paikallinen myymälä voi täyttää tilauksesi. Asiakas saisi ne lyhyemmässä ajassa tai voisi myös itse noutaa ne kaupasta, kuvailee Zalandon Pohjoismaiden johtaja Kenneth Melchior.

Palvelua on jo testattu Saksassa urheiluvaatemerkki Adidaksen kanssa, mutta Suomen lanseerauspäivä ei ole vielä tiedossa. Zalando veloittaisi sivujensa kautta tapahtuvasta myynnistä prosenttiosuuden.

Zalandon Pohjoismaiden johtaja Kenneth Melchior ja helsinki Tech hubin tuotekehitysjohtaja Pekka Kosonen.
Zalandon Pohjoismaiden johtaja Kenneth Melchior ja Helsinki Tech Hubin tuotekehitysjohtaja Pekka Kosonen.Jouni Immonen / Yle

Mullistaako virtuaalinen sovitus vaatteiden verkkokaupan?

Pokémon GOn suosio on vauhdittanut lisätyn todellisuuden käyttöönottoa kuluttajatuotteissa. Nettikirpputori Ebayssa voi jo kokeilla aurinkolaseja päälleen ja Ikean huonekaluja voi testata virtuaalisesti kotonaan ennen ostamista. Vaateketju Topshopissa voi tehdä sovituskierroksen kätevästi virtuaalilaseilla.

– Uskon, että viiden vuoden päästä kuluttajat ovat jo löytäneet tämän. Jos ei datalaseilla niin ainakin kamerakännyköillä, ennustaa VTT:n johtava tutkija Charles Woodward.

VTT:n johtava tutkija Charles Woodward.
VTT:n johtava tutkija Charles Woodward.Jouni Immonen / Yle

Miten pelimaailmasta tuttu lisätty todellisuus sitten muuttaisi muodin verkkokauppaa? Ainakin se vähentäisi asiakkaiden hukkaostoksia, kun vaatteen näkisi päällään virtuaalisesti jo etukäteen. Tämä taas pienentäisi verkkokaupan palautusastetta ja kuluja. Esimerkiksi Zalandolla puolet tilatuista tuotteista matkaa takaisin varastoon.

Vastaus olisi Zalando, kun ihminen miettii, että haluan ostaa muotia tai tietää muodista.

Pekka Kosonen, Helsinki Tech Hub, kehitysjohtaja

Myös Zalandolla kehitetään koko ajan virtuaalipalveluja, mutta enempää niistä ei hiiskuta ennen julkistusta. Tällä hetkellä tarjolla on sovellus vaatteen tunnistamiseen ja stylistipalvelu. Jos kauniin mekon ostopaikan kysyminen ujostuttaa, siitä voi ottaa kuvan. Ohjelma tunnistaa värit ja muodot ja tarjoaa samantapaista.

Zalandon matkapuhelinsovellus etsii kuvatun paidan kaltaisen tuotteen valikoimasta.
Oletko ujostellut kysyä mistä tuo kaunis paita on hankittu? No, nyt ei tarvitse. Ota kuva ja kännykkäsovellus tunnistaa kuvasta vaatteen värin ja muodon ja löytää samantapaisen paidan.

– Pystyisimme helposti rakentamaan mobiilisovelluksen, jossa pistät puhelimen nauhoittamaan videon ja pyörähdät metrin päässä. Se mittaisi sinun 3D-mallisi. Mutta kuinka moni ihminen haluaa jakaa itsestään niin sensitiivistä tietoa, että minkä kokoinen minä olen?

On hieman yllättävää, että tuotekehitysjohtaja Pekka Kosonen nostaa esiin asiakkaiden yksityisyyden suojan. Yksi verkkokaupan tärkein valtti kun on vaatemerkeille myytävä yksityiskohtainen tieto asiakkaan mieltymyksistä, jota käytetään kohdistettuun mainontaan.

Zalando on myös kysellyt asiakkailtaan, haluaisivatko he sovittaa vaatteita ja muuta muotia virtuaalisesti. Tällä hetkellä vain pieni osa olisi kiinnostunut virtuaalisesta peilistä.

Lisättyä todellisuutta 15 vuotta tutkineen Woodwardin mukaan vaatteiden sovittaminen vaatii myös vielä teknologian viilaamista.

– Miten ne vaatteet saadaan taipumaan käyttäjän mukaan ja istumaan oikeasti käyttäjän vartaloon? Se on Graalin malja, jota ollaan kehittämässä. Tämä on kuitenkin niin tärkeä aihe, että se varmasti ratkaistaan hyvin pian, toteaa Woodward.

Verkkokauppa siirtyy mobiiliin, koodareille töitä

Mobiililaitteilla verkko-ostoksia tekevien asiakkaiden määrä kasvaa koko ajan. Tämä on huomattu myös Zalandolla.

– Tällä hetkellä jo 65 prosenttia asiakkaistamme ostaa sovelluksen tai mobiiliselaimen kautta, ja se on aika uskomatonta. Vain kaksi vuotta sitten vastaava luku oli 40 prosenttia, joten voi sanoa, että palveluiden kehittäminen mobiili edellä on meillä keskiössä, painottaa Pohjoismaiden johtaja Kenneth Melchior.

Zalandon 10 000 työntekijästä jo 1 500 työskentelee sovelluskehityksen parissa. Pekka Kosonen ynnäilee lukuja, ja päätyy siihen, että Zalando käyttää tuotekehitykseen tällä hetkellä noin 15 prosenttia kolmen miljardin liikevaihdostaan. Tätä voi pitää jo huomattavana summana.

Suomalaiset pitävät muita pohjoismaalaisia enemmän väreistä erityisesti asusteissa.

Kenneth Melchior, Pohjoismaiden johtaja, Zalando

Vuosi sitten kesällä perustettu Helsinki Tech Hub on verkkokaupan toinen tekniikkakeskus Saksan ulkopuolella. Ensimmäinen sijaitsee Irlannin Dublinissa. Helsingissä kehitetään erityisesti mobiiliapplikaatioita ja palvelinsovelluksia.

Miksi Zalando päätti perustaa tuotekehityskeskuksen nimenomaan Suomeen? Ottajia olisi ollut varmasti myös muissa Euroopan maissa.

– Suomen hyvät puolet ovat vahva yliopistokoulutus ja todella kova insinööriosaaminen. Meillä on myös tietämystä siitä, millaisia innovaatioita täältä on rakennettu, esimerkkinä Nokia. Lisäksi painoi startup-kulttuuri, listaa itsekin Nokialla ja Microsoftilla aiemmin työskennellyt Kosonen syitä.

Suomessa on tarjolla myös osaavaa it-alan työvoimaa Nokian matkapuhelinpuolen romahduksen jälkeen.

Toimipiste on kasvanut huimaa vauhtia. 16 kuukautta sitten se työllisti kolme henkilöä, nyt työntekijöitä on jo yli 70. Kosonen kertoo, että uusia naamoja liittyy joukkoon kuukausittain noin viisi.

Kenneth Melchior paljastaa vielä lopuksi yllättävän seikan Zalandon suomalaisista asiakkaista. Skandinaaveille on yhteistä se, ettei täällä pidetä väreistä vaan suositaan mustaa, harmaata ja valkoista.

– Suomalaiset erovat muista pohjoismaalaisista siinä, että he pitävät enemmän väreistä erityisesti asusteissa. Suomalaiset suosivat myös enemmän katutyyliä kuin ruotsalaiset, sanoo Melchior.